کد خبر: ۱۰۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>مشاور توانبخشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: فقط 10درصد این خدمات توانبخشی پوشش بیمه دارند و 50 درصد این خدمات هنوز تعرفه گذاری نشده اند.
به گزارش شفا آنلاین،محمدتقی جغتایی افزود: خدمات توانبخشی حیطه وسیعی از خدمات را از جمله خدمات توانبخشی شناختی،روانشناسی شناختی،کاردرمانی،گفتاردرمانی،شنوایی شناسی،بینایی سنجی،فیزیوتراپی،ارتوپدی فنی،خدمات اروتز و پروتز و ... شامل می شود اما 50 درصد این خدمات هنوز تعرفه‌گذاری نشده‌اند.

وی تاکید کرد: از مجموع کل خدمات توانبخشی فقط 10درصد زیر پوشش حمایتی بیمه هستند بنابراین از سازمانهای بیمه‌گر انتظار داریم که به تدریج خدمات توانبخشی را که تعرفه‌گذاری می‌شوند، زیر پوشش قرار دهند.
جغتایی گفت: بسیاری از کودکان و بزرگسالانی که به علل مختلف به خدمات توانخبشی نیاز دارند از افراد کم توان و کم درآمد جامعه هستند و توان پرداخت هزینه‌های توانبخشی را ندارند.
مشاور عالی ستاد علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین از تاسیس اولین مرکز توانبخشی شناختی در کشور خبر داد و گفت: این مرکز با عنوان مرکز مغز و شناخت اولین مرکز پیشرفته خدمات توانبخشی شناختی در کشور است که به کودکان و بزرگسالانی که دچار یکی از انواع اختلال شناختی هستند، خدمات توانبخشی ارائه می‌کند.
وی افزود: اختلالات شناختی بسیار متنوع هستند و اختلال در یادگیری، اختلال در توجه، اختلال در رشد مغزی، نارسایی در خواندن و نوشتن و اختلال تکاملی از جمله این اختلالات است.
جغتایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که شایعترین اختلال شناختی بدو تولد چیست گفت: شایعترین آن اختلال تاخیر در رشد است که در گذشته به آن فلج مغزی گفته می‌شد، حدود دو درصد نوزادان به این اختلال مبتلا هستند که اگر اختلال آنان زود تشخیص داده شود و مداخلات توانبخشی به موقع انجام شود، بسیاری از آنان زندگی طبیعی و سالم خواهند داشت.
وی افزود: تاخیر در رشد شامل تاخیر در مهارتهای حرکتی، بینایی، شناختی، شنوایی، کلامی، اختلال در گفتار و زبان و ... می‌شود که هر چه زودتر تشخیص داده شوند، احتمال بهبود آنها بیشتر است.
مشاور توانبخشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: هم محیط و هم ژنتیک در بروز این اختلالات نقش دارند اما نقش عوامل محیطی و از جمله تغذیه و استرس دوران بارداری، آلودگی‌های محیطی و فشار زایمان در بروز این اختلالات بیشتر است. به عنوان مثال سزارین در افزایش موارد اختلال اوتیسم یا اختلال در خود فروماندگی نقش دارد.
جغتایی اضافه کرد: در زایمان طبیعی هورمونی به نام هورمون اکسی‌توسین یا هورمون محبت مادرانه ترشح می‌شود که به مادر و نوزاد آرامش می‌دهد و استرس را از آنان دور می‌کند اما در سزارین بر عکس هورمون کورتیزل که هورمون استرس است، ترشح می شود و همین عامل در بروز اختلال اوتیسم نقش دارد.
وی گفت: به همین علت میزان بروز اوتیسم در زایمان سزارین 20 درصد از زایمان طبیعی بیشتر است.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: