کد خبر: ۱۰۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سوداگران مرگ با اعتقاد به اینكه جوینده یابنده است این بار پس از بسته شدن مرزهای سیستان و بلوچستان به روش سنتی منجنیق (فلاخن) كه به نوبه خود فكر بدیعی است روی آورده و مواد مخدر را با این وسیله پرتاپ كننده از آنسوی مرز به داخل ایران انتقال می دهند.

 به گزارش شفا آنلاین، از هزار در بسته ممكن است یكی باز شود و قاچاقچیان افغان نیز به خوبی این نكته را درك كرده اند و پس از بسته شدن مرزهای سیستان و بلوچستان به روش ها مختلف، دستی در آستین ابتكار برده و دستگاه های قدیمی را با شیوه ای جدید ساخته و به كار و كاسبی غیر حلال مشغول شدند.

**دیوار امنیتی مرزی سیستان جلوی ورود مواد مخدر را بطور كامل نگرفته است
برخی از شهروندان مرزنشین شمال سیستان و بلوچستان معتقدند: قاچاقچیان برای انتقال موادمخدر از دستگاههای پرتاب كننده بهره می گیرند و این مواد خانمان سوز را از داخل خاك افغانستان با این قبیل دستگاهها به داخل خاك ایران پرتاب كرده و قاچاقچیان این سوی مرز آنها را جمع آوری و مخفیانه وارد شهرها و روستاها می كنند.
یكی از روستاییان شهرستان هیرمند به خبرنگار ایرنا گفت: پس از بسته شدن مرز گمان می شد حداقل جلوی ورود مواد مخدر گرفته شود اما قاچاقچیان مواد مخدر هر روز روش های جدیدی برای انتقال مواد پیدا می كنند.
دوست علی براهویی ادامه داد: معمولا اینگونه عملیات مخفیانه از غروب آغاز و تا صبح ادامه دارد و صدای برخورد بسته های مواد مخدر به زمین نیز در حاشیه مرز به گوش می رسد.
وی افزود: نیروهای نظامی و انتظامی بخصوص بسیج با اینگونه فعالیت ها برخورد می كند اما مرز ایران و افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان بسیار وسیع است و نمی توان به راحتی از تمام موارد جلو گیری كرد.
وی تصریح كرد: همچنین در زمان پرآبی رود مشترك، قاچاقچیان با استفاده از وسیله های انتقال آبی، مواد مخدر را منتقل می كنند.
یكی از ساكنان روستای سنجرانی واقع در نقطه صفر مرزی ایران و پاكستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: هنگامی كه دیوار مرزی وجود نداشت بسیاری از مردم مواد سوختی، آرد و سایر اقلام را بصورت سنتی به افغانستان انتقال می دادند.
وی كه از ذكر نامش خودداری كرد افزود: همچنین در آن زمان مقدار زیادی مواد مخدر به ویژه تریاك و نیز سایر اقلام همچون چرخ خیاطی و دستگاه های الكترونیك، پارچه و ظروف چینی و شیشه ای از این مرز وارد می شد، اما اینك دیوار مرزی جلوی ورود تمام اقلام را بجز مواد افیونی گرفته است.
وی به نقل از برخی قاچاقچیان گفت: در مرز شمال استان برخی نقاط دیوار مرزی به گونه ای است كه امكان عبور از آن وجود دارد و تنها از طریق دوربین كنترل می شوند، در زمانی كه شرایط جوی نامناسب و گرد و خاك هوا زیاد باشد می توان برق این دوربین ها را قطع كرد و مواد مخدر و كالاها را عبور داد.
وی بیان كرد: البته بسیاری از خودروهای سنگینی كه از افغانستان وارد ایران می شوند نیز ممكن است مواد مخدر را بصورت جاساز وارد كنند.

**مرزبانی با تمام قدرت مرز را تحت نظر دارد
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرزبانی این استان با تمام قدرت مرز را تحت نظر دارد و با شناسایی نقاط مختلف آن اقدام به بستن مرز كرده است.
سردار رهام بخش حبیبی بیان كرد: مرزهای سیستان و بلوچستان از طریق ایجاد دیوار مرزی، حفر گودال و سیم خاردار بسته شده اند و در جاهایی كه امكان وجود هیچ یك از این موارد نیست گشت های 24 ساعته بصورت شیفتی فعالیت دارند.
وی افزود: با وجود تمام تدابیر، یكی از روش های جدید قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر پرتاپ كردن آنها از روی موانع ایجاد شده، است.
وی تصریح كرد: آنها با استفاده از آهن های نبشی و تیوپ تایر خودرو نوعی منجنیق ساخته كه برای پرتاپ 10 كیلو مواد مخدر تا فاصله یك یا 2 كیلومتری كاربرد دارد كه بسیاری از این منجنیق ها توسط مرزبانی كشف و ضبط شده است.
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: عمده كار قاچاقچیان از غروب آفتاب آغاز و تا صبحگاه ادامه دارد.
سردار حبیبی ادامه داد: هم اینك هیچگونه تهدید امنیتی در مرزهای سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

**توسعه تجهیزات الكترونیك سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان می شود
فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه تجهیزات الكترونیكی پیشرفته در نقاط مرزی و نیز استفاده از X-Ray (ایكس ری) در گمرك میلك می تواند سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان شود.
محمدعلی پیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گاهی در شرایط جوی خاص قاچاقچیان اقدام به قطع برق سامانه های الكترونیكی و اپتیكی در مرز می كنند كه برای جلوگیری از این اقدام باید از سامانه تامین برق خورشیدی استفاده شود.
وی با اشاره به رفت و آمد زیاد وسایل نقلیه از مرز میلك این شهرستان ادامه داد: تعداد زیادی خودرو از مرز میلك تردد می كنند و از آنجائی كه احتمال جاسازی مواد مخدر و اقلام قاچاق در خودروها وجود دارد باید از سامانه های X-Ray برای كنترل این خودروها استفاده شود.
وی افزود: با وجود بستن مرزهای شمالی سیستان و بلوچستان شماری از قاچاقچیان، مواد مخدر را از فاصله ای دورتر بوسیله برخی دستگاه های پرتاب كننده (منجنیق) از آنسوی مرز به داخل خاك ایران پرتاب و برخی نیز از طریق آب رودخانه اقدام به انتقال این مواد می كنند.
فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان تصریح كرد: این شهرستان هیچگونه معتاد پرخطری ندارد و در سال قبل كلاس های آشنایی با مضرات مواد مخدر در طرح اوقات فراغت برگزار شد.
شهر دوستمحمد مركز شهرستان هیرمند در 240 كیلومتری شمال زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد.
البته بسیاری از مردم منطقه با ایجاد دیوار مرزی موافق نیستند و معتقدند این دیوار كار و معیشت آنها را با مشكل رو به رو كرده در حالی كه از ورود مواد مخدر به طور كامل جلوگیری نكرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: