کد خبر: ۱۰۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 11
شفا آنلاین>سلامت>یک بررسی در چند کشور نشان می‌دهد که با وجود افزایش مبارزه سازمان جهانی بهداشت بر ضد مقاومت آنتی‌بیوتیکی، مردم هنوزدرباره این تهدید علیه بهداشت عمومی شناخت مناسبی ندارند و نمی‌دانند چگونه می‌توانند جلوی تشدید این مشکل را بگیرند.
به گزارش شفا آنلاین،مقاومت آنتی‌بیوتیکی وقتی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها تغییر می‌کنند و آنتی‌بیوتیک‌هایی که قبلا در مبارزه با عفونتی خاص استفاده می‌شدند کارایی خود را از دست می‌دهند. مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها امکان بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می‌دهد و مطالعه سازمان جهانی بهداشت درپی آن است که برخی اقدامات و فاصله‌ها را در زمینه درک و باورهای اشتباه دراین‌باره را برطرف کند.

حکایت آمارها
       تقریبا 64 درصد (حدود دوسوم) از 10 هزار نفری که در 12 کشور جهان از آنها سوالاتی درباره آنتی‌بیوتیک شده بود، گفته‌اند می‌دانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی مسئله‌ای است که بر زندگی آنها و خانواده‌شان اثر می‌گذارد، اما دقیقا نمی‌دانستند بر زندگی آنها چه تاثیری می‌گذارد و چگونه باید با آن مواجه شوند. نزدیک به یک‌سوم آنها (32 درصد) فکر می‌کردند که وقتی احساس بهبودی کردند باید مداوا را قطع کنند و نیازی به اتمام دوره درمان نیست، بسیاری تصور می‌کرده‌اند که این دارو برای بیماری‌های غیرعفونی هم کارایی دارد و 64 درصد هم آنتی‌بیوتیک را دوای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌های عادی می‌دانستند.

بزرگ‌ترین چالش سلامت در قرن 21
       دکتر مارگرت چان، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید: «افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها یک بحران سلامت جهانی است و دولت‌ها اکنون آن را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای سلامت عمومی می‌دانند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی توانایی ما در درمان عفونت‌ها را تحلیل می‌برد و نیز بسیاری از پیشرفت‌های پزشکی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.» نتایج این تحقیق همزمان با برپا شدن کمپین سازمان برای مدیریت بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی منتشر شد. این کمپین نوعی ابتکار عمل جهانی برای بالا بردن درک درست از این مشکل و تغییر در روش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها است.

       دکتر کیجی فوکودا، نماینده ویژه مدیرکل سازمان در زمینه مقاومت آنتی‌بیوتیکی عقیده دارد: «یافته‌های این تحقیقات نیازهای فوری برای بهبود درک از مقاومت آنتی‌بیوتیکی را روشن می‌کند. این کمپین تنها یکی از راه‌هایی است که ما از طریق آن با دولت‌ها، مسئولان بهداشتی و سایر شرکا برای کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیکی کار می‌کنیم. مواجهه با بزرگ‌ترین چالش سلامت قرن بیست‌و‌یکم نیازمند تغییر رفتار فردی و اجتماعی در سطح جهان است.»

       این بررسی شامل 14 پرسش درباره استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، اطلاعات درباره این داروها و مقاومت نسبت به آن‌ها و ترکیبی از مصاحبه‌های آنلاین و چهره به چهره بوده که در 12 کشور باربادوس، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، نیجریه، فدراسیون روسیه، صربستان، آفریقای‌جنوبی، سودان و ویتنام انجام شده است.

برخی از نتایج مهم بررسی چند کشوری
       سه‌چهارم (76درصد) از پاسخ‌دهندگان فکر می‌کرده‌اند مقاومت آنتی‌بیوتیکی وقتی اتفاق می‌افتد که بدن به این دارو مقاومت نشان دهد. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند که کار زیادی برای توقف روند مقاومت آنتی‌بیوتیکی نمی‌توان انجام داد، درصورتی‌که 64درصد اعتقاد داشته‌اند که متخصصان پیش از حاد شدن مشکل آن را حل خواهند کرد.

 مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلی رو به افزایش در ایالات‌متحده است. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مقاومت آنتی‌بیوتیکی بیشتر به دلیل تجویز غیرضروری سالانه بر سلامت 2میلیون نفر در آمریکا تاثیر می‌گذارد و جان 23هزار نفر را می‌گیرد.

 مطالعه‌ای که در هفته گذشته در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شد، نشان می‌دهد حدود 262میلیون نفر که بین سال‌های 2011-2010 نزد پزشک رفته‌اند برای بیماران سرپایی آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند. گزارش‌های جدید می‌گویند 30درصد از این تجویزها بی‌مورد بوده است. نویسندگان مطالعه عقیده دارند یافته‌های آن‌ها حاکی از آن است که برای برآورد نیاز واقعی برای تجویز آنتی‌بیوتیک به بیماران جامعه پزشکی باید دستورالعمل‌های روشن‌تری در دسترس داشته باشد. مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند پیامدهای وخیمی ایجاد کند. نسل اول آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر کارایی ندارند و به همین دلیل عفونت‌های باکتریایی که آسان درمان می‌شوند براثر بروز این پدیده ناگهان ممکن است جان انسان‌ها را به خطر بیندازند. اگر افراد بیش‌ازحد در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار بگیرند، امکان بروز آلرژی‌های حاد در آن‌ها بالا می‌گیرد و این یعنی مصرف این دارو برای ما ایمن نیست.

       برای مطالعه‌ای که در جاما منتشر شد محققان داده‌های سال‌های 2011-2010 بررسی گردشی ملی مراقبت‌های پزشکی و بررسی گردشی ملی مراقبت‌های پزشکی بیمارستان‌ها را مدنظر قرار دادند. از مجموع بیش از 184هزار نفر که داده‌های آن‌ها موجود بود، حدود 13درصد بعد از معاینه پزشک خود آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بود. بیشتر این آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماران با عفونت‌های ویروسی سپس عفونت‌های گوشی و التهاب گلو بوده است. در این بررسی، پزشکان به‌احتمال‌زیاد برای بیماران در وضعیت حاد ریوی آنتی‌بیوتیک بی‌مورد تجویز کرده‌اند.

از هر هزار بیمار این بررسی تقریبا 221 نفر برای درمان مشکلات تنفسی نوعی آنتی‌بیوتیک از پزشک خود گرفته‌اند، درصورتی‌که تنها در 111 موردنیاز به تجویز این دارو بوده است. درمجموع، محققان به این نتیجه رسیدند که برای 506 مورد از هزار بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز شده بوده که تنها 353 بیمار به‌واقع نیاز به آن داشته‌اند. کارشناسان می‌گویند بخشی از مشکل به دلیل آن است که مردم آموزش درستی برای مصرف دارو ندیده‌اند و آنتی‌بیوتیک را دوای هر دردی می‌دانند.

       مسئولان دولتی سلامت «برنامه ملی کاخ سفید برای مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی به باکتری‌ها» را با هدف کاهش تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری تا میزان 50درصد تا سال 2020 را تدوین کرده‌اند. کارشناسان معتقدند گام مهم رسیدن به این هدف آنجا است که میزان بیماران سرپایی که با تجویز آنتی‌بیوتیک مطب پزشک را ترک می‌کنند دست‌کم تا 15درصد کم شود. سپید

Newsweek, WHO
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: