کد خبر: ۱۰۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 22
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر علمی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح شایعترین مشکلات شنوایی در سالمندان گفت: هنگام برقراری ارتباط با افراد سالمند می‌بایست با آنها رودررو و با فاصله مناسب (حدود یک متر) صحبت کرد.

به گزارش شفا آنلاین، فرنوش جاراللهی - دبیر علمی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: کاهش شنوایی رده سوم شایعترین مشکل در سالمندان است. در حدود 40% افراد بالای 60 سال مبتلا به درجاتی از کاهش شنوایی هستند که با افزایش سن احتمال آن بیشتر می‌شود بطوریکه در بالای 70 سالگی این احتمال به حدود 80% می‌رسد. علاوه بر کاهش شنوایی و کاهش بازشناسی گفتار، ممکن است تغییراتی در توانایی پردازش‌های درکی شنوایی بوجود آید. این دسته از سالمندان در تمایز دو صدا که از نظر زیر و بمی، شدت، سرعت و یا مدت ارائه با هم متفاوت هستند مشکل دارند.

جاراللهی افزود: شایعترین مشکلات شنوایی در سالمندان عبارتند از اشکال در فهم گفتار در مکان‌های عمومی و پرسروصدا، اشکال در استفاده از تلفن و تماشا کردن تلویزیون، آمیخته شدن اصوات، اشکال در جهت یابی صدا، اشکال در ردیابی گفتار با وجود همهمه در محیط، اشکال در ردیابی و فهم گفتارموقع تغییر موضوع و اشکال در ردیابی و فهم مکالمات سریع هستند.

وی گفت: کاهش شنوایی در این سنین می‌تواند بر وضعیت سلامت جسمی و روانی-اجتماعی سالمند اثر بگذارد. بنابراین می‌بایست با اقدامات پیشگیرانه از عوارض آن در این سنین پرچالش کاست. گرچه سالمندان غالبا نامزد سمعک نمی‌شوند و یا خود معتقد به دریافت آن نیستند، اما تجویز سمعک  مناسب توسط شنوایی شناس اقدامی اولیه و ضروری است.

جاراللهی بیان داشت: هنگام برقراری ارتباط با افراد سالمند رعایت نکات زیر، مشکلات احتمالی درک گفتار را کاهش می‌دهد از جمله می‌بایست با آنها رودررو و با فاصله مناسب (حدود یک متر) صحبت کرد. از صحبت کردن با شدت در حد فریاد می‌بایست اجتناب کرد. سر و صدای محیط را به حداقل کاهش داد. کُند صحبت کرده و در فواصل جملات مکث کرد. در صورت لزوم، واژه‌های کلیدی مکالمه را نوشت و از سردی در برقراری ارتباط با فرد سالمند اجتناب کرد.

وی تصریح کرد: پانزدهمین کنگره سراسری شنوایی شناسی ایران پیش روست. این کنگره که در 30-28 اردیبهشت ماه 1395 به همت انجمن علمی شنوایی شناسی و دانشگاه علوم پزشکی ایران با حمایت دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌های مرتبط برگزار خواهد شد، از حضور اساتید برجسته ایرانی و خارجی با تخصص‌های شنوایی شناسی، گوش حلق بینی، آسیب شناسی گفتار و زبان، روانپزشکی، مغز و اعصاب،  علوم پایه، نوروساینس و فیزیوتراپی بهره‌مند خواهد شد.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: این کنگره میزبان پنج مهمان ویژه از کشورهای مالزی، کانادا، انگلستان و آمریکا است و در میزگردی در خصوص سالمندی و تجویز سمعک و مشکلات برقراری ارتباط، آخرین یافته‌های روز دنیا تبادل نظر خواهد شد. امید است محتوای علمی این جلسات برای علاقه مندان قابل ارائه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: