کد خبر: ۱۰۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>فروش مدرک کمک پرستاری بدون آموزش، حکایت این روزهای موسسات غیر مجازی است که برای جیب مردم کیسه دوخته‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،طرح "تربیت کمک پرستاران مهارتی" سال گذشته به تصویب وزارت بهداشت رسید که به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت حدود 30 شرح وظیفه برای آن نوشته شد،  این درحالی است که برای پرستاران دانشگاهی 400 شرح وظیفه تعریف شده است. 

بنابراین گزارش در این طرح، آموزشی برای آشنایی با داروها و فعالیت‌های درمانی وجود ندارد اما برخی از سودجویان از فرصت استفاده کرده و موارد فوق را برای آموزش به کمک پرستاران در نظر گرفته‌اند.

در مصاحبه‌ای که با یکی از افراد شرکت کننده در این کلاس‌ها داشتیم وی از قبول نکردن مدرک پرستاری خود در بیمارستان‌ها بعد از طی شدن مراحل آموزشی گلایه کرد. 

طی تماس با یکی از این مراکز غیر مجاز متوجه شدیم برای آموزش کمک پرستار با وظایفی که در این طرح قید نشده مبلغی حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌شود. 

وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری کجای کارند؟
محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: در تعریف وظایف کمک پرستار؛ آموزش هایی مانند تزریق، پانسمان و گرفتن علائم حیاتی ذکر نشده و اگر این موارد به افراد آموزش داده شود غیرقانونی است.

وی افزود: تهیه و تدوین شرح وظایف حوزه پرستاری باید توسط سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت انجام شود که تا کنون این اتفاق نیفتاده  و اگر وظایفی به این طرح اضافه شود باید به تصویب وزارت بهداشت برسد.

حراج مدرک کمک پرستاری و بازی با سلامت مردم
با دوربین مخفی به سراغ افراد متخلف رفتیم، موسسات غیر مجازی که بدون یک ساعت آموزش در قبال گرفتن هزینه ای حدود 500 هزار تومان اقدام به فروش مدرک کمک پرستاری می‌کنند و این درحالی است که بیشترین آمار شکایت به نظام پرستاری، مربوط به این مدارک جعلی است. 

معاونت پرستاری و سایر نهادها دست به کار شوند 
عباس عباس زاده مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش کمک پرستار یک برنامه مصوب و مشخصی است؛ گفت:  هر نهادی که بخواهد این برنامه را برگزار کند باید با معاونت پرستاری قرار داد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  برنامه‌هایی که تحت عنوان تکنسین داروخانه یا برنامه‌هایی که ارتباط با کمک پرستاری ندارد غیر قانونی به حساب می‌آید، افزود: تخلفاتی که توسط نهادهای آموزشی صورت می‌گیرد بستگی به ماهیت آموزش دارد مثلا اگر تکنسین دارو شناسی در این مراکز آموزش داده می شود، بررسی آن به عهده سازمان غذا و دارو است لذا بررسی همه تخلفات نباید به عهده معاونت پرستاری باشد. 

عباس زاده در پایان گفت: ما هم اکنون عنوان کمک بهیار نداریم و همه دوره‌های کمتر از لیسانس پرستاری تجمیع شده اند؛ اگر مرکزی آموزش کمک پرستاری را تبلیغ کند و مدرک کمک بهیاری تحویل دهد تخلفی است که می‌توان از طریق معاونت پرستاری آن را پیگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: