کد خبر: ۱۰۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 23
شفا آنلاین>بیمه و بانک>از آنجایی که استفاده از USSD نیازمند گوشی‏ های خاص و اتصال به اینترنت نیست، استفاده از آن با اقبال فراوانی روبرو شد تا جایی که توانسته تغییرات معناداری در سهم تراکنش‎های موبایلی در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت الکترونیکی به وجود آورد.
به گزارش شفا آنلاین، یکی از تحولات مهمی که در عرصه استفاده از خدمات بانکی طی سالهای اخیر در کشورمان رونمایی شده است استفاده از کدهای USSD در بین مردم بوده که از نظر کارشناسان عمده ترین عامل این گسترش چشمگیر، سهولت استفاده از آن برای کاربران در غیاب بستر اینترتنی مناسب در حوزه تلفن همراه است.

به عبارت دیگر از آنجایی که استفاده از USSD نیازمند گوشی‏ های خاص و اتصال به اینترنت نیست، استفاده از آن با اقبال فراوانی روبرو شد تا جایی که توانسته تغییرات معناداری در سهم تراکنشهای موبایلی در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت الکترونیکی به وجود آورد.

اما به دلایلی آشکار و مبهم همچون نبود امنیت کافی در استفاده از این کدها، بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای در سال گذشته، بخشی از خدمات ارائه شده توسط این کدها را ممنوع کرد که شاید رایج ترین آن، امکان دریافت موجودی کارت‌ های بانکی بر روی موبایل بود که حتی این ممنوعیت در خصوص اپلیکیشن های مرتبط نیز اعمال شد.

بر اساس بخشنامه ابلاغی به بانک ها، از تاریخ 15 مهر سال گذشته، هرگونه تراکنش خرید از درگاه موبایل ممنوع شده و سقف تراکنش های پرداخت قبض و خرید شارژ در بستر USSD نیز از تاریخ فوق روزانه 200 هزار تومان تعیین شد.

 

اما به نظر می رسد این ممنوعیت اعمال شده توسط بانک مرکزی، به راحتی قابل دور زدن است چراکه یکی از  شرکت های فعال در این حوزه، راهکاری برای دریافت مانده حساب تدارک دیده است. هم اکنون با خرید شارژ حتی در مبالغی اندک، "اپلیکیشن آپ" مانده حساب شما را اعلام می کند.





این موضوع حتی در خصوص کدهای USSD آسان پرداخت نیز صدق می کند و در حالی که دریافت موجودی از طریق کدهای USSD هر بانک، تنها برای دارنده حساب همان بانک همچنان برقرار است اما آسان پرداخت این خدمات را به همه مشتریان عرضه می کند.

اگرچه این اقدام به نوعی به نفع مشتریان بانک ها محسوب می شود اما با توجه به ممنوعیت های رسمی اعلام شده، ارائه چنین خدمتی به کاربران قطعا خوشایند مسئولان شاپرک و بانک مرکزی نخواهد بود. هرچند این شرکت به عنوان یک مجموعه پیشرو و فعال در بخش خصوصی شناخته و تحسین می شود اما بررسی ها نشان می دهد برخی ارکان تشکیل دهنده آن کاملا خصوصی نیستند که در آینده به این موضوع نیز پرداخته خواهد شد.صبحانه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: