کد خبر: ۱۰۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 30
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی از تاسیس دانشگاه مجازی علوم پزشكی و رد شدن سالانه مدرك 750 دانشجوی ایرانی كه در خارج تحصیل كرده‌اند، خبر داد

 به گزارش شفا آنلاین،حمید اكبری روز شنبه در حاشیه همایش ملی آموزش پزشكی در سالن همایشهای رازی در جمع خبرنگاران برنامه های وزارت بهداشت برای تحول در آموزش پزشكی را اعلام كرد.
وی گفت: یكی از برنامه‌های وزارت بهداشت افزایش ظرفیت بومی گزینی در دانشگاههای علوم پزشكی است كه از سال 94 با افزایش 30 درصدی ظرفیت دانشگاههای علوم پزشكی برای بومی گزینی دانشجو اجرا شد.
وی افزود: برای افزایش بومی گزینی از ظرفیت پذیرش آزاد كم نشد و در مجموع 30 درصد به كل ظرفیت دانشگاههای علوم پزشكی اضافه شد كه البته برخی دانشگاهها با این اقدام مخالفت كردند و اعلام كردند كه ظرفیت كافی برای این افزایش ظرفیت را ندارند.
اكبری ادامه داد: با این وجود ابلاغیه وزارت بهداشت برای افزایش 30 درصدی ظرفیت دانشگاههای علوم پزشكی برای جذب دانشجوی بومی برای تحصیل و اشتغال در همان استان باقی ماند و سال 95 نیز این ظرفیت اعمال می شود.

**افزایش هزار نفر به ظرفیت پذیرش رشته پزشكی
وی در پاسخ به درباره میزان ظرفیت دانشگاههای علوم پزشكی و ظرفیت 30 درصدی بومی گزینی گفت: كل ظرفیت پذیرش دانشگاههای علوم پزشكی سالانه 32 هزار نفر بود كه از سال 94 به 40 هزار نفر افزایش یافت و در رشته پزشكی عمومی نیز ظرفیت پذیرش از چهارهزار نفر به پنچ هزار نفر افزایش یافت.
اكبری در پاسخ به پرسش دیگر درباره سایر تحولات آ‌موزشی توضیح داد: اقدام مهم دیگر وزارت بهداشت تاسیس دانشگاه مجازی علوم پزشكی است كه سقف پذیرش ندارد و در تمام رشته های علوم پزشكی به هر میزان كه استاد و داوطلب داشته باشد می تواند دانشجو پذیرش كند البته اسامی رشته‌های فعلی این دانشگاه اكنون در سایت دانشگاه مجازی مشخص است.
وی از راه‌اندازی رشته كارشناسی ارشد آموزش پزشكی در دانشگاه مجازی علوم پزشكی برای اولین بار در كشور خبر داد.
اكبری افزود: هدف وزارت بهداشت این است كه معادل 20 درصد ظرفیت رشته‌های مختلف به صورت مجازی ارائه شود.
رئیس مركز خدمات آموزش پزشكی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر  درباره كیفی سازی آموزش پزشكی نیز گفت: برای تحقق این هدف و به منظور توانمندسازی دانش آموختگان تمام سر فصلهای دروس رشته‌های علوم پزشكی بازنگری می‌شود و هدف از این بازنگری افزایش مهارتهای حرفه ای دانش آموختگان رشته های علوم پزشكی است.

*نسل سوم دانش آموختگان علوم پزشكی
وی گفت: هدف وزارت بهداشت از بازنگری علوم پزشكی این است كه به سمت نسل سوم دانش آموختگان علوم پزشكی برویم، نسلی كه كارآفرین است و نه فقط دروس تئوری را می آموزد بلكه مهارتهای لازم را برای ارائه خدمات مناسب به مردم فرا می گیرد.
اكبری افزود: اقدام دیگر برای كیفی سازی آموزش پزشكی ادغام همه سرفصل‌های آموزشی در مورد یك موضوع در یك سرفصل درسی یا integration است و در این اقدام موضوعات مختلف یك درس مثلا در مورد سر و گردن جدا جدا آموزش داده نمی‌شود و همه مسائل فیزیولوژیك، آناتومی، رادیولوژی و... مربوط به یك قسمت بدن در یك سرفصل آموزشی ارائه می شود.
وی گفت: این تغییر آ‌موزشی در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در حال اجراست و منتظر نتایج دوره آزمایشی آن هستیم تا بر اساس آن به صورت كشوری اجرا شود.
قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: اقدام دیگر وزارت بهداشت برای تحول در آموزش پزشكی، ساماندهی دانشجویان ایرانی است كه برای تحصیل به خارج می روند،حدود 10 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از كشور داریم كه در دانشگاههای مختلف مشغول تحصیل هستند.
اكبری گفت: بسیاری از این دانشجویان در دانشگاههایی تحصیل می‌كنند كه از نظر وزارت بهداشت معتبر و مورد تایید نیستند، بسیاری از آنها پس از دو سال تحصیل تقاضای انتقال به دانشگاههای داخل را دارند در حالی كه دانشگاه مبدا آنها قابل تایید نیست.

**پذیرش مدرك دانشجویان ایرانی خارج رفته، سخت تر شد
وی افزود: وزارت بهداشت برای تایید آنها از این دانشجویان آزمون می گیرد و شرایطی را برای تایید آنها تعیین كرده است، این شرایط در گذشته شامل معدل دیپلم بالای 14 و معدل پیش دانشگاهی بالای 14 بود كه از سال 2017 به معدل بالای 16 برای دپیلم و بالای 17 برای پیش دانشگاهی و معدل بالای 15 برای دوره آموزشی در دانشگاه خارجی تغییر می كند، یعنی شرایط سختگیرانه‌تر می شود.
اكبری اضافه كرد: البته این شرایط جدید عطف به ما سبق نمی‌شود و دانشجویانی كه قبل از سال 2016 به خارج رفته‌اند بر اساس شرایط قبلی مورد سنجش قرار می‌گیرند.
اكبری ادامه داد: علاوه بر آن این دانشجویان در صورتی كه دانشگاه خارجی آنها در فهرست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت باشد( فهرست این دانشگاهها در سایت وزارت بهداشت موجود است)‌باید در یك آزمون داخلی شركت كنند و در صورتی كه قبول شوند،مدرك آنها پذیرفته می‌شود.
وی گفت: مدرك بسیاری از این دانشجویان مورد تایید قرار نمی‌گیرد و بسیاری از آنان مجبورند دوباره دوره‌های آموزشی را در دانشگاههای داخلی با پرداخت هزینه سپری كنند.
اكبری درباره هزینه تحصیل دوباره این دانشجویان در داخل گفت: هزینه تحصیل این دانشجویان معادل هزینه تحصیل در پردیس های خودگردان است كه سالانه حدود 25 میلیون تومان است كه البته با توجه به دانشگاه این هزینه متفاوت است.
وی در پاسخ به پرسش دیگر  درباره تعداد دانشجویان ایرانی كه هر سال برای تایید مدرك یا انتقال به كشور مراجعه می كنند، گفت: هر سال حدود هزار دانشجوی ایرانی كه در خارج تحصیل كرده اند به وزارت بهداشت مراجعه می كنند كه مدرك حدود 250 نفر آنها تایید و 750 نفر آنها رد می شوند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: