کد خبر: ۱۰۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 12
شفا آنلاین>اجتماعی> دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران کمی متفاوت‌تر از جلسات گذشته برگزار شد. بدون تذکرات، آن‌هم در شرایطی که بیشتر اعضا در نظر داشتند در وقت‌های از پیش تعیین‌شده، به شهردار تهران در رابطه با برگزاری ضیافت شام با نمایندگان مجلس نهم شورای اسلامی تذکر جدی دهند و این امکان وجود داشت که این تذکرات به طرح پرسش از شهردار پایتخت تبدیل شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید دلیل این تغییر نیز به طول انجامیدن ارائه گزارش شورایاران منطقه 16، تاخیر اعضا برای تشکیل جلسه و طولانی شدن گزارش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بود. گزارشی که سبب شد بار دیگر زنگ‌های هشدار نفوذ فاضلاب به آب‌های زیرزمینی سرتیتر خبرها قرار گیرد، هرچند که اعلام شد شبکه فاضلاب پایتخت طی سه سال آینده تکمیل می‌شود.


تخصیص 1600 میلیارد تومان بودجه به شبکه فاضلاب تهران

       در ابتدای جلسه روز گذشته، محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بابیان اینکه شبکه فاضلاب تهران از مرز 60 درصدی تکمیل گذشته و تا سه سال آینده به اتمام می‌رسد، گفت: «اگر اعتبارات لازم برای اتمام شبکه فاضلاب تهران را در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم شاهد اتمام ساخت شبکه فاضلاب طی سه سال آینده باشیم، اما اگر تامین اعتبارات با مشکل مواجه شود ممکن است مدت‌زمان تکمیل این شبکه به 5 سال نیز افزایش یابد.»


وی با اشاره به بهبود کیفیت آب در مناطق جنوبی تهران نسبت به گذشته اعلام کرد که شرکت آبفای تهران موفق شده است در سال گذشته مقدمات بهبود کیفیت آب در پهنه جنوبی شهر را فراهم کند. این بدین معناست که کیفیت آب در پهنه شمالی و جنوبی پایتخت به شکل یکسانی درآمده و فاصله کیفیت کاهش یافته است؛ مسئله مهمی که سبب می‌شود عدالت اجتماعی در شهر رعایت شود. پرورش درخصوص اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال 95 نیز عنوان کرد: «امسال 1600 میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرارگرفته تا پروژه شبکه فاضلاب شهر تهران با سرعت بیشتری ادامه یابد. بودجه‌ای که نسبت به سال گذشته که 1300 میلیارد تومان بوده رشد قابل‌توجهی داشته است.»

تصفیه یک‌سوم پساب تهران در تصفیه‌خانه جنوب
       پرورش در بخش دیگری از سخنان خود از پایش آب شرب تهران توسط وزارت بهداشت خبر داد و بیان کرد: «وزارت بهداشت به‌صورت موردی پایش آب شرب تهران را در دستور کار قرار داده و درنهایت مشخص شد که وضعیت آب شرب پایتخت در حد مطلوب و پایدار است. البته این پایش‌ها همچنان ادامه دارد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین در خصوص میزان پساب شهر تهران نیز عنوان کرد که اکنون میزان پساب موجود پایتخت به 850 میلیون مترمکعب رسیده است. پسابی که می‌تواند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به آب قابل‌استفاده در آبیاری فضای سبز تبدیل شود؛ اما عملاً هدر می‌شود. هرچند که یک‌سوم این میزان پساب در تصفیه‌خانه جنوب تهران که به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده، پاک‌سازی می‌شود. مسئله مهمی که بنا بر تاکید پرورش نیاز به حمایت سازمان‌هایی همچون شهرداری تهران دارد تا با سرمایه‌گذاری و حمایت این میزان آب به چرخه مصرف بازگردانده شود. آن‌هم در روزگاری که بحران نخست پایتخت کم‌آبی و ورود به دوران خشک‌سالی است.

فاجعه زیست‌محیطی در مزارع کشاورزی تهران
       در ادامه این جلسه، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر بابیان اینکه چندین هکتار از مزارع کشاورزی جنوب تهران توسط فاضلاب خام آبیاری می‌شود و این یعنی یک فاجعه بزرگ زیست‌محیطی، گفت: «در جنوب بزرگراه آزادگان، غرب اتوبان بهشت‌زهرا و شرق اتوبان شهید کاظمی، مجموعه مسکونی به نام رسالت وجود دارد. در این شهرک 15 هزار نفر از شهروندان زندگی می‌کند که به شبکه آب شهری متصل نیستند و فاقد شبکه فاضلاب هستند.» وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین نیز مشکلات شرکت آب و فاضلاب با برپایی نشست‌هایی با شهرداران مناطق در کمیسیون سلامت شورای شهر حل‌وفصل شده و مشکلات شهرک رسالت نیز در دستور کار است، ادامه داد: «چاه‌های فاضلاب این محدوده جذبی هستند و آب شرب این محله از چاه‌های عمیق تامین می‌شود. از همین رو این نگرانی وجود دارد که در برخی از ماه‌های سال میزان نیترات آب این چاه‌ها از حد استاندارد بیشتر شود که این موضوع تهدیدکننده است.» وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان محیط‌زیست در این خصوص مسئول هستند، اعلام کرد که انتظار پاسخ‌گویی و اقدام در این زمینه دارد.

خرید پساب راهکار مقابله با خشک‌سالی
       علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز پیشنهاد خرید پساب از شرکت آب و فاضلاب را به‌عنوان راهکاری برای مقابله با بحران خشک‌سالی پیشنهاد داد و گفت: «مشکلاتی که امروز در جلسه مطرح شد نیاز به مصوبه شورا ندارد، بلکه نیاز به پیگیری دارد. از همین رو پیشنهاد می‌کنم یکی از اعضای شورا پیگیر این مشکلات شود.» وی با اشاره به اینکه بسیاری از خواسته‌های امروز مدیرعامل شرکت آبفای تهران از شورا بیشتر به شهرداری برمی‌گردد که کار خود را به‌خوبی انجام نداده است، افزود: «مطمئن باشید 10 سال آینده در پایتخت با بحرانی از آب روبه‌رو خواهیم شد که مثال‌زدنی است. از همین رو تاکیددارم یکی از راه‌های مقابله با خشک‌سالی خرید پساب از شرکت آب و فاضلاب است که باید در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار گیرد.»

نگران کیفیت آب سد ماملو هستیم
       در ادامه دویست و پنجاه و هشتمین جلسه روز گذشته پارلمان تهران، احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا نیز در مورد کیفیت آب سد ماملو ابراز نگرانی کرد و گفت: «درست است که در دوران کم‌آبی مجبور به تزریق آب چاه‌ها در شبکه شدیم، اما امسال با توجه به بارش‌ها پیشنهاد می‌‌کنم که کیفیت آب سد ماملو بار دیگر مورد پایش دقیق قرار گیرد. چراکه نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت آب این سد وجود دارد.»


احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث شورا نیز بابیان اینکه باید تیم کارشناسی برای حل مشکلات سازمان آب و فاضلاب ایجاد شود تا به شکل ناظر بالادستی در اسرع وقت به مشکلات رسیدگی و موانع اجرای پروژه شبکه فاضلاب تهران برطرف شود، گفت: «این تیم می‌تواند به شکل همکاری سه‌جانبه همچون ناظران بالادستی شرایط سرعت گرفتن امور را فراهم کنند.» محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورا نیز پیشنهاد داد کمیسیون سه‌جانبه‌ای با حضور کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، شهرداری و مسئولان آب و فاضلاب تشکیل شود تا هرچه زودتر در خصوص برنامه 20 ساله شهر تهران در حوزه آب و فاضلاب اقدام شود.


وی با اشاره به رشد و توسعه نامتوازن و همین‌طور مهاجرت بی‌رویه تهران عنوان کرد: «از هم‌اکنون باید برای 20 سال آینده شهر تهران پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. ضمن آنکه ضروری است هر چه سریع‌تر مشخص شود ذخایر آب در چه نقطه‌ای قرار دارند و کدام مناطق در یک‌قدمی بحران هستند. زیرا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهر تهران بحران آب و آلودگی‌ها در آینده نزدیک است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: