کد خبر: ۱۰۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 28
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: شاخص پیوند عضو از جسد(مرگ مغزی) در ایران 11درصد است.
به گزارش شفا آنلاین، كتایون نجفی زاده روز پنجشنبه در آیین جشن نفس در شهركرد افزود: شاخص پیوند عضو از جسد موارد موفق پیوند عضو در هر یك میلیون جمعیت را شامل می شود كه این شاخص از 1.7 درصد در سال 84 با افزایش واحدهای پیوند در بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشكی به 11درصد رسیده است.
وی با بیان اینكه مرگ مغزی با كما فرق دارد و مساوی با مرگ بیمار است تصریح كرد: هم اكنون در كشور 90درصد آمار مرگ ها، مرگ قلبی و 10 درصد مرگ مغزی است.
وی همچنین گفت: با اهدای عضو از هر یك مرگ مغزی می توان بین یك تا هشت نفر از مرگ حتمی و یك تا 53 نفر را نیز از معلولیت نجات داد.
نجفی زاده افزود: درسال 84 آمار رضایت اهدای عضو پنج درصد بوده و تعداد اهدای در یك میلیون نفر درسال 84 در كل كشور 1.7درصد بوده است.
وی گفت: هم اكنون سالانه از 20 هزار مرگ براثر تصادفات بین پنج تا هشت هزار مورد آن مرگ مغزی است كه با فرهنگ سازی باید سالانه به طور متوسط دوهزار و 500 تا چهار هزار اهدا عضو داشته باشیم.
رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سال گذشته 811 مورد اهدای عضو در كشور انجام شده و در استان چهارمحال وبختیاری در سال 93 تعداد 18 مورد اهدای عضو انجام شده بود كه این آمار در سال گذشته به 32 مورد رسید.
وی یاد آور شد: استان چهارمحال وبختیاری در بین دانشگاه های تیپ دی (D) (دانشگاه های كه جمعیت زیر یك میلیون را پوشش می دهند) بعد از یاسوج و فسا رتبه سوم اهدای عضو كشور را دارد.
وی با تبیین ظرفیت و فرهنگ سازی های انجام شده در زمینه اهدای عضو و فعالیت پزشكان با تجربه در چهارمحال وبختیاری بر راه اندازی شعبه پیوند قلب در استان تاكید كرد.
در آیین جشن نفس در شهركرد از 32خانواده كه اعضای عزیزان مرگ مغزی خود را درسال گذشته اهدا كردند، تجلیل شدند.
‌این خانواده ها از شهرهای لردگان،‌ شهركرد،‌ بروجن،‌ اردل، ناغان، ‌فرخشهر،‌ جونقان، ‌سامان، ‌شاهین شهر ،‌ سرتشنیز و خانواده دو تن از بیماران مرگ مغزی اهدا كننده عضو از شهرهای مشهد و ایذه دعوت شده بودند.
در این آیین از تمبر یادبود چهارمین جشن نفس و آلبوم عكس اهداء كنندگان عضو رونمایی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: