کد خبر: ۱۰۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سیاسی>رئیس مجلس شورای اسلامی، تلاش مجلس نهم را توجه به اقتصاد، موضوع اصلی کشور بیان کرد و گفت: به همین دلیل 30 درصد قوانین مصوب مربوط به موضوعات اقتصادی بود.

به گزارش شفا آنلاین، علی لاریجانی روز چهارشنبه در نشست خبری اختتامیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: رتبه بعدی قوانین مصوب در مجلس نهم شورای اسلامی مربوط به مسایل اجتماعی است.
وی اظهار داشت: تلاش مجلس در این دوره این بود که در زمینه همکاری برای رفع مشکلات مردم با قوای دیگر چه در دولت قبل و چه دولت کنونی را سامان دهد و فکر می کنم تلاش عزیزان در مجلس نهم از این جهت ثمربخش بود که توانستند قوانین مهمی را سامان دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله برخی اصولی که در قانون اساسی روی زمین مانده بود و برای آن قانونگذاری نشده بود که می توان به اصل امر به معروف و نهی از منکر، جرم سیاسی ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود اشاره کرد، ما برای این اصول قانون مدون نداشتیم که در مجلس نهم برای قانون تصویب شد.
لاریجانی شمار طرح ها و لوایح ارایه شده در مجلس نهم را 697 طرح و لایحه عنوان کرد و افزود: 458مورد آن طرح و 216 مورد لایحه بود که 47 درصد از این تعداد لوایح و 19 درصد طرح ها تبدیل به قانون شدند.
وی تاکید کرد: این موضوع حاکی از آن است که تمرکز مجلس نهم بر لوایحی بود که از سوی دولت ارایه می شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارامیدواری کرد:مجلس دهم نیز مسایل اصلی کشور را مورد توجه قرار داد و با یک اولویت و سنجش درست از شرایط بتواند یک ساماندهی مطلوب برای کشور داشته باشد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره نقطه قوت و ضعف مجلس نهم اظهارداشت: فکر می کنم در ارزیابی کلی مشی مجلس نهم بیشتر ایجاد آرامش در کشور برای پرداختن به مسایل اصلی با نگاه هم افزایی با قوای دیگر بوده است و این نکته مهمی است که ما سایش های بلا وجه نباید در کشور ایجاد کنیم تا ذهن ها از مسایل اصلی کشور منصرف شود.
وی ادامه داد: حجم بیشتر مصوبات مجلس مسایل اقتصادی بود که از جمله آن می توان به قانون رونق دادن به فضای کسب و کار اشاره کرد. همچنین برخی مواد مسایل تسهیل کننده برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی تصویب شد، این ها مسایل مهمی است که نتایج آن در آینده مشخص می شود این یک ریل گذاری برای آینده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم در مجلس آینده با درک موضوع مهم شرایط کشور همانطور که رهبر معظم انقلاب اولویت نخست کشور را مسایل اقتصادی قرار دادند تمرکز بیشتری روی مسایل اقتصادی کشور داشته باشیم.

** طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس شتاب زده تصویب نشد
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که دولت معتقد است در طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس نظرش بیان نشده است، چرا این طرح شتاب زده تصویب شد و آیا امکان اصلاح آن در مجلس آینده وجود دارد؟، گفت: آنقدر که شما تصور می کنید، شتاب زده تصویب نشد و حدود پنج تا 6 ماه این بحث در مجلس مطرح بود و بعد از این که برخی اشکال ها بر آن وارد شد به کمیسیون تخصصی رفت.
وی ادامه داد: ایرادی که نماینده دولت از این طرح گرفت این بود که من در هنگام بررسی آن در کمیسیون حضور نداشتم اما در صحن مجلس نظراتشان را ارایه دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در آینده مجلس بخواهد این قانون را تغییر دهد، می تواند این کار را انجام دهد اما من شتاب زدگی در تصویب آن مشاهده نکردم.
یکی از خبرنگاران با اشاره به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر ضرورت رعایت حفظ شان ومنزلت نمایندگان اظهارداشت: یکی از نمایندگان مجلس نهم پس از دور اول انتخابات مجلس سخنرانی در مورد کلیت مجلس کرد که بازتاب ناخوشایندی داشت بخصوص در زمینه برخورد با خانم ها حال که سه ماه از انتخابات گذشته مجلس چه برخوردی در جهت دفاع از شان مجلس انجام شده است؟
لاریجانی نیز پاسخ داد: تا آنجا که اطلاع دارم ایشان تکذیب کردند وگفتند قبول نداریم و اگر اشتباهی سهوی صورت گرفته ایشان این موضوع را قبول ندارد وباید پذیرفت .
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که مجلس نهم مواضع خوبی درزمینه های بین المللی و منطقه ای داشت چه مولفه هایی باعث این موضع گیری ها شد ودر مجلس دهم نیز ادامه خواهد داشتٰ، افزود: برحسب شرایط مجلس تصمیم می گیرد ودر شرایطی که قرار داشتیم بسیار پرتنش بود و هم موضع هسته ای و بین المللی وجود داشت وحضور به موقع مجلس و تصمیم گیری وبیانیه دادن جا داشت چرا که نمایندگان ملت سنگری برای دفاع از حقوق ملت هستند واین انتظار برای اینده هم هست .

رییس مجلس نهم در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه بدون استثنا مقامات دولتی و مجلس اعلام می کنند برجام از طرف دولت امریکا نقض شده است با توجه به اینکه رهبری هم تاکید داشتند چیز محرمانه ای از مردم نداریم نظر شما با توجه به نقض برجامی که از طرف مقابل صورت گرفته است چیست، گفت: مواردی که فکر می کنید نقض شده است چیست؟
خبرنگار ادامه داد:از جمله برداشت 2 میلیارد دلار یا قانون اخذ روادید که سرمایه گذاری در کشور را با مشکل ایجاد می کرد و یا سوئیفت از جمله این موضوعات است که لاریجانی پاسخ داد در مورد سوئیفت مشکل برداشته شده وبرمی گردد به رفتار بانکهای بزرگ ولی بانک های خرد کار خود را انجام می دهند .
رییس مجلس نهم اضافه کرد: واهمه ایجاد کردن ها این زمینه را ایجاد کرده که ممکن است با روح برجام سازگاری نداشته باشد ولی دنبال شده تا این مسایل رفع شود در مورد ویزا و دیگر مضوعات از طریق وزارت خارجه پیگیری شده است .ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: