کد خبر: ۱۰۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان آمریکایی توانستند مجوز انجام آزمایشاتی برای زنده کردن مردگان را دریافت کنند.
به گزارش شفا آنلاین، این یک خبر کمدی یا خیالی نیست بلکه واقعا در آمریکا به وقوع پیوسته است.
در آزمایش های اولیه، دانشمندان مجموعه ای از فناوریها را بر روی 20 نفر به کار خواهند گرفت و آزمایش خواهند کرد که آیا علامتهای تجدید حیات و برعکس فرایند مرگ مغزی آشکار خواهد شد یا خیر؟

دانشمندانی که به دنبال اجرای این آزمایشها هستند، امیدوارند بتوانند پس از صدور حکم پزشکی مرگ مغزی با دوباره فعال کردن مغز و کمک به آسیب دیدگان، صدمات را ترمیم کرده و بیماران را در قید حیات نگاه دارند.

مرگ مغزی

شرکتی که مسئول این آزمایش های منحصر به فرد است اعلام کرد که انسانها برخلاف برخی از موجودات زنده هم اکنون روشی برای تجدید فعالیت مغز خود ندارند.

زیرا برخی دوزیستان و ماهی ها حتی پس از صدمات شدیدی که تهدیدی برای زندگی شان بوده؛ توانایی تجدید حیات و سپس تنظیم مجدد بخش های زیادی از مغز خود را دارند.

حتی اگراین روشها و ابزارها نتواند افراد دچار مرگ مغزی را زنده کند اما دانشمندان امیدوارند همین اقدام کمکی برای افرادی باشد که به کما رفته اند یا از بیماریهای دژنراتیو "بیماریهای تحلیلی رنج می برند بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که اعضای مهم بدن به تدریج تحلیل می رود و نهایتا منجربه مرگ می شود.

آیا مغز پس از مرگ دوباره می تواند فعالیت خود را از سر بگیرد؟

صدور مجوز رسمی انجام آزمایشاتی برای زنده کردن مردگان در آمریکا، بدان معناست که دو شرکت "بیوکوارک" و "ریویتا لایوساینس" توانایی شروع این تجارب و آزمایش ها را دارند.

" ایرا پاستور" رئیس اجرایی شرکت بیوکوارک گفت: تیم کاری این شرکت برای دریافت این مجوز بسیاراصرار داشت.

وی افزود: با نزدیک شدن حوزه فعالیت های علوم مختلف پزشکی و علوم اعصاب شناختی، ما برای ورود به این تحقیق خود را آماده کرده ایم که بدون این تکنولوژی های جدید که هم اکنون برای ما فراهم شده، امکان دستیابی بدان میسر نمی شد.

این پژوهش در پایگاه رسمی دولت امریکا به "اثبات مبدا" معروف است که طی آن از روشهایی متشکل ازتکنولوژی سلولهای بنیادی و اشعه لیزر برای بازگرداندن مردم از مرگ به سوی زندگی استفاده می کنند.

گفتنی است این آزمایشها در یکی از بیمارستانهای هند و نه آمریکا آغازخواهد شد.

مرگ مغزی چیست؟

مرگ مغزی توقف کامل فعالیت مغز از جمله فعالیتهای غیر ارادی بدن انسان است که به ادامه حیات انسان مربوط است و فعالیت مجدد آن امکان پذیر نیست.

مرگ مغزی یکی از دو روش برای تعیین مرگ است.

دومین روش برای تعیین مرگ افراد، توقف کامل فعالیت دستگاه گردش خون و دستگاه تنفسی است.

مرگ مغزی با کمای عمیق تفاوت دارد زیرا در کما وظایف غیر ارادی بدن انسان به شکلی طبیعی و به مرور زمان در حال انجام است.

گفتنی است انجمن مراقبت های ویژه استرالیا و نیوزلند معتقدند تعیین و اعلام مرگ مغزی مستلزم وجود کمای غیرپاسخگو، عدم واکنش ساقه مغز و توقف فعالیت دستگاه تنفس است که با گذر زمان نیز ازسرگیری این وظائف هرگز بهبود نمی یابد.

باید هم چنین دلیل کلینیکی از طریق سی تی اسکن درخصوص بیماریهای سختی مانند خونریزی مغزی یا هیپوکسی مغزی و ضریه شدید مغزی مشخص شود.

مرگ مغزی در بسیاری از کشورهای جهان، یکی از نشانه های مرگ است اگرچه تعریف یکسانی از آن دراین کشورها ارائه نشده واین اختلافات نیز ناشی از وجود بخشهای زنده ای در مغز است ، از اینرو اصطلاح مرگ مغزی برای اشاره به تعاریف مختلفی به کارمی رود.

پزشکان می توانند اعضای بدن بیمارانی که مرگ مغزی می شوند را خارج کرده و به بدن دیگر بیمارانی که بدان نیاز دارند، پیوند کنند، بنابراین بسیاری از سازمانها مرگ مغزی را فقط پس از مرگ کامل مغز اعلام می کنند.

اما اختلافی که در بسیاری از کشورها درباره مرگ مغزی، وجود دارد درباره این است اگر مغز کاملا بمیرد اما بدن بدون دستگاههای خارجی قادر به ادامه حیات نباشد، آیا می شود این دستگاهها را از بدن بیمارجدا کنیم یا همچنان برای مدت زمان بیشتری و تا مرگ کامل اتصال دستگاه به بدن بیمار را حفظ کنیم؟

پاسخ مراجع پزشکی و مذهبی به این سئوال همواره در کشورهای عربی و اسلامی مورد اختلاف بوده آیا دو گروه با یکدیگر به توافق می رسند یا همچنان اختلاف ادامه خواهد داشت؟

این مساله خیلی دشوار است زیرا زمانی که مغز کاملا نمرده ، شخص می تواند در کما نفس بکشد و قلبش بدون نیاز به کمک دستگاه به شکل طبیعی کارکند، در این صورت آیا می توان وی را مرده به حساب آورد و اعضای قابل پیوند وی را از بدن وی خارج کرد یا خیر؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: