کد خبر: ۱۰۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی> پرویز هنجنی، فوق تخصص سرطان‌های زنان و استاد دانشگاه تمپل آمریکا می‌گوید کشورهای پیشرفته با غربالگری توانسته‌اند مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌های گردن رحم را به‌شدت کاهش دهند، درحالی‌که مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان شایع در کشورهای درحال‌توسعه همچنان بالا است.
 رشته فوق تخصصی سرطان‌های زنان به چه موضوعاتی می‌پردازد؟
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید سرطان‌های زنان از حدود 47 سال پیش در آمریکا سازمان پیدا کرد. قبل از آن هم وجود داشت اما 47 سال پیش عده‌ای از پزشکان که کار آنها در حوزه زنان بود دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند انجمنی را برای سرطان‌های زنان ایجاد کنند. از همان زمان نیز شروع به تربیت دکترهای جدید درزمینه سرطان‌های زنان کردند. این پزشک‌ها تصمیم گرفتند برنامه‌هایی ایجاد کرده و تمرین درزمینه سرطان‌های زنان را آغاز کنند. یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان، سرطان پستان است اما از سرطان‌های ویژه زنان محسوب نمی‌شود. سرطان‌های زنان شامل سرطان‌های رحم، تخمدان، سرویکس (سرطان دهانه رحم) و ولو است.

کدام‌یک از این سرطان‌ها خطرناک‌تر بوده و مرگ‌ومیر بیشتری دارند؟
        دراین‌بین سرطان تخمدان بااینکه شیوع بالایی ندارد، اما یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌ها است. وقتی که این سرطان تشخیص داده می‌شود، معمولاً در مراحل سه و چهار که بالاترین مراحل بوده، قرار دارد. به همین دلیل هم مرگ‌ومیر این سرطان بسیار بالا است. در آمریکا سالانه 25 هزار نفر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند و در حدود 14 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند. بنابراین سرطانی بسیار خطرناک است. یکی از سرطان‌هایی که در کشورهای درحال‌توسعه شیوع بالایی دارد، سرطان گردن رحم است که درواقع می‌توان با یک تست پاپ اسمیر از آن جلوگیری کرد اما متاسفانه در کشورهای درحال‌توسعه همچنان مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان بالا است؛ به این دلیل که غربالگری در این کشورها انجام نمی‌شود. اگر غربالگری صورت بگیرد خطر مرگ ناشی از سرطان گردن رحم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و درواقع می‌توان از مرگ‌ومیر جلوگیری کرد.

در ایران وضعیت تخصصی سرطان‌های زنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
       26 سال پیش من به ایران آمدم و اولین کسی بودم که فوق تخصص سرطان‌های زنان را در ایران داشتم. من با رئیس دانشکده پزشکی صحبت کردم و با دانشکده‌های مختلف مکاتبه داشتم و بخش‌های سرطان‌های زنان ایجاد شد. یعنی همکاران ما علاقه‌مند شدند و دانشگاه تهران به‌تدریج بخش‌هایی را برای سرطان‌های زنان ایجاد کرد. کسی که می‌خواهد درزمینه سرطان‌های زنان کار کند ابتدا متخصص زنان و مامایی می‌شود و سپس فوق تخصص سرطان‌های زنان را می‌گیرد. در حال حاضر در ایران فلوشیپ نیز ایجادشده است و در بیمارستانی مانند امام خمینی فلوشیپ وجود دارد. حتی در شهرستان‌ها نیز آموزش این تخصص آغازشده است. درنتیجه این رشته در حال حاضر در ایران در حال اوج گرفتن است شاید بتوانیم کاری کنیم که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌های زنان کاهش پیدا کند. به‌ویژه که زنان باید در این زمینه اطلاعات کافی را داشته باشند تا اگر دچار مشکلی هستند متوجه آن شده و به پزشک متخصص مراجعه کنند.

چه علائمی می‌تواند زنان را متوجه داشتن سرطان‌های زنان کند؟
       سرطان گردنه رحم مربوط به داشتن فعالیت جنسی و ویروسی به نام HPV بوده شیوع بسیاری دارد. درواقع هر زنی که فعالیت جنسی را آغاز کند، بالاخره در یک بازه زمانی در زندگی خود به این ویروس مبتلا خواهد شد. اما خوشبختانه همه این ویروس‌ها موجب سرطان نمی‌شوند، خیلی از این ویروس‌ها از بین می‌روند اما میزان کمی از آنها مزمن می‌شوند. زنان باید بدانند که از سن 21 سالگی به بالا اگر فعالیت جنسی را آغاز کرده‌اند، حتماً باید هرسال به متخصص زنان مراجعه کرده و یک تست از گردن رحم آنها گرفته شود. البته بعدازاینکه تست منفی بود می‌توان هر دو سال یا سه سال یک بار انجام شود و به این وسیله ما می‌توانیم سرطان رحم را کاهش دهیم. زنان اگر با علائمی مانند خونریزی، درد شکم و بزرگ شدن شکم روبه‌رو شوند، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنند؛ برای اینکه ممکن است این‌ها علائم سرطان تخمدان باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: