کد خبر: ۱۰۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> هنوز چند هفته از صدور حکم نهایی بخیه صدرا نگذشته که پزشکان در گردهمایی نسبت به گسترش خطاهای پزشکی زیرزمینی هشدار دادند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید خطاهایی که از چشم مسئولان پنهان می‌ماند و می‌تواند داستانی حتی غم‌انگیزتر از چانه زخم شده صدرا را رقم بزند. اما این فقط یک روی نگرانی پزشکان است، آنها از روند قضاوت و رسیدگی به شکایات مطرح‌شده هم راضی نیستند و می‌گویند بسیاری از احکام اجحاف در حق آنهاست.

       نشست امنیت حرفه‌ای پزشکان با سخنان سید حسن طاهری جراح و فعال در حوزه خصوصی آغاز شد. او گفت: «ما برای دفاع از خود آمادگی لازم را نداریم و اغلب وقتی متهم می‌شویم، نمی‌توانیم از خود دفاع کنیم. نداشتن اطلاع کافی از قوانین و تبصره‌ها هم به این موضوع دامن می‌زند. ایران تنها جایی است که در آن پزشکان به‌تنهایی در روند پیگیری شکایات خود حضور دارند، درحالی‌که اگر یک وکیل در این فرایند شکایت‌ها را پیگیری می‌کرد، بهتر می‌توانستیم از حقوق خود دفاع کنیم.»

       بهزاد علیزاده متخصص و جراح،‌ به عنوان یکی دیگر از مهمانان این جلسه؛ از گم‌شدن موضوع مهمی در جامعه پزشکی خبر داد و گفت: «ما اخلاق پزشکی را گم‌کرده‌ایم. ایجاد تشویش برای بیمار رفتار نادرستی است و متاسفانه این واقعیت تنها منحصر به ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز در جریان است که پزشکان برای دستیابی به ثروت، قدرت و ... دست به اقدامات این‌چنینی می‌زنند.»

       او گفت که از بیماران ناراحت نیست، بلکه فکر می‌کند که مشکل از خود پزشکان است. او تصریح کرد: «وقتی بیماری به من مراجعه می‌کند و از عارضه‌ای که بعد از جراحی در بدن او رشد کرده، ناراحت است، من به‌عنوان پزشک وظیفه‌دارم او را آرام و امیدوار کنم. درحالی‌که خیلی از پزشکان و همکاران من وقتی با چنین افرادی برخورد می‌کنند، آتش بیمار را تند می‌کنند و او را برای شکایت از پزشک قبلی تحریک می‌کنند.»

       علیزاده بر کم بودن اطلاعات پزشکان در زمینه حقوقی و قانونی تاکید کرد و گفت که اگر خیلی از شکایت‌ها از سوی وکلا پیگیری می‌شد، قطعا پایان متفاوتی داشت.

ریشه توانمندسازی در دانشگاه‌هاست
       در این میان یکی از پزشکان حاضر گفت که به نظر می‌رسد ریشه توانمندسازی پزشکان را باید در دانشگاه‌ها دنبال کنیم. او گفت: «می‌توانیم فرایند آموزش پزشکی را بررسی کنیم و ببینیم آیا بعد از گذراندن این دوره‌ها، می‌توان به فارغ‌التحصیلان به‌عنوان جراحان عمومی اعتماد کرد یا نه. اما نمی‌توانیم زمانی که به او دیپلم فارغ‌التحصیلی دادیم، توانمندی او را مورد پرسش قرار دهیم.»

       او صحبت کردن از توانمندسازی را موضوعی نخ‌نما دانست و گفت: «فرایندهای برخورد با پزشکان و بررسی شکایت علیه آنها، موضوعی است که ازنظر صنفی قابل دفاع نیست. زمانی که پروانه پزشکی صادر می‌شود، یعنی فرد صلاحیت ارائه خدمات را دارد. اما در همین زمان ممکن است شما کار خطایی انجام دهید. ما امروز باید به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم که برخورد سازمان‌ها با این پزشکان را به نحوی تنظیم کند که ظلمی در حق پزشکان صورت نگیرد.»

       یکی دیگر از پزشکان حاضر در این جلسه نیز افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی را سیاستی برای تحقیر کردن جامعه پزشکی دانست و گفت: «تمام اقداماتی که ما در این 30 سال انجام داده‌ایم تکرار آزمون‌وخطاست و این موضوعی نگران‌کننده است.» وی سپردن مسئولیت آموزش پزشکی به وزارت علوم را راه‌حلی برای جلوگیری از هدف‌گذاری‌های مادی پزشکان و علاقه‌مندی زیاد آنها به پول دانست و نسبت به رخداد خطاهای زیرزمینی هشدار داد: «خیلی از خطاهای رخ‌داده، در لایه‌های زیرین جامعه رخ می‌دهد و کسی به این موضوعات توجه نمی‌کند.»

       او ادامه داد: «پزشکان در بیمارستان‌ها باید همیشه این نگرانی را داشته باشند که تعداد K محاسبه‌شده، بیش‌ازحد نباشد، درحالی‌که در مطب‌ها بیماران حتی پرونده هم ندارند و کسی نیست از این پزشکان سوال کند که چرا برای این جراحی این مبلغ را دریافت می‌کنند.»

آمار شکایت از پزشکان ایرانی امیدوار کننده است
       محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی که از ابتدا در این نشست حاضر بود و تمام سخنان پزشکان را شنیده بود، نیز سخنرانی کرد.

       او بر لزوم اتخاذ نگاه همه‌جانبه در برخورد با موضوع امنیت حرفه‌ای پزشکان تاکید کرد و گفت: «وظیفه ما توانمندسازی جامعه پزشکی است. گاهی اوقات با پزشکانی مواجه می‌شویم که در دوره‌های بازآموزی که گواهی آن را دریافت کرده‌اند، اصلا حاضر نشده‌اند. من چگونه می‌توانم از چنین فردی دفاع کنم؟»

       به گفته جهانگیری پیگیری حقوق جامعه پزشکی در یک‌کلام نظیر حق پرداخت بیمه مسئولیت، وظیفه نظام پزشکی است اما در کنار این موضوع توانمند کردن پزشکان را هم باید دنبال شود.

       معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی آمار شکایت از پزشکان را امیدوار کننده دانست و گفت: «آمار شکایت‌ از پزشکان در ایران نسبت به خیلی از کشورها کمتر است. جرائم پزشکی نسبت به بهترین کشورها هم پایین‌تر است که شاید یک دلیل این آمار پایین، عدم پیگیری مردم باشد. اما یک دلیل دیگر قطعا سطح کیفی بالای کار پزشکان ماست.»

       او توضیح داد: «سال گذشته حدود 900 میلیون خدمت در کشور ارائه‌شده است. اگر نسبت شکایت‌ها و محرومیت از خدمت را با این آمار بسنجیم، می‌بینیم که وضعیت امیدوارکننده است. اما ما همچنان باید موارد خاص را هم پیگیری کنیم.» جهانگیری در پایان پیشنهاد کرد که باید در وهله اول تلاش کنیم اقداماتی انجام دهیم که قابل دفاع باشد و از سوی دیگر سازمان‌های دولتی و صنفی اقداماتی انجام دهند که اجحافی در حق پزشکان صورت نگیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: