کد خبر: ۱۰۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت> تحقیقات اخیر نشان داده که نگهداری داروهای قدیمی خطرناک است. کیمبرلی سیمارلی، از مرکز پزشکی هرشی می‌گوید: «داروهایی که تاریخ انقضای آنها گذشته است، نیمه عمرشان سپری شده و دیگر موثر نیستند اما مشکل فقط بی‌اثر بدون آنها نیست.
به گزارش شفا آنلاین، ترکیبات شیمیایی موجود در داروهای تاریخ گذشته گاه کشنده‌تر و سمی‌تر هستند.» دور انداختن داروهای بی‌مصرف و تاریخ گذشته، خطر دسترسی کودکان به آنها را نیز از بین می‌برد. امروزه از سوی بسیاری از مراجع نظارتی سلامت جامعه، توصیه شده است که فقط حداقل میزان داروی مورد نیاز در خانه نگهداری شود. کارشناس ربکا کسلر، می‌گوید: «افراد سالمند در مصرف داروهای متعددی که دارند، به راحتی دچار اشتباه می‌شوند و احتمال زیادی وجود دارد که به جای داروی مجاز، داروی اشتباه یا تاریخ گذشته‌ای را مصرف کنند.»

       برخی از بیماران عادت به جمع‌آوری و انبار کردن داروهای نسخه‌ای دارند. از سویی دیگر، سوءمصرف داروهای نسخه‌ای، یکی از مشکلات رو به رشد در برخی از جوامع از جمله آمریکاست. بنابراین خارج کردن داروهای قدیمی از خانه‌ها، از احتمال مصرف بی‌مورد آنها نیز می‌کاهد اما خلاص شدن از شر این داروهای تاریخ گذشته هم خود داستان دیگری است.

 انداختن آنها به سطل‌های زباله خانگی یا درون سرویس‌های بهداشتی اصلا ایده درستی نیست؛ زیرا به سهولت موجب آلودگی شیمیایی آب و محیط‌زیست می‌شوند. در برخی از کشورها نظیر آمریکا، جعبه‌های ویژه‌ای برای معدوم کردن داروهای تاریخ گذشته و بی‌مصرف وجود دارد و از سوی مراکز نظارتی، تنها راه ایمن دفع این قبیل داروها انداختنشان در این جعبه‌هاست. لازم به ذکر است که انداختن سرسوزن‌ها، سرنگ، اسپری‌ها، داروهای به شکل مایع و کرم‌ها در این جعبه‌ها پذیرفته شده نیست.سپید
PRNewswire

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: