کد خبر: ۱۰۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سیر صعودی جراحی های زیبایی بازار ورود غیر متخصصان را به منظور افزایش سودجویی ها داغ تر کرده، به گونه ای که 3 هزار و ششصد غیر حرفه ای فقط در پایتخت مشغول این فعالیت هستند.
به گزارش شفا آنلاین،تب روز افزون مردم به خصوص در میان جوانان برای انجام جراحی‌ زیبایی، سردرگمی خانواده‌ها برای یافتن پزشک ماهر از بین این همه آگهی‌های رنگارنگ و هزینه متفاوت یک میلیونی تا چند ۱۰ میلیونی و اخبار مختلف در صفحه حوادث، سایت‌ها و روزنامه‌ها و وجود پرونده‌های متعدد تخلفات پزشکی در دادسرای جرائم پزشکی و سازمان نظام پزشکی شاید امروز جراحی زیبایی را به یکی از معضلات حوزه سلامت تبدیل کرده است.

جراحی های کاذب!
جواد امیری زاد فوق تخصص جراحی پلاستیک ضمن اظهار گله مندی جامعه جراحان زیبایی نسبت به ورود غیر متخصص ها به حیطه کاریشان افزود: متاسفانه  انجام این اعمال توسط همکاران سایر رشته ها به جایی رسیده که اکنون از هر 100 شکایات ناشی از عمل زیبایی ناموفق، 90 مورد مربوط به غیر متخصص ها و 10 مورد آن مرتبط با جراحان فوق تخصص است.

دوره های دروغین!
وی همچنین تاکید کرد : امروزه بسیاری از همکاران رشته های عمومی، پوست، جراحان عمومی و فک و صورت به صرف حضور در دوره های کوتاه مدت یک هفته ای یا یک ماهه که در قالب سمینار های آموزشی در کشورهایی همچون آلمان سوئد و نظایر آن برگزار می شود، با دریافت گواهینامه یامدرک دوره مربوطه، اقدام به انجام اعمال جراحی پلاستیک به ویژه جراحی های زیبایی بینی می کنند که حاصل ان به بد شکلی چهره فرد می انجامد، درحالیکه یک جراح فوق تخصص زیبایی برای اخذ مدرک خود باید سه سال تمام آموزش های سخت و فشرده ای ببیند .

عاقبت ناخوش زیبایی!
رضا مقر دوست فوق تخصص و دبیر چهلمین کنگره جراحان پلاستیک ایران با اشاره به قیمت کمتر اعمال جراحی زیبایی توسط غیر متخصصان اظهار داشت: هم اکنون قیمت معمول انجام جراحی زیبایی بینی توسط فوق تخصص ها بین 6 الی 8 میلیون تومان است، رقمی که به واسطه سودجویی سایرین و به منظور جذب و ترغیب افراد برای پرداخت هزینه کمتر ، به انجام این جراحی توسط فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط می انجامد والبته ناگفته نماند که قیمت این اعمال به علت قرارگیری در زمره جراحی های لوکس ، بین بیمار و جراح کاملا تفاهمی است . 

وی تصریح کرد: البته جراحی پلاستیک صرفامنوط به اعمال زیبایی بینی نیست و شامل جراحی صورت، بدن ، لیپوساکشن و نظایر آن می شود ولی امروزه با افزایش میل افراد به انجام اعمال زیبایی به عنوان مد و مدرنیتگی ، مداخلات نابه جا در این زمینه هم روند روبه رشدی به خود گرفته.

جراحی های مرگبار!
حامد باطنی فوق تخصص جراحی زیبایی در ادامه افزود: در حال حاضر تعداد کل فوق تخصصان جراحی پلاستیک در ایران تنها 300 نفر است درحالیکه طبق آمار گیری های اخیر متاسفانه 3600 نفر در تهران مشغول این کار هستند، از طرفی نیز این تعداد صرفا مربوط به تهران است و با یک حساب سر انگشتی قطعا هزاران غیر متخصص در کشور به صورت مداخله ای جراحی های زیبایی را انجام می دهند.

به گفته وی: جدای از مسائل مالی ، امنیت جانی بسیاری از بیماران در جراحی های زیبایی توسط غیر متخصصان به خطر می افتد و آمارهای مربوط به مرگ بسیاری از قربانیان چنین انتخاب اشتباهی گواه این ادعا است و بیشتر این جراحی ها در کلینیک هایی انجام می گیرد که شاید حتی کاملا مجهز نیستند و در صورت بروز عارضه ای حین جراحی شاید کاری از دست جراح غیر متخصص برنیاید. 

هیچ غیر متخصصی بدون مجوز سازمان نظام پزشکی حق جراحی زیبایی ندارد 
امامی، رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران با تاکید بر اینکه گذراندن دوره ای کوتاه مدت دلیلی برای انجام عمل زیبایی توسط همکاران سایر رشته ها  نیست، اظهار داشت: هیچ همکار غیر متخصصی بدون اخذ مجوز رسمی از سازمان نظام پزشکی حق انجام جراحی های زیبایی را ندارد و انجمن جراحان پلاستیک با پیگیری مکرر خود از این موضوع به سادگی نمی گذرد .

وی گفت : 40 درصد از مخاطبین جراحی های زیبایی بالای 16 سال هستند و از سوی دیگر نیز متاسفانه بازار این جراحی ها توسط غیر متخصصان هر روز گرم تر میشود. 

براساس قانون و آیین نامه اجرایی در نظام پزشکی ، هر پزشکی می تواند با اخذ مدرک در رشته غیر مرتبط فعالیت کند و شاید همین موضوع موجب افزایش شکایت های ناشی از جراحی های زیبایی و نظایر آن در کشور شده ، اما این قانون در 10 ها سال پیش که تعداد متخصصین در کشور انگشت شمار بوده اند تصویب شده وحالا که علم پزشکی پیشرفت کرده بهتر نیست که مسئولان نسبت به ادامه اجرای آن بازنگری جدی تری کنند؟ در غیر این صورت سرنوشت فوق تخصصانی که سال های زیادی از عمرشان را برای اخذ مدرکشان و تجربه حرفه ایشان صرف می کنند به کجا ختم می شود؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: