کد خبر: ۱۰۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 21
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن ژنتیک ایران با تاکید بر این که در حال حاضر دنیا به عرصه‌های پس از ژنومیک وارد شده است، گفت: از فرهیختگان و دانشمندان کشور انتظار می‌رود تا با پیمودن راه‌های میانبر تجارب گرانقدر دانشمندان عهد باستان و هخامنش را زنده کنند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمود تولایی در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک کشور در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به افتخارات ایران در حوزه ژنتیک در دوران باستان افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری در حال توسعه که در حال تلاش برای گذار به مرحله توسعه یافتگی است، در افق سند چشم‌انداز خود دستیابی به عرصه‌های نوین دانش ژنتیک و زیست فناوری را مورد توجه قرار داده تا به موازات سایر عرصه‌های دانشی، پیشرفت‌های نوینی را به جامعه علمی تقدیم کند.

وی اضافه کرد: از این رو از جوانان فرهیخته و دانشمندان انتظار می‌رود که با پیمودن راه‌های میانبر و استفاده از تجارب گرانسنگ دانشمندان در اقصی نقاط جهان احیاگر دانشمندان ایرانی عهد باستان و هخامنش همچون اسکیلاس مکتشف و طراح قنات، آرتاخه مهندس و سازنده کانال آتوس، استانس شیمی‌دان عصر هخامنش، فرغان معمار و سازنده طاق کسری و دهها نفر همانند آنها و همچنین دانشمندان دوره اسلامی چون یعقوب بن طارق ستاره‌شناس، جابربن حیان شیمیدان و بنوموسی ریاضیدان و پایه‌گذار علم مهندسی را احیا کنند.

تولایی با تاکید بر این که امروزه با همت پیشکسوتان حوزه علم ژنتیک حرکت‌های مناسبی در این زمینه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این روند موجب شد تا در دو سال گذشته بنیاد خیریه‌ ژنتیک و آزمایشگاه خیریه برای افراد کم برخوردار تاسیس شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با تسری این حرکت در میان حوزه‌های مختلف ژنتیک مردم بتوانند از برکات آنها بهره‌مند شوند.

رییس دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران با بیان این که پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن ژنتیک ایران در شرایطی است که دنیای علم ژنتیک به عرصه‌های پس از ژنومیکس وارد شده است، خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها موجب شده است تا تحولات روزافزونی را در بیوانفورماتیک، ژنومیکس مقایسه‌ای بین گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری و زیست سازواره‌ها فراهم کند.

تولایی تصریح کرد: دستیابی به افق‌های روشن در حوزه ژنتیک نیازمند برنامه‌های آینده پژوهی، پایش مستمر علوم، تعامل موثر با دانشمندان پیشرو در سطح دنیا و به اشتراک گذاردن یافته‌های علمی است.

برچسب ها: دانشگاه ، ژنتیک ، جامعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: