کد خبر: ۱۰۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> تاریخ مصور جراحی جهان، نام کتابی قطور و بزرگ و پرحجم است که در قطع گالینگور در غرفه نشر افکار نمایشگاه کنگره جامعه جراحان به چشم می‌خورد.
       

رونمایی از یک کتاب در حاشیه کنگره
کتابی برای نوع‌دوستی جراحان

   به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    مولف این کتاب ایرا رونکو، یکی از بزرگ‌ترین جراحان و پژهشگران بنام این حوزه است. وی که پژوهش‌های خود را روی تاریخ پزشکی آمریکا و جهان متمرکز کرده است، پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در سال ۱۹۷۰، مدرک دکترای خود را از دانشگاه سنت لوئیس دریافت کرد و همزمان موفق شد با گذراندن دوره آموزش جراحی عمومی، مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته بهداشت عمومی را نیز از دانشگاه جان هاپکینز بگیرد.


مترجم این کتاب مصطفی جابرانصاری، عضو هیئت مدیره جامعه جراحان است. وی 12 سال پیش این کتاب را در نمایشگاه کتاب دیده بود و به فکر ترجمه آن افتاده بود. اکنون پس از آنکه 10 سال از ترجمه این کتاب می‌گذرد، حال کتاب به چاپ رسیده است.


جابرانصاری در رابطه با انتخاب این کتاب برای ترجمه و اهمیت آن به خبرنگار سپید گفت: «یکی از مواردی که جراح برای موفقیت به آن احتیاج دارد، انسان‌دوستی و نوع‌دوستی است. نوع‌دوستی در کسی به صورت ذاتی وجود ندارد و این موضوع باید در آنها نهادینه و تربیت شود. زمانی ما به درکی از نوع‌دوستی می‌رسیم که بتوانیم به دید کامل و جامعی از گذشته و آنچه بر جراحان و پزشکان تاریخ آمده است، برسیم. زمانی که یک پزشک با دردهای بشری، راه تولید و گسترش علم و جراحان بزرگ پیش از وی آشنا می‌شود، بهتر می‌تواند اطراف خود را درک کند و نگاه روشنتری به اوضاع جهان خواهد داشت.»


انصاری با بیان اینکه جای چنین کتابی در میان فهرست مطالعات پزشکان خالی است، گفت: «معنویت و اخلاق چیزی است که پزشکان و جراحان باید به آن توجه داشته باشند و این دو بدون مطالعه دردهای بشری به دست نخواهد آمد. این کتاب با سایر کتب تاریخ پزشکی متفاوت است. چرا که در اکثر این کتاب‌ها ما با یکسری وقایع‌نگاری آشنا هستیم.


اما در این کتاب مانند کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت، در ابتدا به بیان ویژگی‌های جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک دوره می‌پردازد و بعد تاریخ علم و جراحی آن را بررسی می‌کند.» به گفته جابرانصاری این کتاب در فصل‌های مختلف از زمان پیش از تاریخ، به روایت اولین تجربه‌های درمانی پرداخته و در فصل‌های بعدی، از دوران روم و یونان باستان، دوران گسترش علوم اسلامی، رنسانس، پزشکی دوران تاریخ جنگ‌های جهانی گفته و در نهایت هم به تخصص‌های مختلف جراحی مانند جراحی مغزواعصاب، قلب‌وعروق، چشم، توراکس و زنان و زایمان پرداخته است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: