کد خبر: ۱۰۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 11
شفا آنلاین>سلامت> انجام تست بررسی سطح تری‌گلیسیرید برای شناسایی خطر ابتلا به بیماری قلبی کاربرد دارد. همچنین برای پایش بیمارانی که عوامل خطر بیماری قلبی را دارند، افرادی که سابقه حمله قلبی داشته یا افرادی که برای سطوح بالای چربی یا سطح تری‌گلیسیرید بالا تحت درمان قرار دارند، نیز استفاده می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین، بعضی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عبارتند از: سیگار کشیدن، سن (مردان بیشتر از 45 سال یا زنان بیشتر از 55 سال سن)، پرفشاری خون (فشار خون 90/140 میلی‌متر جیوه یا بیشتر یا مصرف داروهای ضد فشار خون)، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس (بیماری قلبی در یک عضو درجه یک خانواده، اگر آن فرد فامیل، مرد باشد زیر سن 55 سال و اگر زن باشد، زیر سن 65 سال)، بیماری قلبی از پیش موجود یا داشتن یک حمله قلبی، در حال حاضر)، دیابت.

       برای افراد دیابتی، اندازه‌گیری سطح تری‌گلیسیریدها اهمیت زیادی دارد، زیرا با کنترل نامطلوب سطح قند خون، سطح این نوع چربی هم افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

تفسیر نتایج (در حالت ناشتا):
        در بزرگسالان: مطلوب؛ سطح تری‌گلیسیرید کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، حد مرزی بالا؛ سطح تری‌گلیسیرید 150 تا 199 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بالا؛ سطح تری‌گلیسیرید 200 تا 499 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بسیار بالا؛ بیشتر از 500 میلی‌گرم در دسی‌لیتر.

برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان:
        نوزادان تا سن 9 سال: قابل قبول: کمتر از 75 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، حدمرزی بالا: 75 تا 99 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بالا: بیشتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر.

        برای سنین 10 تا 19 سال: قابل قبول: کمتر از 90 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، حدمرزی بالا: 90 تا 129 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بالا: بیشتر از 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر.

        برای بزرگسالان جوان بیشتر از 19 سال سن: قابل قبول: کمتر از 115 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، حدمرزی بالا: 115 تا 149 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بالا: بیشتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر.

       سطوح بالای تری‌گلیسیرید با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. این افزایش سطح می‌تواند با علل متعددی در ارتباط است، از جمله:

        رژیم غذایی پرکالری یا غنی از چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کلسترول
        نداشتن تحرک فیزیکی، داشتن اضافه وزن یا چاق بودن
        سیگار کشیدن
       مصرف بالای الکل
        ابتلا به وضعیت‌هایی مانند دیابت نوع 2 یا بیماری کلیوی
       کم‌کاری تیروئید
        عوامل ژنتیکی.

       اگر سطح تری‌گلیسیرید خیلی بالا باشد (بیشتر از 1000 میلی‌گرم در دسی‌لیتر)، خطر ابتلا به پانکراتیت در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. درمان برای کاهش سطح بالای تری‌گلیسیرید باید هرچه زودتر آغاز شود.

نکاتی که باید بدانیم
       1) اگر شما مبتلا به دیابت هستید یا قند خون شما کنترل نیست، سطح تری‌گلیسیریدها ممکن است خیلی بالا باشند.

       2) تری‌گلیسیریدها به‌طور قابل توجهی به غذای خورده شده پاسخ می‌دهند و نسبت به سطح ناشتا، چند ساعت پس از صرف غذا، 5 تا 10 برابر افزایش می‌یابد. حتی سطوح ناشتای آن هم روز به روز ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. بنابراین، تغییرات متوسط در عددهای تری‌گلیسیرید ناشتا در روزهای متفاوت نباید به عنوان وضعیت غیرطبیعی درنظر گرفته شود.سپید

labtestsonline.org

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: