کد خبر: ۱۰۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>سلامت> شاید زندگی در کلان‌شهرها مانند تهران و باقی شهرها باعث شود، والدین کمتر به کودک خود توجه داشته باشند.
 باید در نظر داشت که تغذیه و تحرک کودکان تنها مسئله‌ای نیست که باید والدین در کلان‌شهرها به آن توجه داشته باشند.

بلکه آلودگی هوا نیز جزو مسائلی است که باید به آن توجه ویژه شود. تحقیقات و پژوهش‌های علمی ثابت کرده است رابطه معناداری بین آلودگی‌هوا و نرمی‌استخوان در کودکان است. نتایج آزمایشات بر روی کودکان مبتلا به مشکلات استخوانی نشان می‌دهد تعداد زیادی از این کودکان کمبود ویتامین D دارند.

       پوکی استخوان به کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها گفته می‌شود. اساس علائم و اثرات این بیماری هم در کودکان نسبت به افراد بالغ متفاوت است. چرا که آنها در حال رشد سریع‌تری هستند و صفحه رشد استخوانی آنها باز است. به همین علت است که معمولاً کمبود مواد معدنی در سنین رشد موجب نرمی استخوان می‌شود و اثرات آن هم بیشتر در نزدیکی صفحات رشد دیده می‌شود. نرمی استخوان یا راشیتیسم در سنین بالا پوکی استخوان یا استئوپروز نامیده می‌شود. اما در کودکان پوکی استخوان وجود ندارد. مگر در شرایط خیلی خاص که تغدیه بسیار نامناسب باشد و مواد معدنی، مواد آلی و ویتامین‌های غیرمعدنی در بدن به هیچ عنوان وجود نداشته باشد. بیماری‌های مربوط به استخوان تنها کودکان را مورد تهدید قرار نمی‌دهد، بلکه بزرگسالان نیز به همان میزان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های استخوانی هستند.

 پوکی استخوان یک بیماری پنهان شایع در ایران است و در افراد بالغ و به خصوص در زنان بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل ضروری است زنان برای بهتر شدن ساختار استخوانی خود، تغدیه مناسب و ورزش کافی داشته باشند.

       متاسفانه برخی زنان به غلط تصور می‌کنند اگر تغذیه کافی داشته باشند و به صورت مرتب ویتامین D مصرف کنند، این موضوع برطرف می‌شود و به پوکی استخوان مبتلا نمی‌شوند. در صورتی که اگر فعالیت فیزیکی مناسب وجود نداشته باشد، ساختار استخوان اشکال پیدا می‌کند و سلامت خود را از دست می‌دهد. برای همین به زنان توصیه می‌شود که حتماً ساعاتی را در روز به ورزش اختصاص دهند.

       از سوی دیگر، شایع‌ترین بیماری استخوانی در اطفال نرمی استخوان است. این نرمی استخوان به طور معمول به دلیل کمبود ویتامین‌D است که منابع مختلفی از جمله منبع خوراکی دارد و در بسیاری از غذا‌ها از جمله در گوشت، لبنیات و مواد پروتئینی موجود است. اما منبع مهم ویتامین‌D آفتاب است و به همین دلیل در مناطقی که هوای صاف و پاکیزه‌تری داریم، نرمی استخوان در اطفال کمتر مشاهده می‌شود.

در حال حاضر در شهر تهران تعداد زیادی از کودکان هستند که با مشکلات استخوانی مراجعه می‌کنند و آزمایشاتی را انجام می‌دهند که در بیشتر موارد نتیجه این آزمایشات کمبود ویتامینD را در آنها مشخص می‌کند و به همین دلیل بسیاری از پزشکان اطفال برای بچه‌ها از ماه‌های چهارم و پنجم به بعد و در دوره‌های شیرخواری مصرف این ویتامین را تجویز می‌کنند.

 آلودگی هوا مانع رسیدن اشعه‌های مفید آفتاب و برخورد مستقیم آن با پوست می‌شود و به همین دلیل نیز تحقیقات نشان می‌دهد در طول زمستان آثار کمبود ویتامینD بیشتر از تابستان و بهار است. با این همه آمار دقیقی از نرمی استخوان در اطفال وجود ندارد، اما میزان طبیعی ویتامینD در بدن 30 تا 70 است، در حالی که ۵۰ درصد از کودکانی که آزمایش ویتامینD می‌دهند، زیر وضعیت طبیعی هستند.

       در این زمینه باید اقدامات لازم در خصوص افزایش کمبود ویتامینD در کودکان صورت بگیرد و تا پیش از بزرگسالی این مشکلات حل شود. چرا که در غیر این‌صورت ادامه کمبود این ویتامین در بروز بیماری‌هایی نظیر‌ ام‌اس موثر است.سپید
تقی بغدادی/ رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: