کد خبر: ۱۰۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث، با بیان اینکه طرح تحول معجزه نیست بلکه وظیفه‌ای مغفول مانده است که تا حدی انجام شده، درباره نواقص آن گفت: «یکی از دلایل نقص در این طرح عقب‌ماندگی پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی از دانشگاه‌ها است که ناشی از عقب‌افتادگی پرداخت بیمه‌هاست.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   سید حسن هاشمی گفت: «فاصله خرید تجهیزات پزشکی تا پرداخت آن، خلاف آنچه دولت روز اول قول داده بود، طولانی شده و باعث شده که این چرخه اقتصادی، چه بیمارستان‌ها و چه شرکت‌های تجهیزات پزشکی، دچار مشکل شوند.» او با بیان اینکه دو اتفاق موجب نقص در طرح تحول سلامت شد، تصریح کرد: «اعتباری که برای اجرای طرح تحول سلامت تاکنون صورت گرفته، همان رقمی است که علی‌رغم تورم در این سال‌ها، در سال 92 برای آن تصویب شده است.

درحالی که اگر نرخ تورم را در این سال‌ها 10 درصد بدانیم، 40 درصد به اعتبارات درخواست شده، افزوده شده ولی ما با همان رقم طرح تحول را ادامه دادیم.» وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر طبق طرح تحول سلامت پیش می‌رفتیم و پیش برویم، اعتبارات نیازهای آن را تامین می‌کند؛ افزود: «برخی از شرکای ما برای شانه‌خالی کردن از مسئولیتی که روز اول پذیرفتند، توپ را به زمین دیگری پرتاب می‌کنند. دو اتفاق تقلیل قیمت نفت و دستکاری طرح تحول نظام سلامت موجب برخی مشکلات در اعتبارات این طرح شد.»

هاشمی در خصوص تحقق نیافتن اعتبارات طرح تحول نظام سلامت توضیح داد: «قیمت نفت به یک سوم تقلیل یافت. بنابراین منابع قول داده شده در روز اول، محقق نشد در حالی که ما طرح را شروع کردیم و خدمت آغاز شده، قابل توقف نبود. به عبارت دیگر به نوعی خدمات درمانی و تجهیزات پزشکی از پزشک،پرستار و شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی پیش خرید شده بود و ما متعهد بودیم هزینه آن را پرداخت کنیم.

بنابراین قابل توقف نبود و کسی هم پیش‌بینی نمی‌کرد که قیمت نفت شرایط امروز را برگرداند.» او درباره دستکاری طرح تحول سلامت تصریح کرد: «طبق طرح پیشنهادی ما، قرار بود 4 تا 5 دهک اول به صورت رایگان بیمه شوند که شامل فقرا و افرادی می‌شد که تمکن مالی نداشتند. درحالی‌که در زمان اجرای طرح دوستان همه مردم را شامل این بیمه کردند یعنی جمعیت تقریبا 4 میلیون نفری تبدیل به جمعیت 11 میلیون نفری شد که هزینه آن پیش‌بینی نشده بود و دوهزارمیلیارد تومان در سال برای آن نیاز است.» همچنین به گفته وزیر بهداشت، در طرح پیشنهاد شده، دفترچه بیمه برای 4 تا 5 میلیون نفر تنها برای خدمات بستری در نظر گرفته شده بود و شامل خدمات سرپایی، آزمایش، تصویربرداری و ویزیت نمی‌شد. هاشمی درباره سرانه حساب شده، افزود: «سرانه حساب شده، 16 هزار تومان به ازای هر بیمه‌شونده، بود اما در انتها این خدمات دفترچه به همه خدمات تبدیل شد. در نتیجه ارزش این دفترچه حتی از دفترچه روستایی هم بیشتر شد.»

        او معتقد است در این زمینه، ریزش قابل توجهی در برخی از صندوق‌ها نیز ایجاد شد زیرا فرد می‌توانست به صورت رایگان بیمه ‌شود که به دنبال آن نیازی نمی‌دید که حق بیمه پرداخت کند. بنابراین سرانه 16 هزار تومان هم به 34 هزار تومان افزایش یافت. وزیربهداشت در مورد افزایش اعتبارات گفت: «این مسائل باعث شدند که رقم دوهزارمیلیارد تومان به اعتبارات ما اضافه شود که پیش‌بینی نشده بود. از سوی دیگر اعتبارات مربوط به بیمه‌ها هم به موقع پرداخت نشد.»

هاشمی با ابراز امیدواری به اینکه هرچه زودتر این مشکل حل خواهد شد، افزود: «شما شرکت دارید و تولید یا واردات دارید. طرف حساب شما یک یا دو نفر است. من به عنوان وزیر بهداشت 110 هزار نفر پرسنل دارم که حقوقشان را دولت نمی‌دهد و ما باید از درآمد اختصاصی بدهیم. درآمد اختصاصی را باید بیمه بدهد زیرا ما خدمت می‌فروشیم و بیمه آن را می‌خرد. اگر بیمه پول را بدهد، من می‌توانم حقوق را پرداخت کنم. اگر نداد شما حساب کنید وزارتخانه‌ای که بخش اعظم پرسنلش کارکنان هستند، اگر حقوقشان را دریافت نکنند چه اتفاقی می‌افتد! این اتفاق مشکل جدی است که امیدوارم هرچه زودتر حل شود.»او درباره راه‌حل آن گفت: «پیشنهاد ما تاسیس یک بانک یا شرکت خصوصى حد فاصل گیرنده خدمت و ارائه کننده خدمت است.»

کیفیت محصولات تولیدی عامل حمایت وزارت بهداشت از تولید
       وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی جایگاه مهمی در ارائه خدمات درمانی دارند، گفت: «گاهی رشد و بالندگی نیروی متخصص انسانی به تجهیزات و لوازم وابسته است. امیدواریم در آینده همان‌طور که تاکنون این‌چنین بوده، مراکز درمانی بهترین خدمات را با بهره‌گیری از آخرین فناوری، تکنولوژی و بهترین اقلام مصرفی، برای سلامت هم‌وطنان عزیز استفاده کنند.»

       هاشمی با اشاره به نقش موثر تولیدکنندگان در سال‌های تحریم گفت: «بخش خصوصی تلاش زیادی را در سال‌های اخیر انجام داد تا نیازهای کشور به خارج کمتر شود. علی‌رغم همه این تلاش‌ها در حوزه تجهیزات، واردات دو برابر تولید بوده است.»

       او با بیان اینکه این مسئله در خصوص شرکت‌ها هم صدق می‌کند، توضیح داد: «درحال حاضر حدود 1500 شرکت واردکننده در این حوزه وجود دارد که در برابر آن تنها 400 شرکت تولیدکننده داریم که اگر بخواهیم تولیدکننده‌های موفق را که صادرات دارند هم در نظر بگیریم، این تعداد حداکثر به 80 شرکت ختم می‌شود.»

       وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه همه باید همواره به سلامت مردم توجه کنند، گفت: «طبیعی است که تولیدکننده علاقه‌مند است تا جلوی واردات گرفته شود و از محصول او حمایت‌ بیشتری شود اما ما هم ضامن سلامت مردم هستیم.»

       هاشمی با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات تولیدی باید در حدی تضمین شود که از آن حمایت کرد، گفت: «مسئله‌ای که مانع حمایت کامل از تولیدکنندگان این حوزه می‌شود این است که محصول کیفیتی نداشته باشد که بتوان به صورت جامع از آن حمایت کرد. زمانی که مردم بیمار می‌شوند، باید از تجهیزات و لوازم اعم از تشخیصی و درمانی استفاده کنیم که فکر می‌کنیم می‌خواهند برای خودمان استفاده کنند. در حوزه سلامت نمی‌توان اغماض کرد.»

سهم تولید در تجهیزات پزشکی رضایت‌کننده نیست
       رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث خبرداد: «در حال حاضر 40 درصد از سهم تجهیزات پزشکی کشور، تولیدات داخلی کشور است.»

       رسول دیناروند، با اشاره به پرتال سازمان غذا و دارو گفت: «دو سال است که زیرساخت‌های این پرتال طراحی می‌شود که تاکنون در حوزه دارو و مکمل‌ها تقریبا نهایی شده، در حوزه آرایشی و بهداشتی زیر بار است و آخرین قسمت این پرتال در حوزه تجهیزات پزشکی است تا هر فردی اعم از مسئول و مردم بتوانند اصالت یک‌ کالا را ارزیابی کنند.»

       او در خصوص مزایای این پرتال گفت: «با استفاده از این پرتال مردم می‌توانند قاچاقی یا تقلبی بودن یک کالا را بلافاصله تشخیص دهند و عرصه کالای قاچاق تنگ‌تر خواهد شد.»

       دیناروند با بیان اینکه میزان قاچاق در بیمارستان‌های دولتی کاهش یافته اما هنوز وجود دارد، تصریح کرد: «کالای قاچاق در بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد، اگر هم در جایی وجود داشته باشد در حد تخلفات انگشت‌شمار است.»

       رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 570 بیمارستان دولتی، 80 درصد خدمات بستری کشور را ارائه می‌دهند، افزود: «هیچ بیمارستان دولتی نمی‌تواند از کالای فاقد شناسنامه یا فاکتور مشخص که در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی درج نشده، خریداری کند.»

       او درباره کالای قاچاق گفت: «با اینکه تا حدود زیادی عرصه قاچاق تنگ شده اما هنوز کالای بی‌کیفیت با قیمت پایین وجود دارد. با این حال ما برای ریشه‌کن کردن آن مبارزه خواهیم کرد زیرا قاجاق در حوزه سلامت تنها به کشور زیان نمی‌زند بلکه به سلامت مردم آسیب می‌رساند.»

       دیناروند در انتقاد به برخی افراد مدعی گفت: «البته وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همه مسئولیت را برعهده ندارند. آقایی که می‌گوید اگر رئیس سازمان غذا و دارو بود، قاچاق ناصرخسرو را جمع نمی‌کرد، به نظر بنده فرار به جلو کرده‌اند و مسئولیت کار با خود آنهاست.»

       او با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های تولید تجهیزات پزشکی در کشور باید تقویت شوند، به حضور سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و توضیح داد: «استقبال شرکت‌های خارجی در ایران برای سرمایه‌گذاری است و انتظار می‌رود که این شرکت‌ها پروژه‌های مشترک با شرکت‌های ایرانی داشته باشند. ما انتطار داریم که با استفاده از زیرساخت نیروی انسانی و جمعیت زیادی که در کشور وجود دارد تلاش و جهش جدی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی دو دوره پساتحریم راه بیفتد.»

       رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام نارضایتی از سهم تولیدات داخلی در این حوزه تاکید کرد: «با وجود اینکه دستاوردهای تولیدکنندگان در این نمایشگاه افتخار آمیز است اما سهم تولید در تجهیزات پزشکی تنها 40 درصد است. انتظار داریم که این سهم بعد از پایان برنامه ششم به 60 درصد افزایش یابد و سهم واردات به 40 درصد برسد. کاری سخت اما شدنی است.»

       دیناروند درباره حمایت‌های وزارت بهداشت گفت: «وزارت بهداشت از تولیدکنندگان حمایت می‌کند تا در 5 سال آینده سهم خود را از 40 درصد به 60 درصد برساند. برای اینکه نیازهای حمایتی را برقرار کنیم با انجمن تولیدکنندگان و سایر دست‌اندر‌کاران در ارتباط هستیم اما طبیعی است که برای تامین دستگاه‌ها و تجهیزاتی که توان تولید آن را نداریم و بیمار به آن احتیاج دارد، از شرکت‌های خارجی معتبر، نیاز کشور را تامین کنیم. کمااینکه تاکنون هم این امر محقق شده و در آینده هم وجود خواهد داشت زیرا نمی‌توان بیمار را معطل کرد.»

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه این دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث، وزیر بهداشت از تندیس و کتاب آن رونمایی کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار