کد خبر: ۱۰۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>سلامت> نقص‌های ایمنی، طیفی از بیماری‌های ناشناخته و خاموشی است که حتی بسیاری از پزشکان نیز در رابطه با آن اطلاعات زیادی ندارند. اطلاعاتی که در ادامه می‌آید، برگرفته از سایت جهانی خط سلامت است که دایره‌المعارفی در زمینه بیماری‌ها به حساب می‌آید.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     نقص ایمنی بیماری در دستگاه دفاعی بدن است که به دو دسته اولیه ناشی از ژنتیک و ثانویه ناشی از بیماری‌هایی مانند ایدز، سرطان، برداشتن طحال و اسهال شدید تقسیم‌بندی می‌شود. کمبود ایمنی اولیه ناشی از نواقص ژنتیکی مادرزادی است ولی کمبود ایمنی ثانویه به دنبال ابتلا به سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شود. مشهورترین کمبود ایمنی ثانویه بیماری ایدز (AIDS) است.

آلرژی هم نوعی از بیماری نقص ایمنی به شمار می‌آید. در این بیماری دستگاه دفاعی بدن توانایی لازم را ندارد و نمی‌تواند عوامل بیگانه را بشناسد و یا میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. شایع‌ترین بیماری نقص ایمنی گزارش شده، کمبود انتخابی IGA است. اکثر این بیماران از ناراحتی خود برای مدت طولانی بی‌خبر هستند و هر سال چندین نوبت به علت سرماخوردگی و سینوزیت‌های مکرر به پزشک مراجعه می‌کنند. علت اساسی این بیماری و درمان قطعی آن تاکنون نامعلوم است.

علائم این بیماری چیست؟
       در صورتی که افراد بیش از چهار بار درسال به عفونت گوش میانی و بیش از دو بار به عفونت ریه، سینوس یا عفونت‌های غیرمعمول مانند عفونت‌های قارچی مبتلا شوند باید به این موضوع شک کرده و آن را پیگیری کنند. این بیماری در کودکان زیر یک سال با مرگ و میر بسیاری همراه است ولی کودکانی که در سنین پنج سالگی به بالا به این بیماری مبتلا شده‌اند، می‌توانند درمان شوند یا بهبود پیدا کنند. بیماران نقص ایمنی مقاومت اندکی در برابر عفونت‌ها دارند و خیلی زود به بیماری‌های گوش، ریه، پوست، اسهال، مننژیت و مشکلاتی از این دست دچار می‌شوند. ابتلا به این عفونت‌ها قدرت بدنی فرد را به مرور کاهش می‌دهد و در نهایت طول عمر بیماران را کم می‌کند. واکنش‌های زیاد پس از تزریق واکسن‌ها یکی دیگر از نشانه‌های بیماری نقص ایمنی است. مثلا اگر پس از واکسن فلج اطفال کودک دچار لنگیدن پا شود، ممکن است از بیماری نقص ایمنی رنج ببرد. بنابراین حساسیت خانواده به این موضوع و داشتن اگاهی عمومی در این زمینه بسیار مهم است.

برای درمان این بیماری چه تخصص‌هایی صلاحیت دارند؟
       بهترین متخصصان برای درمان این بیماری‌ها پزشکان ایمونولوژی بالینی و متخصصان عفونی کودکان هستند. آسم، آلرژی و ایمونولوژی از علت‌های اصلی این بیماری هستند و بهترین افرادی که می‌توانند آن را تشخیص دهند، متخصصان عفونی و ایمونولوژی‌اند. از سوی دیگر از آنجا که بیماری نقص ایمنی به دلایل ژنتیکی ایجاد می‌شود بدن، مقاومت خود را در برابر بیماری‌های مختلف از دست می‌دهد و بنابراین نه تنها برای تشخیص، بلکه برای درمان هم بهتر است به این افراد مراجعه کرد.

چطور می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد؟
       بیماری نقص ایمنی یک بیماری ارثی محسوب می‌شود. به همین علت کار زیادی در رابطه با آن نمی‌توان انجام داد. راه‌های پیشگیرانه کمی وجود دارد و تنها با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و تقویت سیستم ایمنی می‌توان از شدت آن کم کرد. همچنین در ازدواج‌های فامیلی با انجام آزمایش‌های پیش از بارداری می‌توان بروز این موارد را پیش‌بینی کرد.

میزان شیوع این بیماری در دنیا چقدر است؟
       تعداد ابتلایان این بیماری در دنیا تا دو سال گذشته یک در 2 هزار تا یک در 10 هزار نفر اعلام شده بود. اما آمارهای جدید از افزایش این رقم به یک در هزار خبر می‌دهند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: