کد خبر: ۱۰۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت>مدیركل دفتر بهداشت و درمان سازمان امور دانشجویان با اشاره به وجود 63 مركز بهداشت و درمان در دانشگاه های دولتی گفت: در حال حاضر متاسفانه نیمی از دانشگاه های كشور فاقد مركز بهداشت و درمان هستند.

 به گزارش شفا آنلاین، دكتر حمید یعقوبی روز چهارشنبه در چهارمین گردهمایی روسای مراكز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی تهران در سخنانی افزود: این در حالی است كه راه اندازی مراكز بهداشت ودرمان بسیار كم هزینه‌تر از ایجاد یك درمانگاه است.
وی با اشاره به عملكرد مراكز بهداشت و درمان دانشگاه های كشور در حوزه ویزیت دانشجویان و كارمندان دانشگاه ها گفت: مطابق آمار 148 هزار ویزیت از سوی پزشكان عمومی و همچنین 70 هزار ویزیت از سوی متخصص برای دانشجویان و كارمندان انجام شده است ضمن اینكه 67 هزار ویزیت در حوزه دندانپزشكی انجام شده است.
یعقوبی در ادامه با تاكید براینكه، در حال حاضر به ازای هر هزار دانشجو فقط یك كارشناس بهداشت در مراكز بهداشت و درمان دانشگاه های دولتی وجود دارد، افزود: به ازای هر 2 هزار و 500 دانشجو نیز فقط یك پزشك در حال خدمات رسانی است.
به گفته مدیر كل دفتر بهداشت و درمان سازمان امور دانشجویان همچنین به ازای هر هزار دانشجو 18.6 دهم متر مربع فضای فیزیكی وجود دارد.
وی با اشاره به برگزاری كارگاه‌های آموزش بهداشتی نیز با بیان اینكه، در 22 دانشگاه حتی یك جلسه آموزش بهداشت برگزار نشده است، گفت: متاسفانه حداقل 40 درصد مراكز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها فاقد حتی یك كارشناس بهداشت می باشند و این یعنی اینكه به ازای هر هزار دانشجو 11 صدم كارشناس بهداشت وجود دارد و به عبارتی برای هر 10 هزار دانشجو یك كارشناس بهداشت در دانشگاه‌های دولتی فعالیت می‌كند.
- مدیر كل دفتر بهداشت و درمان سازمان امور دانشجویان همچنین در ادامه به نتایج طرح سیمای زندگی در سال‌های 1392 و 1393 اشاره كرد و گفت: بر اساس نتایج استخراج شده از اجرای طرح سیمای زندگی در سال‌های مذكور بیش از نیمی از دانشجویان الگوی خواب و بیداری منظمی ندارند.
وی با بیان اینكه یك دانشجو طبق استانداردهای موجود بایستی حداقل در روز 30 دقیقه پیاده روی و ورزش داشته باشد گفت: متاسفانه در حال حاضر 27 درصد از دانشجویان هیچگونه تحركی برخوردار نیستند.
مدیر كل دفتر بهداشت و درمان سازمان امور دانشجویان همچنین با اشاره به اوقات فراغت دانشجویان نیز اظهاركرد: حدود 45 درصد دانشجویان حداقل بیش از 2 ساعت در روز از اوقافت فراغت غیر فعال مانند تماشای تلویزیون، استفاده از اینترنت ، تلفن همراه و غیره برخوردار می باشند.
وی همچنین با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در خصوص تغذیه دانشجویان نیز گفت: حدود 66 درصد دانشجویان حداقل هفته‌ای یك یا دو روز فست فود می‌خورند.
یعقوبی افزود: در حال حاضر حدود 16 درصد دانشجویان صبحانه نمی‌خورند و حدود 30 درصد نیز فقط یك یا دو روز صبحانه می خورند به طوریكه طبق همین تحقیقات صورت گرفته حداقل نیمی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی صبحانه‌ كامل نمی خورند نمی‌كنند.
وی همچنین با اشاره به میزان مصرف اینترنت در بین دانشجویان اظهار كرد: بیش ازیك چهارم دانشجویان در طول روز بیش از پنج ساعت از اینترنت استفاده می‌كنند كه به طور حتم بیشتر این ساعات به مطالعات علمی، فرهنگی اختصاص نمی یابد.
یعقوبی در بخش دیگری همچنین انتخاب اتاق نمونه بهداشتی در خوابگاه ها را از برنامه های سازمان امور دانشجویان در هفته خوابگاه ها(25 الی 31 اردیبهشت ماه) عنوان كرد و گفت: در این هفته اتاقی كه استانداردهای بهداشت در آن رعایت شده باشد بعنوان اتاق نمونه خوابگاه ها معرفی و جوایزی نیز به دانشجویان ساكن در آن اهدا خواهد شد.
در ادامه این مراسم كه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان همراه بود از 'مجموعه مقررات نظارت های بهداشتی و ایمنی در محیط های دانشگاهی'رونمایی شد..
چهارمین گردهمایی مراكز بهداشت و درمان به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در قالب یك نشست یكروزه با هدف بررسی عملكرد یكسال گذشته مراكز بهداشت و درمان موسسات آموزش عالی و همچنین مرور برنامه های این مراكز در سال 1395 این مراكز برگزار شد.شعار اصلی گردهمایی تقویت برنامه های بهداشتی در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: