کد خبر: ۱۱۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 31
شفا آنلاین>سلامت> در جراحی سرمایشی (یا سرمادرمانی) از سرمای خیلی زیاد حاصل از نیتروژن مایع (یا گاز آرگون) برای نابودی بافت غیرعادی استفاده می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین، جراحی سرمایشی را جهت درمان تومور‌های خارجی، مانند تومورهای روی پوست، به‌کار می‌گیرند. هنگام درمان تومورهای خارجی، نیتروژن مایع را به‌طور مستقیم به‌وسیله دستگاه اسپری یا سواب پنبه‌ای به سلول‌های سرطانی می‌پاشند.

       از این روش برای درمان تومورهایی هم که داخل بدن قرار دارند (تومورهای داخلی و تومورهای درون استخوان) استفاده می‌کنند. برای درمان تومورهای داخلی، گاز ارگون یا نیتروژن مایع در داخل دستگاهی توخالی به نام کرایوپروب (Cryoprobe) که در تماس با تومور قرار داده شده، جریان پیدا می‌کند. پزشک از ام. آر. ای (MRI) یا اولتراسوند (ultrasound) برای هدایت کرایوپروب و نظارت بر انجماد سلول‌ها استفاده می‌کند و در نتیجه بافت‌های سالم مجاور تومور کمتر آسیب می‌بینند. (در اولتراسوند، امواج صوتی را از اندام‌ها و دیگر بافت‌ها می‌گذرانند تا تصاویری به نام سونوگرام به‌دست آید). گلوله‌ای از کریستال‌های یخ در اطراف پروب تشکیل می‌شود و سلول‌های مجاور را منجمد می‌کند.

       گاهی اوقات از بیش از یک پروب برای اعمال نیتروژن مایع به قسمت‌های مختلف تومور استفاده می‌شود. گاهی، پروب‌ها را در حین جراحی یا از طریق پوست در داخل تومور کار می‌گذارند.

       پس از جراحی سرمایشی بافت منجمد شده ذوب می‌شود و به‌طور طبیعی بدن آن را جذب می‌کند (برای تومور‌های داخلی)، یا تحلیل می‌رود و حالتی دلمه‌ای را روی پوست تشکیل می‌دهد (برای تومور‌های خارجی).

چه سرطان‌هایی را می‌توان با جراحی سرمایشی درمان کرد؟
       از جراحی سرمایشی جهت درمان انواع مختلفی از سرطان و شرایط پیش‌سرطانی یا غیر‌سرطانی استفاده می‌کنند. جراحی سرمایشی علاوه بر درمان تومورهای کبد و پروستات در درمان این موارد هم موثراست:
        رتینوبلاستوما (Retinoblastoma)، نوعی از سرطان مربوط به دوران کودکی که شبکیه چشم را درگیر می‌کند): پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که جراحی سرمایشی زمانی که تومور کوچک است و تنها بخش خاصی از شبکیه را اشغال کرده، بیشترین تاثیر خود را دارد.

سرطان پوست در مراحل ابتدایی
        شرایط پیش‌سرطانی دهانه رحم که به آن نئوپلاسم درون اپیتیلیومی دهانه رحم (تغییرات غیر‌عادی سلول در دهانه رحم که گاه به سرطان دهانه رحم منجر می‌شود) می‌گویند.
        علاوه براین، از جراحی سرمایشی برای درمان بعضی از انواع تومورهای استخوان غیر‌سرطانی یا سرطانی درجه پایین نیز استفاده می‌شود.
       در مقایسه با جراحی‌های گسترده‌تر، این روش خطر آسیب را به مفصل کاهش داده و نیاز به قطع عضو را کم می‌کند.
       همچنین از این روش برای درمان کاپوسی سارکوما مرتبط با ایدز، در صورتی‌که جراحات پوستی کوچک و موضعی باشند، استفاده می‌شود.
       محققان در حال ارزیابی جراحی سرمایشی به‌عنوان درمانی برای چندین نوع سرطان از جمله سرطان پستان، روده بزرگ و سرطان کلیه هستند. علاوه براین، محققان در حال حاضر در مورد استفاده از جراحی سرمایشی همراه با سایر روش‌های درمانی سرطان نظیر هورمون‌درمانی، شیمی‌درمانی، پرتو‌درمانی یا جراحی تحقیقاتی انجام می‌دهند.

سرطان پروستات
       می‌توان از جراحی سرمایشی برای درمان سرطان پروستات مردانی که در مراحل اولیه و تنها محدود به غده پروستات است، استفاده کرد. این روش در مقایسه با روش بیرون آوردن غده پروستات استاندارد و روش‌های پرتو‌درمانی مختلف کمتر به‌کار گرفته می‌شود و پیامد‌های طولانی‌مدت آن شناخته شده نیست. چون این روش تنها برای نواحی کوچک موثر است، از آن برای درمان سرطان پروستاتی که به خارج از غده پروستات یا قسمت‌های دیگر بدن منتشر شده باشد، استفاده نمی‌کنند.

       از جمله مزیت‌های جراحی سرمایشی می‌توان به قابلیت تکرار کردن این عمل اشاره کرد. علاوه براین می‌توان این روش را برای درمان مردانی که به دلیل سن یا دیگر مشکلات پزشکی نمی‌توانند از جراحی یا پرتو‌درمانی استفاده کنند، به‌کار گرفت.

       جراحی سرمایشی غده پروستات می‌تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. این عوارض جانبی در مردانی که از پرتودهی پروستات استفاده کرده‌اند، بیشتر رخ می‌دهند.

       جراحی سرمایشی گاه مانعی برای جریان ادرار به‌وجود می‌آورد یا به بی‌اختیاری ادرار (از دست دادن کنترل جریان ادرار) منجر می‌شود. معمولا این عوارض جانبی موقتی هستند. بسیاری از مردان از لحاظ جنسی ناتوان می‌شوند (از دست دادن توانایی جنسی). در بعضی از موارد، این عمل موجب جراحاتی به رکتوم می‌شود.

سرطان ابتدایی یا متاستاتیک
       می‌توان از جراحی سرمایشی برای درمان سرطان ابتدایی کبد که منتشر نشده باشد، استفاده کرد. از این روش مخصوصا در مواردی که به دلیل عواملی نظیر وضعیت سلامتی بیمار امکان استفاده از جراحی معمولی وجود نداشته باشد، استفاده می‌شود؛ همچنین از این روش درمانی برای درمان سرطانی که از قسمت‌های دیگر (نظیر روده بزرگ یا رکتوم) به کبد منتشر شده باشد، استفاده می‌کنند.در بعضی از موارد، گاه قبل یا بعد از انجام جراحی سرمایشی از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده می‌کنند.

       جراحی سرمایشی در ناحیه کبد ممکن است به مجاری صفراوی یا رگ‌های اصلی خونی آسیب برساند که این امر به خونریزی شدید یا عفونت منجر می‌شود.
..
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: