کد خبر: ۱۰۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 23
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت : براساس آمار سال گذشته 2 هزار و 896 نفر در استان به بیماری تالاسمی مبتلا شدند که در سال جاری 12 نفر به این تعداد افزوده شده است .

 به گزارش شفا آنلاین،سهیلا خسروی با اشاره به آمار بالای مبتلایان به بیماری تالاسمی در این استان اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده تا پایان سال 92، تعداد 2 هزار و 600 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود داشت که متاسفانه در انتهای سال 94، به 2 هزار و 896 نفر افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز 12 نفر دیگر به شمار بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان افزوده شدند و هم اکنون تعداد این بیماران در استان به 2 هزار و 908 نفر رسیده است.
وی ازدواج های خویشاوندی را مهمترین علت آمار بالای این بیماران در استان عنوان کرد و افزود: ازدواج های بدون ثبت رسمی و نا آگاهی در خصوص انجام تست های آزمایشگاهی قبل از تولد از دلایل دیگر ابتلای فرزندان این زوج ها به بیماری تالاسمی است.
خسروی گفت: در بعضی موارد حتی با انجام تست های آزمایشگاهی و تشخیص بیماری قبل از تولد، والدین نسبت به سقط کودک ناهنجار خود اقدام نمی کنند.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش 13 درصدی خونگیری امسال در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: در دو ماه ابتدای امسال 13 هزار و 715 نفر برای اهدای خون به پایگاه های این سازمان در سطح استان مراجعه کردند که 11 هزار و 218 نفر با دارا بودن شرایط اهدا، موفق به انجام این کار خیر شدند.
وی گفت: در این مدت 19 هزار و 758 واحد خون، پلاکت و پلاسما به بیمارستان ها و مراکز درمانی تحویل داده شد که چهار هزار و 713 واحد آن با توجه به کمبود ذخایر خونی استان از شبکه خون رسانی کشوری تامین شد.
وی اظهار داشت: به طور میانگین روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی به بیماران استان تزریق می شود.
وی از سلامت خون های اهدایی اعلام اطمینان کرد و گفت: تمامی خون های اهدایی و فرآورده های آن از نظر بیماری های قابل سرایت خونی بررسی می شوند و جای نگرانی برای بیماران نیست.
وی تست های آزمایشگاهی تشخیصی مربوط به بیماری های هپاتیت B و C، ایدز و سیفیلیس بر روی تمامی خون های اهدایی سیستان و بلوچستان انجام می شود.
وی ادامه داد: این آزمایشات چهارگانه منطبق با استانداردهای کشوری است و آمار بالای افراد مبتلا به هپاتیت در استان باعث شده انجام آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
وی گفت: تست های الیزای پادتن های غیرطبیعی نیز از دیگر آزمایش های اختصاصی سازمان انتقال خون در جنوب شرق کشور بر روی خون های اهدایی است که به موجب آن بیماران تالاسمی، خون مناسب تر نسبت به شرایط خاص خود دریافت می کنند.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: در برخی استان های شرقی کشور به علت شیوع نوع خاصی از بیماری که نوع خاصی از سلول های لنفوسیتی خون را درگیر می کند، تست آزمایشگاهی HTLV1 اضافه بر آزمایشات استاندارد چهارگانه انجام می شود که بررسی این تست در سیستان و بلوچستان ضروری نیست.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با ابراز نگرانی از کاهش مراجعه برای اهدای خون گفت: این سازمان تلاش می کند در زمان باقی مانده تا شروع ماه مبارک رمضان نسبت به افزایش ذخایر خونی خود اقدام کند.
دکتر خسروی عنوان کرد: واحدهای خون را می توان به مدت 35 روز در شرایط استاندارد نگه داری کرد اما فرآورده های آن نظیر پلاکت و پلاسما عمر کمی دارند و باید از خون های اهدایی تازه تامین شوند.
وی گفت: در ماه مبارک رمضان تمامی مناطق کشور با کمبود خون رو به رو خواهند شد و در این صورت تامین خون مورد نیاز برای بیماران تالاسمی استان مشکل ساز خواهد بود و لازم است با نهادینه کردن این باور که ' اهدای خون، اهدای زندگی است' مردم را به انجام این کار خداپسندانه ترغیب کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: