کد خبر: ۱۰۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 11
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: این وزارتخانه، محدودیتی در واردات داروهای خارجی ایجاد نمی كند اما حتما در حمایت های خود از این داروها اعم از حمایت بیمه ای و حمایت در قلب طرح تحول سلامت، محدودیت اعمال می كند.
به گزارش شفا آنلاین،سید حسن هاشمی افزود: برنامه های آموزشی برای پزشكان در خصوص تجویز داروهای ایرانی وجود دارد اما تجویز داروهای ایرانی، اجباری نیست و در این زمینه قانونی وجود ندارد.
وی تصریح كرد: معتقدیم با زور و اجبار نمی توان پزشكان را به تجویز داروهای ایرانی وادار كرد؛ هم اكنون انجمن های مختلف حوزه سلامت و همچنین سازمان نظام پزشكی در نهادینه كردن فرهنگ ترویج مصرف و تجویز داروهای ایرانی ، همكاری زیادی با وزارت بهداشت دارند. مراكز آموزشی وزارت بهداشت شامل بیمارستان های دانشگاهی و گروه های آموزشی نیز در ترویج این فرهنگ كاملا همراه وزارت بهداشت هستند.
وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: با این وجود تصور می شود كه ترویج و نهادینه شدن فرهنگ مصرف و تجویز دارو به زمان طولانی نیاز دارد و به تدریج این مساله حل می شود؛ هرچند در فرهنگ سازی تجویز و مصرف بسیاری از اقلام دارویی تولید داخل موفق بودیم، باید در این زمینه صبوری به خرج دهیم؛ فرهنگ تجویز و مصرف داروهای ایرانی به تدریج شكل می گیرد.
هاشمی در عین حال اظهار كرد: پزشكانی كه ترجیح می دهند داروی غیرایرانی تجویز كنند، اندك هستند و قابل مقایسه با بقیه پزشكان تجویز كننده داروی ایرانی نیستند.
وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال مبنی براینكه برخی پزشكان اثربخشی برخی داروهای تولید داخل را قبول ندارند یا درباره آن تردید دارند، چنین گفت: در مورد اثربخشی داروهای تولید داخل، نمی توان كلی گویی كرد زیرا در تمام امور از جمله پزشكی، مستندات علمی وجود دارد به آن معنا كه برای اعلام اثربخشی یا اثربخش نبودن یك دارو حتما باید مطالعاتی انجام شده باشد و چند پژوهش، آن را تائید كنند.
هاشمی تاكید كرد: وزارت بهداشت در خصوص اثربخش نبودن یك دارو یا كالای سلامت، بسیار سختگیرانه عمل می كند و این سختگیری ها فقط مربوط به این دوره هم نیست بلكه همیشه این ضوابط سختگیرانه وجود داشته است.
وی تاكید كرد: همه داروها و تجهیزات پزشكی باید تائیدیه های معتبر بین المللی موسوم به «جی. ام .پی» (اصول بهینه تولید) را دریافت كنند تا بتوانند وارد بازار دارویی كشور شوند؛ تمام داروهای تولید داخل استانداردهای بین المللی را دارند.
وزیر بهداشت تصریح كرد: مگر می شود دارویی كه اكنون در حال صادرات آن به برخی كشورهای منطقه ایم و گواهینامه های بین المللی را در اختیار دارد بگوییم اثر بخش نیست.
وی ادامه داد: چرا باید پزشكی به صرف اینكه یك دارو برای بیمارش - آن هم در صورت تشخیص درست بیماری - كم اثر بوده است آن را تعمیم دهد و بگوید این دارو كم اثر است؛ ادعاها به ویژه در زمینه پزشكی باید حتما بر مبنای مطالعات علمی باشد.
هاشمی تصریح كرد: اگر كسی به داروهای ایرانی عادت ندارد مجبور است هزینه بیشتری بپردازد؛ برای حمایت از تولید داخلی داروها راهی جز ترویج فرهنگ تجویز و مصرف داروهای ایرانی نداریم.
وزیر بهداشت افزود: در زمان حاضر برای داروهای خارجی وارداتی حداقل 70 درصد یارانه می پردازیم كه این رقم گاهی به 90 تا صد درصد هم می رسد. بدیهی است كه ترجیح می دهیم این یارانه را به جای داروهای وارداتی به تولید داخل بدهیم.
وزیر بهداشت اظهار كرد: به عنوان نمونه من بخواهم یك قرص آسپرین بخورم اگر فكر می كنم كه آسپرین خارجی بهتر از آسپرین ایرانی هست، خب اشكالی ندارد، آسپرین خارجی نیز در بازار دارویی هست اما باید پول آن را از جیب خودم بدهم . طبیعی است كه داروهای خارجی گران تر است و برای داروهای خارجی باید همان رقمی را پرداخت كنم كه بیماران در آن سوی مرزها ، پرداخت می كنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: