کد خبر: ۱۱۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 28
شفا آنلاین>اجتماعی>مسئولان در جلوگیری از فروپاشی خانواده نقش ارزنده ای دارند . مسئولان با ایجاد شرایط مناسب شغلی،معیشتی،اقتصاد و... نه تنها به استحکام خانواده کمک می کنند بلکه جامعه ای پویا و شاد خواهیم داشت.
به گزارش شفا آنلاین،خانواده مهم ترین نهاد بشری به شمار می رود و نقش موثری در فرآیندهای اجتماعی ،بهداشتی،روانی و فردی دارد.با توجه به اینکه خانواده در فرهنگ ایرانی بسیار برجسته است می توان خانواده را مهم ترین رکن جامعه ایرانی معرفی کرد.

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و مدرس دانشگاه  در پاسخ به این سئوال که چرا روز به روز شکاف عمیقی بین اعضای خانواده به وجود می آید و تفاوت های خانواده هسته ای با گسترده در چیست گفت:متاسفانه شکاف بین خانواده ها هر روز عمیق تر و فاجعه آمیزتر می شود. در گذشته مردمان چه درایران و چه در همه کشورهای دیگر شرایط ارتباط درون خانوادگی متفاوت بود.اما امروزه با ورود به دنیای صنعتی پایبندی به برخی مسائل در خانواده کمرنگ شده است.

این جامعه شناس در ادامه افزود:در گذشته خانواده به شکل گسترده در کنار هم زندگی می کردند اما امروزه به دلیل تغییراتی که در عصر جدید رخ داده است خانواده از حالت گسترده به هسته ای تبدیل شده است و زندگی روستایی جای خود را به زندگی شهری داده است.با چنین تغییرات عظیمی که در جامعه رخ داده است ارتباطات خانوادگی و رسوخ زندگی صنعتی به درون خانواده عمیق تر شده است.حتی می توان گفت سنت و فرهنگ نیز دچار تحولاتی شده است.

دکتر قرایی مقدم با بیان این مطلب که ارتباط نزدیکی بین سنت و فرهنگ وجود دارد بیان کرد:در سرزمین هایی که تاریخ و پیشینه یک کشور غنی تر باشد به طور قطع سنت های قدیمی و آداب و رسوم دیرتر کمرنگ می شود و رسوم آن ملت دیرتر مغلوب زندگی صنعتی می شود. اما متاسفانه وقتی مهاجرت روستاییان به شهرها ازدیاد پیدا می کند و شهرها گسترده تر می شود روابط خانوادگی تحت تاثیر الزامات و اجبارها تحت الشعاع قرار می گیرد.

این مدرس دانشگاه با بیان این مهم که تا زمانی که نظام ازدواج سنتی باقی است خانواده نیز پابرجا می ماند ادامه داد:اگر به میراث فرهنگی،اخلاق ایرانی ،صداقت و راستی و گفتار صحیح احترام بگذاریم ستون خانواده نیز مستحکم باقی می ماند و وجود خانواده سالم جامعه سالم را نیز ضمانت می کند همچنین جامعه به رشد انسانی و ترقی علمی خود دست پیدا می کند.
به اعتقاد این جامعه شناس جوانان و نوجوانان کشوری که تاریخ ندارند خود را بی ریشه و بی هویت تصور می کنند از این رو خانواده برای آنها منزلت و جایگاه خاصی ندارد.ایران دارای تاریخی کهن است و خانواده هنوز نهادی پررنگ و با اصالت معرفی می شود.جوانان محصول خانواده به شمار می روند و اگر به اصول و قوانین خانواده پایبند باشند نظام خانواده منسجم شکل می گیرد و در اصل این پایبندی را باید از اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر بیاموزند.

دکتر قرایی مقدم تاکید کرد:هر چند که خانواده با جامعه صنعتی در حال پیشروی است ولی این به این معنا نیست که باید آداب و رسوم کهن فراموش شود.می توانیم در حالیکه ایرانی هستیم از تمدن غرب عقب نمانیم.می توان با جامعه صنعتی حرکت کرد اما دچار خودباختگی نشد.بنابراین توصیه می شود با توجه به اینکه زندگی در شهرهای بزرگ تنهایی را به ارمغان می آورد با دیدارهای فامیلی و خانوادگی و توجه به همدلی و همدردی این تنهایی را دور ساخت.خانواده باید برای در کنار هم بودن وقت بگذارد متاسفانه این روزها زندگی برخی خانواده دچار روابط موزائیکی شده است انسان ها به ظاهر در کنار هم هستند اما در حقیقت در کنار هم بودن را تجربه نمی کنند.

به گفته قرایی مقدم،خانواده های منسجم می توانند با کمی توجه امنیت و اعتماد را بین اعضای خود تقویت بخشند. کافی است از تکنیک های ساده ای که مخصوص ارتباط در دنیای خانواده های امروزی است استفاده کنند.برای داشتن خانواده ای گرم و صمیمی در دنیای خانواده های هسته ای عصر جدید می توان با تبادل عاطفی،تبادل اطلاعات ،شرکت در مراسم های خانوادگی،دور هم بودن و.... کانونی ساخت که همه از حال  و احوال یکدیگر باخبر باشند.

در پایان این جامعه شناس با اشاره به نقش مسئولان در حفظ نهاد خانواده خاطر نشان کرد:مسئولان در جلوگیری از فروپاشی خانواده نقش ارزنده ای دارند . مسئولان با ایجاد شرایط مناسب شغلی،معیشتی،اقتصاد و... نه تنها به استحکام خانواده کمک می کنند بلکه جامعه ای پویا و شاد خواهیم داشت.از این رو این امر باید دغدغه مسئولان باشد زیرا در صورت نبود خانواده های شاد جامعه رو به زوال و انحطاط می رود.آستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: