کد خبر: ۱۰۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 16
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه ایران موفق به اجرای هر ۶ استراتژی کاهش درخواست برای دخانیات شده است، از تصویب افزایش مالیات بر سیگار خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر احمد کوشا در دومین روز از اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی ۶ استراتژی برای کاهش درخواست دخانیات در کشورها اعلام کرده است که ایران موفق به اجرای هر ۶ استراتژی شده و ششمین استراتژی مربوط به افزایش مالیات مواد دخانی بود که آن هم تصویب شد.

وی افزود: ۷۶ درصد مرگ های مردم ایران مربوط به بیماری های غیرواگیر است که از آنجا که در کل دنیا هم این مشکل وجود دارد در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری ها سازمان بهداشت جهانی ۴ حیطه فعالیت را به کل کشورها پیشنهاد داده است و بر این اساس سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کشورمان تدوین شده است.

مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان داشت: این سند در ۳۱ مردادماه ۹۴ توسط شورای عالی سلامت تصویب شد. هدف ملی ما در این سند تا سال ۱۴۰۴ کاهش مرگ زودرس (افراد ۳۰ تا ۷۰ سال) ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

وی افزود: اهدافی که توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است ۹ هدف بود که ما با توجه به وضعیت بومی خودمان این اهداف را به ۱۳ هدف افزایش دادیم.

کوشا با بیان اینکه در این سند برای ۴ بیماری و ۴ عامل خطر رفتاری و ۴ عامل خطر بیولوژک برنامه ریزی کرده ایم، گفت: علاوه بر بحث مواد دخانی، اصلاح وضعیت تغذیه ای مردم نیز مورد توجه است که در این راستا موفق شده ایم استاندارد نمک مصرفی در نان ها را از ۲.۳ به ۱ درصد کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش استاندارد محتوای شکر نوشابه ها تا حد ۱۰ درصد و پیگیری اجرای ماده ۳۷ بند الف و ج درباره مالیات و منع تبلیغات فرآورده ها و رفتارهای آسیب رسان در برنامه پنجم توسعه کشور، از جمله برنامه هایی بوده که در همین راستا انجام شده است.

مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: توسعه فعالیت های بدنی و کاهش کم تحرکی تا ۲۰ درصد و تدوین سند ملی فعالیت بدنی و تصویب آن در شورای عالی سلامت بخش دیگری از برنامه هاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: