کد خبر: ۱۰۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 03
شفا آنلاینسلامت> محمد پناهی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت به شرح وضعیت گردشگری سلامت در ایران و وظایف شورای راهبری گردشگری سلامت پرداخته و می‌گوید: « گردشگری سلامت در ایران از سال گذشته تاکنون با اقدامات خوبی همراه بوده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید یکی از اقدامات برای اولین بار بحث شرکت‌های تخصصی گردشگری سلامت، آژانس‌ها و دفاتر تخصصی گردشگری سلامت را راه‌اندازی کردیم و مجوز فعالیت آنها نیز صادر شد. خوشبختانه درحال حاضر آژانس‌های تخصصی گردشگری سلامت را با گواهینامه مربوطه داریم.»

       وی می‌گوید: «اقدام بعدی سپردن حوزه اجرا به بخش خصوصی است، یعنی باید ارتباط معناداری بین شورا و بخش خصوصی ایجاد می‌شد. بخش خصوصی هم انجمن گردشگری سلامت ایران را تاسیس کرد. اعضای این انجمن شامل بیمارستان‌های خصوصی فعال در حیطه توریسم‌درمانی، آژانس‌های تخصصی که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی هستند و افراد فعال در بخش خصوصی و افراد حقیقی در این حوزه، نماینده‌ای از دهکده‌های سلامت و تاسیسات گردشگری سلامت و تمام ذی‌نفعان مرتبط در این حوزه هستند.»

       پناهی با اشاره به برنامه‌هایی که از سال گذشته درحال برنامه‌ریزی و اجرا بوده است، ادامه می‌دهد: «اقدام مهمی که در سال 94 سروسامان گرفت، بحث بررسی و تصویب نهایی IPD یا دپارتمان پذیرش بیماران بین‌الملل بود که به پیشنهاد وزارت بهداشت، در شورا، با تیم‌های کارشناسی در این حوزه، شرح وظایف صورت گرفت و بعداز تصویب IPD به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا مراکزی که به عنوان مراکز تخصصی در حوزه گردشگر سلامت قادر به فعالیت هستند، دپارتمانی داشته باشند که بیماران خارجی را پذیرش کرده و استاندارد واحدی برای تمام مراکز تعریف شود.»

       دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت می‌گوید: «فعالیت دیگری که انجام شد، انتخاب مسئولان فنی آژانس‌های تخصصی گردشگری سلامت از بین پزشکان بود. این پزشکان باید دوره‌های آموزشی مرتبط با گردشگری سلامت را بیاموزند. طبق مصوبه شورا تمام افراد درگیر در بحث گردشگری سلامت باید آموزش‌های مخصوص را ببینند. مسئولیت دوره‌های آموزشی نیز وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی است.»

       وی ادامه می‌دهد: «آژانس‌های تخصصی گردشگری، وظیفه انتقال بیمار تا مراکز درمانی و بعد کشور مبدا هستند. به دلیل اهمیت تکریم و مراقبت‌های ویژه‌ای که بیمار از مرزها تا مرکز درمانی نیاز دارد و همچنین شرح حال‌هایی که نیاز است، تا بیمار به مراکز معتبر فرستاده شود، رابط علمی متخصص باید حضور داشته باشد تا انتقال بیمار به بیمارستان به جهت درمان و بعداز جراحی و درمان هم پیگیری روند بهبودی وی در کشور مبدا را با تبحر انجام دهد. این رابط قطعا باید پزشک باشد.»

       به عقیده پناهی: «عضویت اتاق بازرگانی در شورای راهبری نیز یکی از اقدامات خوب است. یعنی در سال جدید شورا پنج عضو دارد. با این هدف که با کمک اتاق بازرگانی، بخش بین‌الملل را تقویت کنیم.»

       وی درخصوص هم‌راستا بودن برنامه‌های حوزه گردشگری با سیاست‌های کلان کشور می‌گوید: «درحال حاضر در مرحله عملیاتی کردن برنامه‌ها هستیم. شرایط کشور از نظر اقتصادی خاص است و باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم. مقام معظم رهبری تاکید دارند که در مقوله اقتصاد وارد اقدام و عمل شویم. شورای راهبری گردشگری سلامت نیز تلاش دارد تا بخش مهمی از منابع ارزی کشور را از طریق توریسم‌های سلامت، احیا کند. یکی از راه‌های رسیدن به اهداف در بحث اقتصاد مقاومتی، ایجاد بستر مناسب برای حضور فعال بخش خصوصی در این حوزه است. تا زمانی‌که حمایت‌های مادی و معنوی بخش خصوصی را در این حوزه نداشته باشیم، دچار نقص می‌شویم. یکی از وظایف ذاتی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر حمایت از بخش خصوصی است. مفهوم نگاه تخصصی به این حوزه این است که از فعالان واقعی و صاحب دانش حمایت شود، تا پای دلالان حوزه توریسم سلامت کوتاه شود.»

       وی می‌گوید: «زیرساخت‌های کشور و هتلینگ بیمارستان‌ها در بحث گردشگری سلامت عالی است. تعرفه‌‌های درمانی ما نسبت به سایر کشورها کمتر است. طول درمان پایین بوده و این موضوع توریسم‌ها را معطل نمی‌کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: