کد خبر: ۱۰۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 13
عضوهیئت مدیره انجمن داروسازان ایران هشدارداد:
شفاآنلابن :عضوهیئت مدیره انجمن داروسازان ایران گفت:تازه ترین آمارهای مجامع معتبرجهانی نشان می دهد حدود 5تا 10 درصد داروهای مصرفی درایران قاچاق یا تقلبی می باشند حال آنکه این آماردرکشورهای پیشرفته حدود یک درصد است.
به گزارش شفاآنلاین ،دكتر سيد علي فاطمي عضو هيئت مديره انجمن داروسازان ايران که درآستانه برگزاری روزمبارزه با قاچاق دارو وداروهای تقلبی –سوم خرداد-صحبت می کرد با تاكيد بر اينكه 10 درصد از داروهاي موجود در جهان تقلبي هستند، گفت: معضل داروهاي تقلبي و قاچاق مشكلي است كه همواره زندگي انسانها را تهديد كرده ، اما ميزان استفاده از آن در كشورهاي مختلف متفاوت است. بطوريكه در كشورهاي پيشرفته آمار استفاده از اين داروها حدود يك درصد  و طبق گفته مراجع  ذيصلاح  اين آمار در كشور ما در حدود 5 تا 10 درصد عنوان شده است.


وی با اشاره به تفاوت داروهاي تقلبي و قاچاق افزود: دارويي كه خارج از شبكه رسمي تأمين ، توزيع و عرضه به دست مصرف كننده مي رسد داروي قاچاق ناميده مي شود.هرچند  داروهاي قاچاق مي توانند تقلبي هم باشند. اما داروي تقلبي به موادي اطلاق مي شود كه تحت عنوان دارو به دست بيماران مي رسد. اين دسته از داروها مي توانند مواد بي اثري باشند كه به خودي خود براي بيمار مشكل ايجاد نمي كنند اما همين مواد بي خطر مي توانند با تاخير در روند درمان ، زندگي بيمار را به خطر بياندارند.

وي در ادامه با بيان اينكه  داروهاي قاچاق، بازاري پرسود دارد، خاطرنشان كرد: وجود سود فراوان در اين تجارت مرگبار در كنار عدم دسترسي به همه داروها باعث شده همواره با پديده داروهاي قاچاق و تقلبي مواجه باشيم.

دكتر فاطمي خاطر نشان كرد: البته اين طبيعي است كه همه داروها در يك كشور نباشد به همين دليل همه كشورها يك فهرست رسمي دارويي دارند، كه متخصصان  و پزشكان بايد طبق داروهاي موجود در اين فهرست براي بيماران دارو تجويز كنند. اما متاسفانه بسيار مشاهده مي شود كه بسياري از پزشكان به دلايل مختلف داروهايي را تجويز مي كند كه در اين فهرست وجود ندارد.پس اين رویه به افزايش تقاضا براي داروهاي قاچاق و ايجاد فضاي فعاليت قاچاقچيان و توزيع كنندگان داروهاي تقلبي دامن مي زنند.

به گفته این داروساز ،متاسفانه در اين بين برخي از داروخانه ها هم به صورت پنهاني اين قبيل داروها را در اختيار بيمار قرار مي دهند تا از بازار پرسود تجارت سيا ه عقب نمانند. از اين رو توصيه مي شود پزشكان هنگام تجويز دارو به فهرست رسمي كشور توجه كنند و در صورت نياز به دارويي خاص كه در اين فهرست وجود ندارد بيمار را به داروخانه هاي تك نسخه اي هدايت كنند.

به گفته عضو هيئت مديره انجمن داروسازان ايران، داروهاي قاچاق و تقلبي موجود در بازار مي توانند از همه نوع باشند اما بررسي ها نشان داده اين بحث در مورد داروهاي بدن سازي، ‌تقويت قواي جنسي ، داروهاي چاقي و لاغري و همچنين محصولات آرايشي و بهداشتي بسيار جدي تر است . در حقيقت بسياري از مردم تحت تاثير تبليغات ماهواه اي ،  اينترنتي و حتي برخي از باشگاه هاي بدنسازي اين داروها را تهيه مي كنند.

وي با تاكيد بر اهميت توجه به برچسب اصالت داروها تصريح كرد:  اما استفاده از برچسب اصالت شيوه اي مفيد براي تشخيص اصل بودن يك دارو است. به عبارت ساده تر هر بيماري مي تواند با ارسال كد دارو به شماره روي برچسب از طريق پيامك از اصل بودن دارو اطمينان حاصل كند.

سامانه
TTAC نيز سامانه جديدي است كه براي رهگيري ،‌ كنترل و اصالت دارو بسيار مفيد است . بنابراين اولين مسئوليت در تشخيص داروهاي اصل برعهده مصرف كننده و سپس پزشكان و متصديان داروخانه ها است.

دكتر فاطمي بیان  كرد: كشور ما در ميان سايركشورهاي منطقه بخصوص كشور هند و  كشورهاي جنگ زده اي مانند افغانستان و پاكستان وضعيت بهتري دارد اما به نظر مي رسد سازمان غذا و دارو كه وظيفه نظارت بر تهيه و توزيع دارو را بر عهد دارد مي تواند با تسهيل شرايط ثبت و ورود داروها در بازار و استفاده از آخرين و مدرن ترين سامانه هاي رهگيري براي كنترل و اصالت دارو شرايط را براي قاچاقچيان دشوارترودسترسی مردم به داروهای مورد نیازرا آسانتر كند.

گفتنی است بررسی آخرین وضعیت داروهای تقلبی و قاچاق درایران،همزمان با هفتمین همایش انجمن داروسازی بالینی ایران وباهمکاری شرکت سانوفی ومراکزعلمی ،دانشگاهی وپژوهشی، ازپنجم تا هفتم خرداد 95 درمرکز همایش های رازی در تهران برگزارمی شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: