کد خبر: ۱۰۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>یکی از بیماری‌های شایع در جامعه که در فصل بهار شیوع آن گسترش پیدا می‌کند، بیماری «آسم ریوی» است. آسم، یک بیماری قابل برگشت انسدادی راه‌های هوایی است که با درمان بهبود پیدا می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر جعفر اصلانی، متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله  با تأکید بر اینکه  آسم یکی از بیماری‌های شایعی است که عمدتاً در کودکان بروز می‌کند؛ ولی در هر سنی افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، می‌گوید: «هر چند شیوع بیماری آسم ریوی در کودکان است؛ لیکن در افراد بالای 50 سال نیز این بیماری مشاهده می‌شود.

 بیماری آسم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی و محیطی اشاره کرد؛ اما باید توجه داشته باشیم که عوامل محیطی نیز در تشدید آسم بسیار تأثیرگذار است.»وی در ادامه به علائم این بیماری ریوی اشاره و بیان می‌کند: «سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس از جمله علائمی است که در موارد خفیف و شدید این بیماری بروز می‌کند.»

به گفته دکتر اصلانی آسم یک بیماری درمان پذیر است. بدین معنا که این بیماری با دارو کاملاً قابل کنترل و درمان است؛ از این رو، بیماری لاعلاج محسوب نمی‌شود؛ و بیماران سالها با مصرف دارو، از یک زندگی طبیعی برخوردار خواهند بود. البته این بیماران علاوه بر مصرف دارو، باید روش و سبک زندگی شان را به نحوی پیش ببرند که علائم آسم در آنها تشدید نشود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی در خصوص عوامل تشدید کننده آسم می‌افزاید: «بیماران حتماً از محیطی که در آن دخانیات مصرف می‌شود، دوری کنند؛ از مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده یا آلرژن جداً بپرهیزند؛ از نگهداری حیوانات و پرندگان در منزل که باعث تشدید آسم ریوی می‌شود، خودداری کنند؛ همچنین در بهار که فصل گرده افشانی گیاهان و گل‌ها است توصیه می‌شود از حضور در این‌گونه محیط‌ها پرهیز کنند و یا در مواقعی که گرد و غبار موجود در هوا زیاد می‌شود، از حضور در محیط بیرون از منزل بپرهیزند و در منزل بمانند؛ از مصرف داروها به صورت خود سرانه بخصوص مسکن‌ها جداً بپرهیزند چون برخی از داروهای مسکن بویژه آسپرین می‌تواند سبب تشدید آسم ریوی و خطر آفرین باشد. از این رو توصیه می‌شود که بیماران حتماً با نظر پزشک دارو مصرف کنند.»


وی با تأکید بر اینکه طبیعت آسم نوسان دارد بدین معنا که شدت آن با عوامل خارجی یا بدون عوامل خارجی کم و زیاد می‌شود، توصیه می‌کند: «اگر بیمار آسمی که با یک میزان داروی خاص تجویز شده توسط پزشک، بیماریش تحت کنترل بوده است و اکنون از کنترل خارج شده و شدت بیش تری پیدا کرده است به طوری که تنگی نفس و سرفه هایش بیشتر از گذشته شده، حتماً به پزشک مراجعه کند تا میزان مصرف دارویش تنظیم شود. همچنین هر بیماری که آسم دارد و تحت درمان است در مواجهه با عوامل تشدید کننده بیماری مانند سرماخوردگی، بهتر است در همان دقایق اولیه به پزشک مراجعه نماید تا علاوه بر درمان سرماخوردگی، از داروهای مناسب برای کنترل آسم استفاده کند.


همچنین اگر بیماری که آسم دارد در هنگام شب دچار تنگی نفس شبانه شد حتماً به پزشک مراجعه کند؛ چرا که این مورد، نشان می‌دهد آسم وی از کنترل خارج شده است و باید در میزان مصرف دارو تجدید نظر شود.»این متخصص داخلی در پایان با تأکید بر اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری آسم ریوی در کشور وجود ندارد بیان می‌کند: بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان گفت 5 درصد از افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند، «فشارهای روحی، روانی، استرس و هیجانات ممکن است، آسم را تشدید کند لذا توصیه می‌شود در بیماران آسمی فشارهای روحی و روانی کاهش یابد. همچنین برخی از بیماران تصور می‌کنند که نباید ورزش کنند، اما اگر آسم کنترل شده باشد ورزش در هوای بدون آلودگی محیطی برای این بیماران توصیه می‌شود و حتی مشاهده شده که ورزش کردن در درمان و کنترل بیماری آسم نیز تأثیرگذار است.»ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: