کد خبر: ۱۰۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>اقتصادی>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز اظهار کرد: دیابت، بار اقتصادی عمده ای بر جامعه تحمیل می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد حسین صومی در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش بیماری‌های غیر واگیر در جامعه گفت: آمارهای سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین المللی دیابت بیانگر افزایش سریع فراوانی دیابت حتی در سنین پایین بوده اند که این مشکل بیشتر گریبانگیر کشور های در حال توسعه است.

وی اضافه کرد: هزینه درمانی این بیماری‌ها سنگین است، در این میان دیابت بار اقتصادی عمده ای بر جوامع تحمیل می‌کند.

صومی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی در کشورهای در حال توسعه، رژیم غذایی معمول را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، گفت: قند به صورت طبیعی پایه متابولیسم بدن است، ولی در صورتی که بیش از مقدار لازم در بدن تجمع یابد، باعث بروز مشکلات عدیده می‌شود.

وی تصریح کرد: سومین علت قطع عضو در جوامع امروزی، دیابت قندی است. در صورتی که درمان مناسب دیابت انجام نگیرد یکی از ناگوارترین خطراتی که این بیماران را تهدید می کند، قطع شدن پاهایشان است. گرچه این مشکل در همه بیماران رخ نمی‌دهد، ولی به خاطر شیوع بسیار زیاد دیابت، موضوع جدی و شایعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در صورتی که دیابت به‌خوبی کنترل نشود، قند خون بیمار بالا می‌رود. بالا بودن قند خون برای مدت طولانی باعث صدمه به اعضای مختلف بدن خواهد شد. به‌طوری که اعصاب، کلیه‌ها، چشم، عروق خونی و قلب همگی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به روش های جدید درمانی برای بیماری دیابت گفت: به رغم همه تلاش‌هایی که در درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی و انتقال سلول انجام شده است، در شرایط کنونی پیشگیری از دیابت و خودمراقبتی نقش به سزایی در کنترل این بیماری در جوامع دارد.

صومی با اشاره به دیابت بارداری اضافه کرد: یکی از علل عمده مرگ داخل رحمی و تولد نوزاد نارس و نوزاد با وزن بالا همین دیابت قندی است که طی دوران بارداری در برخی زنان بروز می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل عمده در بروز بیماری‌های مزمن، کاهش مصرف صیفی‌جات و میوه‌ها است که عدم دسترسی به سبزیجات سالم از عوامل کاهش تقاضا برای مصرف این محصولات است.

صومی گفت: متاسفانه آب آبیاری برخی زمین‌های کشاورزی در فصولی از سال آلوده به فاضلاب‌ها می شود که در کل استان پیگیر رفع این معضل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع آلودگی آبهای کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگ هستیم، به عنوان مثال در سال های گذشته مطالبی در خصوص وجود مقادیر زیادی نیترات و سرب در محصولات کشاورزی ذکر می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته و ازمایشاتی که سال گذشته انجام دادیم به نتایجی قابل قبولی رسیدیم.

صومی تاکید کرد: این توانایی را داریم که در طول پنج سال علاوه بر تولیدات شهری محصولات کشاورزی بر سلامت تولیدات روستایی نیز نظارت بکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص احداث کلینیک‌های تخصصی دهان و دندان گفت: در این رابطه شخص وزیر پیگیر هستند و امیدواریم بتوانیم در سال‌ آینده چند کلیلنیک تخصصی در تبریز افتتاح کنیم.

صومی همچنین گفت: در سال 94 تعداد عمل‌های جراحی برای پیوند اعضا نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده و بیش از هزار پیوند در تبریز انجام شده است. برنامه ریزی برای احداث مرکز پیوند اعضا نیز صورت گرفته که امیدواریم تا پایان شهریور ماه سال جاری این مرکز راه‌اندازی شود.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: