کد خبر: ۱۰۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفاآنلاین>اجتماعی> پزشکی قانونی تهران اعلام کرده است که در 11 ماه سال گذشته، 1098 تهرانی در حوادث رانندگی جان خود را از دست‌داده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید ، آماری نگران‌کننده که حکایت از داستان پر غصه جنگ دیرینه انسان و ماشین دارد. زنان و مردانی که یک ‌لحظه غفلت، خط بطلانی بر حیات‌شان کشیده است و امروز خانواده‌هایشان سیاه‌پوش شده‌اند؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که این میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات، نسبت به 11 ماه سال با کاهش 9/9 درصدی ثبت شده اند. کاهشی که همچنان موجب نگرانی کارشناسان حوزه حمل و نقل و پلیس راهور است و از تبعات منفی مرگ های ناشی از تصادفات رانندگی نمی کاهد.

آمار بی توجهی شهروندان به قوانین بالا است
       اعلام آمار میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات رانندگی شهری حاکی از آن است که تهران در میان تمامی شهرها رکوردار مرگ‌های درون شهری است. مرگ‌هایی که بر اساس اعلام پلیس راهور، بیش از هر دلیل دیگری ناشی از رعایت نشدن قوانین تردد در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها از سوی عابران پیاده و رعایت نشدن حقوق تقدم عابران پیاده از سوی رانندگان است.

 عابرانی که چه ناخواسته و آگاهانه قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند. به‌طوری‌که در سال 93، از تعداد 1800 شهروند تهرانی که در حوادث رانندگی جان باختند، بیش از 70 درصد قربانی رعایت نشدن قوانین ایمنی و تردد ناامن در خیابان ها شده اند و در سال گذشته نیز از 1098 شهروند بیش از 60 درصد به همین دلیل کشته شده اند. آماری که نشان می دهد عابران آن طور که باید و شاید به قوانین راهنمایی و رانندگی که ضامن سلامت و عمرشان است، بها نمی دهند.

کاهش 6/1 درصدی آمار مرگ‌ها در نیمه امسال
       بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی استان تهران، در 11 ماه نخست سال گذشته 1098 تهرانی در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، آماری که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال گذشته حکایت از کاهش 9/9 درصدی دارد، هرچند که میزان کل مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور با رشد 1/1 درصدی ثبت‌شده‌اند.

 بر اساس آمارهای موجود، از مجموع تلفات حوادث رانندگی سال گذشته استان تهران، بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 786 مورد در جاده‌های درون‌شهری به ثبت رسیده و پس ‌از آن 284 مورد تصادفات در مناطق برون‌شهری، 11 مورد در جاده‌های روستایی و 17 مورد نیز به دلایل نامعلومی گزارش‌شده است. آماری که نشان می دهد میزان فوت درون شهری از استان تهران نسبت به سایر استان ها بیشتر است. ضمن آنکه میزان فوت عابران پیاده استان تهران نیز در میان سایر استان ها رتبه اول دارد. آمارهای سازمان پزشکی قانونی استان تهران همچنین مشخص می کنند که 33 هزار و 966 مورد مصدوم به دنبال تصادفات راهی بیمارستان ها شده اند که 24 هزار و 857 مورد آن مربوط به مصدومان مرد و 9 هزار و 109 مورد آن نیز مربوط به مصدومان زن بوده است. آماری که در مردان 4/3 درصد و در زنان نیز 8/1 درصد رشد داشته است.

مرگ روزانه حدود 40 تهرانی در حوادث ترافیکی
       مرگ بیش از یک هزار و ۸۰۰ شهروند تهرانی در حوادث ترافیکی سال 93 و 1098 زن و مرد در 11 ماه سال گذشته، زنگ خطری بود که در سال گذشته نواخته شد.

        مسئله مهمی که به گفته کارشناسان باید از سوی شهروندان جدی تلقی شود، اما ادامه روند ثبت مرگ‌هایی ازاین‌دست حاکی از ادامه بی‌توجهی شهروندان به مقررات و رعایت نکات ایمنی است.» این بخشی از گفته‌های سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور ناجای تهران  است. وی تاکید می‌کند که سرعت غیرمجاز در تمام سال بیشترین علت بروز تصادفات رانندگی است که مرگ‌ومیرهای تهرانی‌ها در نیمه نخست سال جاری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 وی با اشاره به اینکه وقتی رانندگان تلاش بیشتری می‌کنند تا هر چه سریع‌تر به مقصد برسند، به معنای کاهش دقت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است، یادآور می‌شود: «بر اساس آمارهای پلیس راهور، بیش از 60 درصد دلایل بروز حوادث رانندگی در سال‌های اخیر، سرعت غیرمجاز بوده و پس‌ازآن انحراف به چپ و عدم توجه به جلو از سوی رانندگان علت بروز سوانح گزارش شده است. مسئله مهمی که جان شهروندان را به خطر انداخته است.» وی در کنار تمام بی‌توجهی‌های شهروندان تهرانی به قوانین و مقررات رانندگی، غیراستاندارد بودن خودروها برای تردد در شهر را نیز از دلایل اصلی بروز تصادفات و مرگ‌های دل‌خراش می‌داند و ی‌گوید: «پلیس نسبت به شماره‌گذاری خودروهایی که تائیدیه وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و محیط‌زیست را دارا هستند، مکلف است؛ اما بد نیست که بدانید در مورد برخی خودروها از جمله پراید تاکنون هیچ گزارشی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی ایمنی استاندارد مبنی بر استاندارد نبودن این خودرو برای ترددها به دست ما نرسیده است. درحالی‌که پراید سهم عمده‌ای در تصادفات رانندگی تهران دارد.»

آمار بالای تصادفات ناشی از ضعف فرهنگ ترافیکی است
        رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بازدارنده بودن یا نبودن افزایش جرائم رانندگی که در ابتدای سال جاری صورت گرفت نیز عنوان می‌کند: «در سال‌های گذشته و در بررسی آمار جرائم به این نتیجه رسیدیم که میزان جرائم رانندگی بازدارندگی خود را ازدست‌داده‌اند و نیازمند بازنگری در نرخ جرائم الزامی است. از همین رو پیشنهاد ما به‌منظور عمل به قانون و به‌منظور افزایش مبالغ جرائم رانندگی تقدیم دولت شد و امروز به اجرا درآمد.»

مسئله مهمی که به گفته سردار حسینی، ممکن است منجر به افزایش دقت شهروندان و الزامشان به رعایت قوانین و مقررات رانندگی کند. هرچند که در این رابطه شهرام جبارزادگان، سخنگوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه یک‌چهارم تلفات حوادث ترافیکی پایتخت از آن موتورسواران است، می‌گوید که تنها جریمه‌ها نقش بازدارندگی ندارند و باید در مسیر کاهش آمار تلفات ناشی از حوادث راهنمایی و رانندگی، به مباحث فرهنگی نیز توجه ویژه شود. سخنگوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران همچنین می‌گوید: «شهرداری در نظر دارد یک نگاه ویژه و ساختاری به مباحث آموزشی موتورسواران داشته باشد تا با تغییر رفتار در میان این راکبان مرگ، از آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی پایتخت بکاهد. هرچند که در کنار تمامی برنامه‌های بازدارنده و اعمال جریمه‌ها باهدف اصلاح الگوی رانندگی، موضوع آموزش در حوزه مسائل ترافیکی، حرف نخست را می‌زند و در سال‌های اخیر از سوی سازمان‌های مختلف مورد غفلت واقع‌شده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: