کد خبر: ۱۰۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>سونامي سرطان كه صداي زنگ آن تقريبا از يك دهه قبل در ايران به صدا در آمد هم اينك بيش از 90 هزار نفر از هموطنان را گرفتار بيماري سخت علاجي كرده است كه سالانه حدود هشت هزار ميليارد تومان هزينه درمان را بر دولت تحميل كرده است.

به گزارش شفا آنلاین، واقعيت اين است كه اين هزينه مادي گرچه به خودي خود هزينه اي سنگين است كه از خزانه بيت المال خارج و در چرخه درمان و بهداشت كشور هزينه مي شود ، اما واقعيت اين است كه هزينه هاي اين بيماري ها بر خانواده هاي ايراني تقريبا سنگين برآورد شده است.
آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان (IARC) در اكتبر2013 اعلام كرده، آلودگي هوا مهمترين عامل سرطان زا براي انسان‌ها است. دانشمندان اين آژانس پس از بررسي كامل جديدترين يافته‌هاي علمي موجود به اين نتيجه رسيدند كه شواهد و مستندات قطعي و كافي وجود دارد كه قرار گرفتن در معرض هواي آلوده در فضاي باز باعث سرطان ريه در انسان‌ها مي‌شود.
همچنين كارشناسان برجسته IARC معتقدند ارتباط مثبتي بين آلودگي هوا و افزايش خطر ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. طبق اين گزارش ذرات معلق موجود در هوا به عنوان يكي از اجزاي مهم آلودگي هواي محيط بيرون بطور ويژه مورد بررسي قرار گرفته‌اند و نتيجه حاصله به عنوان يك عامل سرطان زا براي انسانها اثبات شده است. ارزيابي محققان IARC خطر افزايش سرطان ريه با افزايش سطح قرار گرفتن در معرض ذرات معلق وآلودگي هوا را نشان مي‌دهد. برآوردهاي اخير نشان مي‌دهد كه بار بيماري‌ها به علت آلودگي هوا قابل توجه است.
تخمين زده مي‌شود در سال 2010 قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده هوا 3.2 ميليون مرگ زودرس و 223000 مرگ ناشي از سرطان ريه در سراسر جهان را موجب شده است و افزايش خطرات براي طيف گسترده اي از بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي قلبي، عروقي و تنفسي داشته است. طبق اين گزارش هرچند تركيبات آلودگي هوا و سطوح قرار گرفتن در معرض اين آلودگي در مناطق مختلف جهان متفاوت است و بيشترين مناطق آسيب پذير شرق آسيا بوده است، اما نتيجه‌گيري گروه تحقيقاتي IARC به تمام مناطق جهان اعمال مي‌شود.
**** جولان سونامي سرطان و بيماري هاي خاص در خراسان شمالي و تناقض مشهود با داده هاي علمي
جولان سونامي سرطان و بيماري هاي خاص در خراسان شمالي به عنوان استاني كمتر توسعه يافته و سرشار از مواهب طبيعي و توليدات متنوع دامي و كشاورزي پارادوكسي عجيب و استثنايي است كه نياز به توجه و كنكاش و مسئوليت پذيري بيشتري دارد.
در طي يك سال گذشته فراواني انواع سرطان در اين استان شمالي شرقي به صورت ميانگين حدود 7 تا 11 درصد افزايش يافته است و چرايي و كنكاش در علت اين رشد روز افزون؛ امري است كه مورد غفلت قرار گرفته است .
برخي معتقدند كه نوار شمالي ايران از جمله استان گلستان ، خراسان شمالي تا چين بر نوار كمر بند سبز سرطان قرار گرفته است كه دليل وجود فراواني و افزايش سرطان در اين مناطق از جمله اين استان نيز همين موضوع مكاني و جغرافيايي است .
اگر اين نظر كارشناسي نيز صحيح و درست باشد ، با اين وجود بايستي اقدامات و برنامه ريزي هاي زيرساختي ، علمي و پژوهشي و درماني متناسب با وضع موجود براي كنترل، كاهش و درمان مبتلايان به اين بيماري كه به اشتباه لاعلاج نامگذاري شده است ، در اولويت مسئولان قرار گيرد.
سال گذشته حدود 8 هزار ميليارد تومان دولت و وزارت بهداشت و درمان براي درمان مبتلايان به سرطان و بيماري ها خاص هزينه كرده است و به طور قطع ده ها برابر اين هزينه توسط بيمار و خانواده هاي آنان براي نجات جان عزيزانشان هزينه كرده و مي كنند ، گرچه اين تنها هزينه هاي مادي است كه مورد اشاره قرار مي گيرد و هزينه هاي اجتماعي ، روحي و رواني بيماران و خانواده هاي آنان واقعا قابل محاسبه و توصيف نيست و نمي توان با هيچ رفتاري و برنامه اي نيز اين هزينه هاي معنوي را جبران كرد.
امروزه با نگاهي به هر خانواده اي در اطراف خود به فور مي توان نمونه هاي بسياري از خانواده ها را پيدا كرد كه مبتلا شدن يكي از افراد خانواده به يكي از انواع سرطان ها چه هزينه هاي سرسام آور مادي و معنوي بر آنان تحميل مي كند و چه بسيار خانواده هاي كه شالوده و بنيان آنان به دلايلي چون نابودي اقتصاد و معيشيت خانواده به دليل هزينه هاي سرسام آور درمان ، از دست رفتن شغل سرپرست خانوار، برداشت هاي غلط از فرايند درمان و اينكه اساسا اميدي به درمان قطعي نيست و ... از بين رفته و مي رود.
اما مسئوول اين سونامي دردناك و ناگريز در جامعه كيست؟
به نظر مي رسد همه مردم ايران هنوز عمق فاجعه را درك نكرده اند .
از همين روي است كه تا وقتي خود به قهر طبيعت گرفتار نشويم ، عميق فاجعه اين بيماري ها دردناك را درك نمي كنيم و به همين دليل است كه در برنامه ريزي ها و مسئووليت آنچنان كه بايد منسجم و يكپارچه و سيستمي اقدام نمي شود !
بگذريم از اينكه شايد اتفاقا عده اي از اين سونامي دردناك به دنبال كسب سود و منفعت بيشتر هستند !!! و بسياري از تعلل ها و بي مسئووليت ها شايد ناشي از نفعي در حفظ وضع موجود باشد ، اينكه وقتي تجهيزات خاص درماني براي يك منطقه اي پس از سه سال خريداري ، نصب نمي شود و نصب آن به اما و اگرها منوط مي شود !!آن را چگونه مي توان توجيه كرد!!
غير از اين است كه نصب اين تجهيزات مي تواند نفع و سود عده اي را به خطر بياندازد! و موارد بي شماري ديگر...
*** تغيير رويكرد در مواجه با مبارزه و درمان سونامي سرطان و بيماري هاي خاص
به نظر مي رسد بايستي تغيير اساسي در مبارزه با سونامي سرطان در سطوح مختلف مديريتي و سياستگذاري از سوي وزارت بهداشت و دستگاههاي متولي از جمله وزارت رفاه و تعاون و وزارت ورزش و جوانان و... در اولويت قرار گيرد.
در اين راهبرد جديد بايستي به اطلاع رساني و فعاليت هاي علمي و پژوهشي و كنكاش در چرايي ابتلاي مردمان به اين بيماري ها در اولويت نخست قرار گيرد و همزمان با درمان بيماران فعلي ، جلوگيري از افزايش و ابتلاي ديگر مردمان را مد نظر قرار دهند.
به نظر مي رسد منافع برخي در حفظ وضع موجود و هزينه شدن اعتبارهاي دولتي و بيت المال و سرمايه هاي مردمي در مسير فعلي و در حوزه خدمات درماني نهفته است و از همين روي است كه مشاهده مي كنيم حتي خدمات فعلي نيز در چارچوب هاي حمايتي صرف دولتي انجام نمي شود و برخي متخصصان تلاش مي كنند با ترفندهاي غيراخلاقي حتي ويزيت بيماران را از مراكز دولتي به سوي مطب هاي خصوصي خود هدايت كنند.
امروزه بيماري سرطان به دولت، مردم و اقتصاد كشور مي زند و همچنين اضطراب و نگراني هاي زيادي براي خانواده ها به دنبال دارد.
در اين راستا بايد برنامه هاي آموزشي در خصوص پيشگيري از بيماري بيشتر در جامعه ترويج داده شود و خانواده بيماران نيز از هر نظر حمايت شوند.
تغيير سبك زندگي مردم، تغيير شيوه تغذيه و استفاده از فناوري هاي جديد و فضاهاي مجازي براي بيدار كردن مردمان ايران عزيز براي ارايه برنامه هاي آموزشي و پيشگيري ، شايد كم هزينه ترين و سهل ترين راه مقابله با اين سونامي خانمان سوز باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: