کد خبر: ۱۰۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت> سازمان غذا و داروی آمریکا داروی خوراکی کبوزانتینیب cabozantinib (Cabometyx) را که ساخت شرکت Exelixis است، برای درمان بیماران مبتلا به کارسینومای پیشرفته سلول کلیوی که پیش از این تحت درمان آنتی‌آنژیوژنیک قرار داشتند، تائید کرد.
به گزارش شفا آنلاین،پیش از این، داروی مذکور در سال 2012 تائیدیه خود را برای درمان سرطان تیروئید مدولاری متاستاتیک دریافت کرده بود.

       محققان کمپانی سازنده معتقدند کبوزانتینیب از دیگر گزینه‌های درمانی تائید شده متمایز است، زیرا تیروزین کینازهای متعددی را که درگیر در توسعه کارسینومای سلول کلیوی هستند، هدف قرار می‌دهد، مانند MET، AXL و 3 گیرنده VEGF.

       به نظر می‌رسد تائید کبوزانتینیب خبر مسرت‌بخشی برای پزشکانی است که به دنبال گزینه درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیوی هستند که پیش از این تحت درمان بوده‌اند.

       تائید این دارو براساس نتایج به دست آمده از داده‌های فاز سوم کارآزمایی METEOR است که در آن، کبوزانتینیب با درمان استاندارد برای RCC خط دوم، یعنی اورولیموس everolimus، ساخت نوارتیس، مقایسه شده بود.

       میانه بقای بدون پیشرفت بیماری در این کارآزمایی، در بیماران دریافت کننده کبوزانتینیب بهتر از گروه درمان استاندارد گزارش شد (4/7 ماه در مقابل 8/3 ماه) و این اختلاف کاملا معنی‌دار بود. نتایج این کارآزمایی همراه با داده‌های دیگر در کنگره اروپایی سرطان ارائه و به دنبال آن، در نشریه New England Journa- of Medicine منتشر شد.

       در آن زمان، محققان دریافتند که بقای بدون پیشرفت بیماری که در گروه کبوزانتینیب، به 4/7 ماه رسید، طولانی‌ترین زمانی بوده که تاکنون در هر نوع سرطان خط دوم دوم دیده شده است. نکته قابل توجه آنکه داده‌های بقای کلی بیماران نیز در گروه کبوزانتینیب بهتر و قابل توجه‌تر از گروه اورولیموس بوده، به طوری‌که میانه بقای کلی گروه کبوزانتینیب 4/21 ماه و در گروه اورولیموس، 5/16 ماه به دست آمد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، مشخصات اثر این دارو بسیار قانع‌کننده هستند. البته کبوزانتینیب نخستین دارویی نیست که مزایای خوبی بر بقای کلی بیماران مبتلا به هر نوعی از سرطان‌های خط دوم نشان داده است.

       در فاز 3 این کارآزمایی که روی بیماران مبتلا به RCC پیشرفته انجام شد، میانه بقای کلی بیماران درمان شده با ایمونوتراپی نیوولوماب nivolumab، ساخت شرکت Bristol-Myers Squibb، بهتر از اورولیموس بوده و این اختلاف میان دو گروه نیز معنی‌دار بود. براساس این نتایج به دست آمده، نیوولوماب برای درمان RCC، در آمریکا و اروپا تائید شد.

       البته نگرانی‌هایی نیز در مورد سمیت کبوزانتینیب، در مقایسه با نیوولوماب وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. شایع‌ترین عوارض جانبی که در بیش از 25 درصد موارد دیده می‌شود، عبارتند از اسهال، خستگی، تهوع، کاهش اشتها، سندروم دست ـ پا، افزایش فشار خون، استفراغ، کاهش وزن و یبوست. این عوارض منجر به قطع درمان در 10 درصد بیماران و کاهش دوز در 60 درصد آنها شده است.سپید
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: