کد خبر: ۱۰۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>روانشناسی>دوری بیش از حد زوجین باعث مشکلات بسیاری نظیر خیانت، کینه و عقده می شود که دیگر جنبه های مثبت زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.
به گزارش شفا آنلاین، اگر شما و مردتان از هم دور زندگی می‌کنید و یا به خاطر یک کار جدید یا مثلا دانشگاه‌، بین شما فاصله افتاده و این روش را برگزیده‌اید، شاید واقعا دوست داشته باشید بدانید که آیا رابطه‌تان به خاطر این دوری دوام خواهد داشت یا نه. دوست داشتن در روابطی که با دوری همراه است چندان ساده نیست، اما برخی زوج‌ها کاری می‌کنند که این مسئله برایشان جا بیفتد و آن را از همیشه محکم‌تر می‌کنند.

موضوعی که در روابط بین افراد حائز اهمیت است، مسئله صرف زمان و انرژی لازم جهت حفظ و تداوم روابط است.

این رابطه می تواند روابط خانوادگی، زوجین و یا رابطه دوستی باشد. هر قدر این رابطه نزدیکتر باشد لازم است زمان بیشتری را برای حفظ، تداوم و بهبود آن صرف کنیم. از میان روابط مختلفی که در زندگی ما وجود دارد، رابطه بین زوجین از سایر روابط مهمتر و حساستر است و جایگاه ویژه ای در زندگی فرد دارد.

اعظم بیانلو دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در خصوص شکل های دوری زوجین گفت: موضوع دوری در رابطه زوجین ممکن است به دو شکل اتفاق بیافتد. یکی دوری فیزیکی و مکانی است و برای دلایلی از جمله ادامه تحصیل، شغل و مواردی از این دست ممکن است رخ دهد که روز به روز بر تعداد آن افزوده می شود. دیگری دوری عاطفی و روانی بین زوجین است که بیش از نیمی از زنان و مردان با وجود اینکه زیر یک سقف زندگی می کنند اما از آن بی خبرند.

اولین اولویت زندگیتان را دریابید
وی افزود:  باید در نظر داشته باشیم که هر قدر هم که موفقیت شغلی و تحصیلی مهم باشند ولی باز روابط بین زوجین اولین اولویت در زندگی فرد است. ممکن است گاهی افراد چنان غرق مشغله های روزمره خود شوند که اهمیت این موضوع را درک نکنند و یا در عین حال که بر اهمیت موضوع واقف هستند ولی با عذاب وجدان به کار ادامه دهند و زمان لازم برای کنار هم بودن را به تأخیر بیاندازند یا تعداد دفعات آن را کاهش دهند.

رحمانی روانشناس و متخصص مشاوره اسلامی در همین راستا بیان کرد: وقتی یک ازدواج صورت می پذیرد، دختر و پسر با هم تعهدی می بندند تا نیازهای جسمی و روحی همدیگر را پوشش بدهند. دو نفرکنارهم قرار می گیرند که وجودشان تکمیل کننده همدیگر باشد نه با رویا و تصور و  اینکه تنها اسمشان تکمیل کننده هم باشد.

وی ادامه داد:اگر از یک حد مجاز، فاصله بین زوجین زیادتر شود، نفس به نفس بودن، رو در رو بودن، کنار هم بودن و با هم صحبت کردن در روابط از بین می رود و یکی از دو طرف احساس کمبود می کند که در این مواقع این حس عاطفی زودتر به سراغ زنان می آید.

عشق کم رنگ می شود!
بیانلو در خصوص لطمه های که دوری مکانی به زوجین وارد می کند، اذعان داشت: در نظر داشته باشیم که هر قدر هم که بین زوجین رابطه خوبی برقرار باشد و مشکلات اساسی با یکدیگر نداشته باشند به مرور زمان این دوری ها و روابط از هم گسسته می تواند صدمه جدی به رابطه بین زوجین بزند و پس از مدتی، بود و نبود برای هر دو طرف بی اهمیت جلوه کند.

رحمانی روانشناس و متخصص مشاوره اسلامی در همین راستا افزود: طبیعی است که به واسطه محبت، عشق یا هر مهربانی این دوری کوچک را این خانم تحمل می کند تا شوهرش برگردد و خانم خودش را سازگار می کند، اما اگر این دوری که ممکن است به خاطر کار همسرش است بیش از حد طولانی شود در این شرایط فردی که دور مانده است ممکن است دوست داشته باشد این دوری را تحمل کند اما احساس خلاء در خود می کند.

این روانشناس در خصوص خلاء ایجاد شده در اثر دوری گفت: وقتی فرد در زندگی اش احساس خلاء کرد آرامشش از بین می رود و دوری ناراحت کننده و غیر قابل تحمل می شود تا یک مدت از دوری ناراحت است اما بعد از مدتی ناراحتی خود را ابراز می کند و تازه اول مشکلات آغاز می شود.

وقتی محبت رخت می بندد 
رحمانی افزود: مهمترین دوری های بین زوجین به علت  شغل، دوستان یا خانواده همسر است پس فرد با آنها دشمن می شود و بعد از مدتی کنار آمدن با آن ها برای او سخت می شود. به تدریج این ناراحتی به کینه عقده تبدیل شده و پس از مدتی به خود فرد نسبت داده می شود حتی در این وضعیت از طرف مقابل خود ناراحت می شود و منتظر دیدن وی می شود و هنگامی که او را دید شروع به ابراز ناراحتی می کند. در واقع کم کم مهر و محبت ها از دل آنها رخت می بندد.

وی در خصوص راهکارهای کمک کننده در بهبود روابط زوجین اظهار داشت: اگر یک آقا مجبور است که به خاطر کار، از همسر خود دور بماند باید یک سری تکالیف بیشتر از آدم هایی که شرایط زندگی معمولی دارند برای خودش تعیین کند و چنین فردی باید دو برابر یک مردی که دور نیست حداقل به همسر خود محبت کند تا بتواند قسمتی از این کمبود را جبران کند.

خیانت در کمین زوج های دور از هم!
معمولاً با نگاه به پیشینه اغلب طلاق هایی که اتفاق می افتد متوجه می شویم که زوجین مدت زمانی را از یکدیگر به علت دوری مکانی یا دوری عاطفی_روانی داشته اند. این دوری ها زمینه ساز کمرنگ تر شدن روابط و در نهایت طلاق و جدایی است. 

بیانلو دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در خصوص خیانت حاصل از دوری زوجین بیان کرد: خیانت از جانب زوجین که به شکل های مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد در این شکل از روابط به گونه ای است که فرد سعی می کند خلأ عاطفی خود را که توسط عدم حضور و غیبت فیزیکی یا عاطفی طرف مقابل به وجود آمده است با یک رابطه جدید جبران نماید،باید تلاش شود از دوریهای مکانی بین زوجین جلوگیری شود و یا در صورتی که دوری عاطفی و روانی بین آنها وجود دارد هر چه سریع تر از متخصصین در این حوزه مشورت بگیرند و برای بهبود رابطه اقدام کنند. 

اگر بنا به دلایلی مجبور به دوری مکانی از یکدیگر هستید مطمئن باشید که این دوریها موقتی است و راهکارهایی را برای غنی تر کردن رابطه خود داشته باشید. علاوه بر این باید هر دو طرف سعی کنند از زمان هایی که در کنار یکدیگر هستند بهترین استفاده را بکنند و لذت ببرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: