کد خبر: ۱۰۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت>مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته قانونی را تصویب کرد که در صورت اجرا، قدم بزرگی در زمینه برخورد با تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ ملی و سایر رسانه‌های داخلی خواهد بود.
ب ممکن است این سوال مطرح شود که برای برخورد با تبلیغ این نوع‌ کالاها در رسانه‌های خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای چه تدابیری می‌توان اندیشید؟ لازم به ذکر است که سازمان نظام پزشکی و معاون نظارت این سازمان مدت‌هاست که در این زمینه درحال فعالیت هستند و از طریق تعاملی که با وزارت ارشاد انجام شده، لیست این داروها و مشخصات صاحبان آگهی تهیه و از طریق شماره‌ تلفن، آنها را ردیابی و پیگیری می‌کنند.

شیوه برخورد نیز به این شکل است که ابتدا دست‌اندرکاران این تبلیغات را دعوت می‌کنند، اگر این افراد از میان پزشکان و کادر درمانی باشند، توسط عوامل اجرایی نظام سلامت محاکمه و اگر غیر پزشک باشند به دادسرای جرایم پزشکی معرفی می‌شوند.

       متاسفانه داروهای قاچاق و داروهایی که به طور غیرقانونی وارد کشور می‌شود، مردم را دچار عوارض گوناگونی می‌کنند. مردم نیز درواقع نمی‌دانند که برای شکایت باید به کدام مرجع رجوع کنند. امروز باشگاه‌های بدنسازی به یکی از پرمصرف‌ترین اماکن برای این نوع داروها تبدیل شده‌اند. داروهایی که بدون مجوز و تحت عنوان مکمل، به فروش می‌رسند و عوارض متعددی مثل عارضه‌های قلبی، کبدی و کلیوی را به همراه دارند. از آنجاکه مقدار زیادی کورتون یا پروتئین‌های بیش از حد مجاز، در ساختار این مواد وجود دارد، عوارض آنها مضاعف می‌شود. داروی دیگری که مورد مصرف آن به صورت قاچاق، بسیار زیاد است، داروهای زیبایی و جوان‌سازی پوست هستند که آنها نیز توسط ماهواره‌ها تبلیغ و درب منازل به مردم تحویل می‌شود. این داروها نیز هیچ‌گونه مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

       مشکل بعدی فرایند فروش دارو در داروخانه‌ها و همچنین معابری چون خیابان ناصرخسرو است که اتفاقا فروشندگان آنها افراد عوام و بی‌سواد هستند. مردم باید بدانند که عموم این داروها تاریخ گذشته بوده و به صورت قاچاق تامین می‌شوند و از آنجاکه خارج از یخچال نگهداری می‌شوند، قابل مصرف نیستند. لذا اگر کسی آنها را مصرف کند ممکن است عواقب وخیمی برای او به همراه داشته باشد. بسیاری از این داروهای قاچاق در ترکیه و دبی تولید و از طریق مرزها به صورت قاچاق یا توسط مسافران وارد می‌شوند.

       مشکل بعدی به وفور داروهای قاچاق و تاریخ گذشته در انبار برخی داروخانه‌ها باز می‌گردد که به غیر از قاچاق، نام دیگری نمی‌توان روی آنها گذاشت. چراکه جزو فارماکوپه دارویی ایران نیستند. این داروها توسط مامورین دانشگاه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود. گاهی نیز داروخانه‌ها توسط دادستانی جرایم پزشکی مورد بازدید قرار می‌گیرند و داروهایی که مجوز پخش ندارد، شناسایی می‌شود. پرونده این داروخانه‌ها به تعزیرات و سازمان نظام پزشکی ارجاع شده که در سازمان نظام پزشکی بین 3 تا 6 ماه محرومیت از کار برای مسئول فنی داروخانه صادر می‌شود. کوتاه سخن اینکه مردم باید سعی کنند که از خرید داروهای غیرمجاز حتما خودداری کنند. از افراد عادی دارو نخرند و دقت کنند که داروی خریداری شده دارای برچسب وزارت بهداشت باشد و اصلا تحت تاثیر تبلیغات ماهواره‌ای قرار نگیرند.
ایرج خسرونیا
رئیس جامعه متخصصان داخلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: