کد خبر: ۱۰۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >اجتماعی >هر سال هفته سلامت، بر گرفته و بر پایه روز جهانی بهداشت و با شعار جهانی آن در ایران برگزار می‌شود.
 پرداختن به بهداشت و سلامت به صورت فردی و همگانی و افزایش میزان آن در عرصه‌های جهانی و کشوری، از شایسته‌ترین مباحث و نیز از درخورترین شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود.

 جایگاه بهداشت و سلامت در دستیابی به توسعه پایدار ملی، منطقه‌ای و جهانی امری است انکارناپذیر که مسلماً جز با مشارکت و توجه فعال بخش‌های گوناگون دولتی، خصوصی، خیریه‌ها، سازمان‌های غیردولتی، مردم و غیره دسترسی به آن مشکل و شاید ناممکن باشد.

برگزاری آیین روز جهانی بهداشت و هفته سلامت در پی گوشزد کردن ضرورت کلی سلامت و بهداشت و پرداختن ویژه به مسائل بهداشتی مبتلابه مردم در این حوزه است که هر ساله با طرح شعاری جهانی در زمینه‌ای ویژه روی آن تأکید می‌شود. با مروری بر شعارهای روز جهانی بهداشت در سال‌های پیش از این مانند «جاده ایمن؛ بدون تصادف»، «به سلامت مادران و کودکان اهمیت دهیم»، «حفاظت از سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی»، «شهرنشینی و سلامت»، «فشارخون را جدی بگیریم»، «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره»، می‌بینیم که دغدغه‌های جهانی سلامت و بهداشت منطبق با دغدغه‌های نظام سلامت و بهداشت و درمان در ایران است و فاصله چندانی با هم نداریم.

 امسال هم شعار «دیابت و زندگی سالم» در پی پرداختن به بیماری‌های غیرواگیر و مبارزه با گسترش دیابت است. پوستر جالبی در همین زمینه انتشار یافته که می‌گوید اگر شمار گرفتاران جهانی دیابت را جمعیت یک کشور به حساب آوریم، دیابتیان! پس از چین و هند، پرجمعیت‌ترین کشور زمین خواهند بود. دیابت بیماری قابل پیشگیری و کنترل و غیرواگیری که امروزه به دلیل شیوه نادرست و ناسالم زیست و تغذیه، چاقی، بی‌تحرکی و ورزش و خوردن غذاهای پرکالری، در حال پیشروی و گسترش است و شمار قابل توجهی از مردم ایران نیز درگیر و گرفتار آن هستند.

 می‌دانیم که دیابت در ادامه و همراه خود چه عوارض و پیامدهای بی‌شمار و ناگواری می‌تواند داشته باشد؛ چنانچه وزیر ارزشمند بهداشت هم در حاشیه همایش ملی سفیران سلامت دانش‌آموزی تأیید کردند که «دیابت، شایع‌ترین علت کوری است و چاقی زمینه‌ساز تمام بیماری‌ها.»

از همین روی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد برگزاری هفته سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با برنامه‌ریزی و نامگذاری روزهای این هفته از اول تا هفتم اردیبهشت و طراحی پویش‌های گوناگون در سراسر کشور به همین منظور، برای جلب توجه جامعه، به این امر پرداخته‌اند.

 روز چهارشنبه، اول اردیبهشت، عزم ملی برای تحقق اهداف سند بیماری‌های غیرواگیر، پنجشنبه، دوم اردیبهشت، بهداشت عمومی، جمعه، سوم اردیبهشت، فعالیت بدنی، ورزش و سلامت، شنبه، چهارم اردیبهشت، شعار غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم، یکشنبه، پنجم اردیبهشت، سلامت، نقش غذا و دارو، دوشنبه، ششم اردیبهشت، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه سلامت و سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت، آموزش، خودمراقبتی و سلامت نامگذاری شده است.

 خوشبختانه سازمان‌های غیردولتی و خیریه‌های مختلف نیز در سراسر کشور به صورت کاملاً فعال و خودجوش در زمینه مبارزه با گسترش و فراگیری دیابت کار می‌کنند که هم نقش تعیین کننده‌ای در این باره دارا هستند و هم نیاز است که با توجه به شیوع و پیشرفت این بیماری و هزینه‌های غیرقابل جبران مالی، زمانی و انسانی‌ای که کشور و مردم به دلیل دیابت پرداخت می‌کنند، بر تعداد چنین تشکل‌های مردمی‌ افزوده شود.

 افزایش سازمان‌های غیردولتی فعال مبارزه با دیابت، باعث بالا رفتن مشارکت مردمی و توجه بیشتر جامعه به این امر می‌شود. این نهادها می‌توانند بهتر و بدون واسطه و رو در رو مسائل، مشکلات، تبعات و عوارض دیابت را با مردم در میان بگذارند و جنبشی ملی را در این مبارزه رقم بزنند.

 یکی دیگر از رویدادهای مهمی که در هفته سلامت به آن پرداخته خواهد شد، برگزاری نمایشگاه آثار نخستین جشنواره «زندگی بدون دخانیات» از سوم تا پنجم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران و برگزاری آیین پایانی این جشنواره در روز پایانی هفته سلامت در تالار ایوان شمس است.

 این جشنواره نیز که در سه بخش پوستر، عکس و کاریکاتور و از سوی مؤسسه آوای هنر سلامت، وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد در پی پرداختن به یکی دیگر از آسیب‌های بخش سلامت جامعه در جوانب گوناگون آن با مشارکت هنرمندان صاحبنام و ناشناخته کشور بود. آمار تولید، تجارت و بویژه مصرف دخانیات در سطح جهانی و ملی، آمار خوشایندی نیست و نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم برای کاهش و مبارزه با آن است.

در پایان امیدوارم که در سال پیش‌رو با مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی و همه دستگاه‌های ذی‌ربط، بتوانیم عزمی جدی و تلاشی مثال‌زدنی در راه مبارزه با دیابت و دخانیات و رفتن به سوی شیوه زیست سالم و بهداشتی به نمایش بگذاریم و بار دیگر همبستگی ملی خود را در کارهای ضروری و اجتماعی به اثبات برسانیم و این تنها منوط به روزهایی خاص و هفته‌هایی ویژه با عناوین گوناگون نباشد تا زندگی هم‌میهنان را به نیکی و شادکامی رهنمون شود.

سید محمدهادی ایازی
معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: