اين
استاد دانشگاه علامه طباطبايي، اعتبار منبع پيام را باعث تاثيرگذاري بيشتر
در مخاطب دانست و افزود: در شبكه هاي اجتماعي اعتبار منبع قابل اعتنا نيست
و با يك نگاه آسيب شناسانه مي توان گفت اين شبكه ها براي ترويج و انتشار
اطلاعات غلط، زمينه اي را براي دامن زدن به شايعات ايجاد مي كند.
وي
درباره ساير معايب اين شبكه ها گفت: اگر شبكه هاي اجتماعي را يك ابزار پيام
رسان اجتماعي بدانيم، باعث سطحي شدن روزنامه نگاري و ورود روزنامه نگاري
به يك عرصه غير حرفه اي، غيرتخصصي، غيركيفي و سطحي مي شود.
عبدالله
نژاد اضافه كرد: در جايي كه هر شهروند يك خبرنگار مي شود، چون تسلطي بر
معيارهاي حرفه اي خبر ندارد و به توليد محتوا نمي پردازد و لذا ممكن است هر
چيزي را در قالب خبر و ديگر فرآورده هاي خبري براي مخاطب ارسال كند.
وي
همچنين گفت: كار كردن با اين شبكه ها ذهن انسان را درگير نمي كند و يك
مرور كلي صورت مي گيرد و لذا مدل هاي آرماني كه تاثيرگذاري عميق داشته
باشد، در اين شبكه ها به چشم نمي خورد.
عبداللهي نژاد در ادامه به
مزاياي شبكه هاي اجتماعي كرد و گفت: شكستن انحصارهاي رسمي، امكان ظهور خرده
فرهنگ ها و گروه هاي كوچك، تسهيل و تقويت روابط اجتماعي و تغيير مدل مسلط
ارتباطات عمودي به مدل ارتباطات افقي از مزاياي اين شبكه هاست.
وي
انتخابات را يك عرصه ارتباط سياسي دانست و درباره ميزان تاثيرگذاري شبكه
هاي اجتماعي بر مخاطبان گفت: گاهي اين تاثيرگذاري آغاز انديشيدن به يك
موضوع است كه جنبه اطلاع رساني دارد و گاهي تا لايه هاي عمقي و ديرين پيش
مي رود كه بحث اقناع و تغيير نگرش را به دنبال دارد.