کد خبر: ۱۰۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت> تست بررسی سطح تری‌گلیسیرید در خون، به ارزیابی خطر بیماری‌های قلبی در یک فرد می‌پردازد.
به گزار ش شفا آنلاین  ، این تست، قسمتی از پروفایل چربی است که طی چکاپ پزشکی منظم (حداقل هر 5 سال یکبار برای بزرگسالان و برای کودکان، حداقل یکبار بین سنین 9 و 11 و مجددا بین سنین 17 و 21) انجام می‌شود. اگر فرد عوامل خطر بیماری قلبی را داشته یا برای تری‌گلیسیرید بالا تحت درمان باشد، این فواصل بین آزمایش‌ها کمتر خواهد شد.

       استانداردهای کنونی پیشنهاد می‌کنند که این تست پس از 9 تا 12 ساعت ناشتایی انجام شود و فقط نوشیدن آب مجاز است.تری‌گلیسیرید شکلی از چربی و منبع مهم انرژی در بدن است. اغلب تری‌گلیسیریدها در بافت چربی یافت می‌شوند، اما مقداری از آنها نیز در خون گردش کرده و سوخت عضلات را برای کار فراهم می‌آورند.

        پس از آنکه فرد غذایش را می‌خورد، سطح این نوع چربی در خون افزایش یافته و بدن انرژی‌ای را که به آن نیاز ندارد، به بافت چربی تبدیل می‌کند. تری‌گلیسیریدها از روده وارد خون شده و در بافت چربی ذخیره می‌شوند. در فواصل بین غذاها، تری‌گلیسیریدها از بافت چربی آزاد شده و به عنوان منبع چربی استفاده می‌شوند. اغلب تری‌گلیسیریدها در بدن به کمک لیپوپروتئین‌هایی با نام لیپوپروتئین‌های با چگالی بسیار کم یا VLDL حرکت می‌کنند.

       افزایش سطح تری‌گلیسیریدها در خون با افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی همراه است و هنوز دلیل آن به خوبی شناخته نشده است. عوامل خاصی با افزایش سطح تری‌گلیسیریدها و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی در ارتباط هستند، مانند بی‌تحرکی، اضافه وزن داشتن، سیگار کشیدن، مصرف بیش از اندازه الکل و بعضی بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری کلیوی.

       انجام این تست برای شناسایی خطر ابتلا به بیماری قلبی کاربرد دارد. همچنین برای پایش بیمارانی که عوامل خطر بیماری قلبی را دارند، افرادی که سابقه حمله قلبی داشته یا افرادی که برای سطوح بالای چربی یا سطح تری‌گلیسیرید بالا تحت درمان قرار دارند، نیز استفاده می‌شود. سپیدlabtestsonline.org
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: