کد خبر: ۱۰۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>سلامت>ضد و نقیض‌های تایید یا رد سلامت محصولات غذایی بخشی از مسائلی است که تعیین یک تصمیم گیرنده برای سلامت محصولات غذایی را بیش از پیش مهم می کند که مسئله تعیین و نظارت بر سلامت نان از این ماجرا مستثنی نیست.
به گزارش شفا آنلاین،اخیرا اختلاف نظرهایی بین سازمان‌های مسئول سلامت مواد غذایی به وجود آمده که در راس آن سازمان غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی قرار دارند که این کشمکش ها جز بلا تکلیفی مردم  هیچ پیامدی را ندارد.

برخی از صاحب نظران تنها راه حل این مسئله را تعیین" یک" مسئول برای مشخص شدن سلامت مواد غذایی در کشور می‌دانند تا شاید به این مشکلات خاتمه داده شود.

ضد و نقیض‌های تایید یا رد سلامت محصولات غذایی مانند آبلیموها وآب معدنی توسط سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد  و همچنین اختلافات سازمان غذا و دارو با دامپزشکی بر سر موضوع بکارگیری نادرست برخی از آفات، سموم و کودهای شیمیایی در مواد غذایی کشاورزی بخشی از مسائلی است که تعیین یک تصمیم گیرنده برای سلامت محصولات غذایی را بیش از پیش مهم می کند.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برخی اختلاف نظرها میان سازمان های مسئول سلامت مواد غذایی گفت: درست است که در بین سازمان هایی نظیر غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی برخی اختلاف نظرها وجود دارد اما به دلیل پاسخگو بودن وزارت بهداشت در عرصه سلامت مطابق قانون، باید سازمان غذا و داروی این وزارتخانه حرف آخر را در این خصوص بزند.

تخلف‌هایی که دور از چشم ناظران اتفاق می افتد!
این صاحب نظر با بیان این‌که در بخش نظارت ها نیز کمبودهای زیادی وجود دارد، گفت: یکی از علل کمبودهای نظارتی، کاهش نیروهای نظارتی در سازمان غذا و دارو است چرا که نیروهای نظارتی این سازمان ها حتی از قبل از انقلاب هم کمتر شده است در حالی که جمعیت کشور از آن زمان بیش از دو برابر شده است.

وی بومی سازی استانداردهای بین المللی تولید و توزیع و مصرف مواد غذایی براساس الگوی تغذیه بومی را مورد تاکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها درخصوص رواج سبک زندگی سالم در جامعه تاکید کرده اند که یکی از اصول اولیه آن رواج تغذیه سالم است.

تصمیم گیرنده نهایی کیست؟
بهروزجنت مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت نظارت بر نان به عنوان قوت عام مردم توضیح داد: سازمان غذا و دارو در مورد آرد تولیدی نظارت کامل دارد ولی تولید نان به صورت سنتی زیر نظر معاونت بهداشتی است.

وی تاکید کرد: نان‌های صنعتی که هر روز در حال گسترش هستند و در تمام کشورهای دنیا به سمت مصرف این نان پیش می‌روند، کاملا تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارند وکنترل های لازم بر روی آن انجام می‌شود.

راه 100 ساله را نمی توان یک شبه رفت!
جنت در خصوص فعالیت های سازمان غذا ودارو برای توسعه و فرهنگ سازی مصرف نان های صنعتی می گوید: سازمان غذا ودارو به عنوان متولی سلامت مردم  تبلیغات گسترده ای برای معرفی محصولات و انواع نان‌های صنعتی انجام می‌دهد و ارتباط نزدیکی با انجمن های مختلف در صنایع داریم اما فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم یک فرآیند طولانی است.

وی افزود: معمولا فرهنگ سازی ها 5 تا 10 ساله هستند و نمی توانیم راه 100 ساله را در یک شب برویم.

نان و نمک؛ قاتل جان اند! 
از آنجایی که اگر میزان غلظت گلوتن در آرد کم باشد نانوا برای پف کردن خمیر ناچار به مصرف نمک بیشتر است بنابراین موضوع نظارت بر کیفیت آرد مصرفی در نانوایی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنت با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در صدد است تا میزان نمک مصرفی در نان های سنتی را کاهش دهد، گفت: همکاران در حوزه سلامت محیط و کار وقتی سطح عرضه را پایش می‌کنند، از نان ها نمونه برداری می کنند  و به آزمایشگاه می فرستند و میزان نمک موجود بررسی می شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه ای که اعلام شده است باید میزان نمک موجود در نان های سنتی 10 درصد کاهش یابد.

آسمان همه جا یه رنگ است
با توجه به ممنوع شدن واردات گندم ممکن است در تامین آرد مورد نیاز برای پخت نان با کمبود مواجه شویم اما آنچه در وضعیت سلامت آرد است که در حال حاضر در الویت قرار دارد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این‌که در فرآیند تولید نان های صنعتی برخی از کمبودهای موجود در آرد برطرف می‌شود، عنوان کرد: اگر آرد مورد استفاده درپخت نان های صنعتی از لحاظ میزان گلوتن کمبود داشته باشد، در صنعت می توانند با افزودن گلوتن خالص این مشکل را برطرف کنند.

وی افزود: نظارت بر تولید گندم بر عهده وزارتخانه های جهاد کشاورزی و تبدیل گندم به آرد نیز بر عهده وزارت صنایع است وهیچ جای دنیا این فرآیند نمی تواند یک متولی داشته باشد و این یک کار تیمی است.

به جای نان ذائقه ها تغییر می کنند!
با توجه به این‌که برخی از نانواها از به صرفه نبودن استفاده از خمیرمایه گلایه دارند اما هنوز تدبیری برای این مشکل اندیشیده نشده است.

جنت با بیان این‌که استفاده از خمیر مایه درنانوایی‌ها برای نانوایان به صرفه نیست، عنوان کرد: برای رفع این مشکل تلاش داریم تا علاوه برنظارت بر افزودن جوش شیرین و پخت نان در نان های سنتی، با ارائه برنامه هایی، ذائقه مردم را به مصرف نان های صنعتی تغییر دهیم.

با وجود مشکلاتی که در تهیه نان سنتی وجود دارد و زمان بر بودن تغییر ذائقه مردم به مصرف نان های صنعتی، بهتراست که درصدرهمه این مسائل به فکر تعیین یک متولی سلامت مواد غذایی باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: