کد خبر: ۱۰۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
مدیرعامل تامین اجتماعی تاکیدکرد:
شفاآنلاین :مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیمه ها همچنان از طرح تحول سلامت حمایت خواهندکرد گفت:البته این طرح نقص هایی دارد و تلاش برای حل نواقص طرح در مجموعه وزارت رفاه و بهداشت آغازشده است.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدتقی نوربخش در نشست خبری مشترک روسای سازمان‌های بیمه‌گر و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، افزود: بیش از ۴۱ میلیون نفر از خدمات تامین اجتماعی بهره می برند که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی، ۹ میلیون نفر بیمه شدگان اجباری تابع قانون کار و ۱ میلیون نفر بیمه شدگان اختیاری مشاغل آزاد هستند.

تأکید دکتر نوربخش بر افتتاح بدون تأخیر پروژه‌های سازمان تأمین اجتماعی

وی تاکید کرد: حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از بیمه توافقی استفاده می کنند که حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می شود. از این گروه می توان به قالیبافان و رانندگان اشاره کرد.

از شهریورماه هر ایرانی فقط یک دفترچه بیمه خواهد داشت

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در رابطه با اینکه چرا مجموع بیمه شدگان تامین اجتماعی و بیمه سلامت از جمعیت کشور بیشتر است، خاطرنشان کرد: براساس قوانین موجود افراد می توانند از چند بیمه همزمان استفاده کنند به عنوان مثال یک مرد کارگر می تواند همسر و فرزندانش را بیمه کند و همچنین همسر وی اگر کارمند باشد می تواند اعضای خانواده را تحت پوشش بیمه خود درآورد. این موضوع نباید به عنوان یک نقص شناخته شود چون قانون تامین اجتماعی چنین اجازه ای را داده است البته در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کشور پیش بینی شده است که هر فرد یارانی تنها یک دفترچه بیمه در اختیار داشته باشد و در یک بازه زمانی تا شهریور ماه افراد می توانند نوع بیمه خود را مشخص کنند در غیر اینصورت پس از آن در ساز و کاری، بیمه های موازی فرد حذف می شود و تنها می تواند از یک دفترچه بیمه استفاده کند تا همپوشانی ها رفع شود.

سالانه ۳۳۰ میلیون خدمت سلامت سرپایی ارائه می دهیم

نوربخش ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۷۵ مرکز درمان بستری ملکی و ۳۲۰ مرکز درمان سرپایی داریم که بیمه‌شدگان صددرصد رایگان در آن تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین سازمان تامین اجتماعی با ۶۰۰ بیمارستان درمان بستری و ۳۵ هزار مرکز درمان سرپایی طرف قرارداد است و ما ۲۷ درصد خدمات درمانی‌مان را خودمان تولید می‌کنیم. در واقع از حدود ۳۳۰ میلیون مراجعه سرپایی ۱۳۰ میلیون آن در مراکز ملکی سازمان و از ۳ میلیون درمان بستری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار مورد آن در مراکز ملکی ما انجام می‌شود.

وی در ادامه به طرح تحول نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: این طرح مهم‌ترین طرح دولت در حوزه اجتماعی است. در سال ۹۱ وزیر بهداشت گزارشی در مجلس ارائه داد که براساس آن اعلام شد پرداخت از جیب مردم بیش از ۵۰ درصد و هزینه‌های خانمان‌سوز سلامت بالای ۷ درصد است و در آن زمان سناریوی خرید لوازم بیمارستانی از بیرون بیمارستان بسیار رایج بود و با تاخیر ۸ تا ۹ ماهه پرداخت مطالبات مراکز درمانی روبه‌رو بودیم. کمبود دارو مردم را آزار می‌داد، اما تصویب طرح تحول در بهمن‌ماه سال ۹۲ یک همکاری فرابخشی شکل گرفت و کاهش پرداخت از جیب مردم اتفاق افتاد؛ به گونه‌ای که این رقم در شهرها به ۶ و در روستاها به ۳ درصد رسید و هرگونه خرید از خارج بیمارستان ممنوع شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اکنون دیگر فردی به علت بیماری به زیر خط فقر سقوط نمی‌کند و میزان دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی افزایش یافته است. در طول اجرای طرح تحول ۴ بیمارستان بزرگ افتتاح کردیم و امسال هم سه بیمارستان در سطح کشور بهره‌برداری خواهد شد.

طرح تحول سلامت نواقصی دارد

نوربخش با بیان اینکه البته هنوز با نواقصی در اجرای طرح روبه‌رو هستیم و کنترل نواقص باید انجام و برخی سیستم‌ها اصلاح شوند، اظهار کرد: دولت تا حد توان منابع را تخصیص داده، اما باید کنترل منابع و مصارف به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. ما یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی را در سال گذشته شاهد بودیم و نقدینگی کشور تحت تاثیر قرار گرفته بود. با این وجود، توانستیم طرح تحول را ادامه دهیم و اکنون پرداخت ما به بیمارستان‌ها به روز شده است و هر مرکزی که اسنادش را به باجه بانک رفاه ببرد ۶۰ درصد مبلغ را دریافت و ۴۰ درصد آن را سه ماه بعد دریافت خواهد کرد.

وی در ادامه به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در سال جاری اشاره و اظهار کرد: امسال برای ارتقای هتلینگ بیمارستانی، ۱۶۰ میلیارد اعتبار تخصیص داده‌ایم و همچنین وارد مباحث مداخلاتی پیشگیرانه خواهیم شد و ۲۷ پروژه درمان سرپایی را در هفته تامین اجتماعی افتتاح خواهیم کرد.

نوسازی ۳ بیمارستان بزرگ تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: امسال پایش بیماران دیابتی انجام می‌شود و بیماران دیابتی می‌توانند هفته‌ای یک مرتبه برای پایش وضعیت خود به مراکز ملکی ما مراجعه کنند. امروز نیز قراردادی را با دو بیمارستان‌ساز اروپایی امضا می‌کنیم که بیمارستان‌های شیراز، تبریز و همچنین مشهد تامین اجتماعی را بازسازی کنند.

نوربخش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اظهار نگرانی‌هایی درباره ادامه طرح تحول نظام سلامت در آینده با توجه به مشکلات اعتباری اظهار کرد: طرح تحول قطعا پایدار خواهد بود و همه اجزای نظام سلامت و همچنین بیمه‌ها به عنوان اصلی‌ترین ساختار تامین کننده منابع این طرح، ملزم به حمایت و کمک برای پایداری آن هستند.

وی ادامه داد: هماهنگی و همدلی که بین اجزای مختلف نظام سلامت به ویژه بیمه‌ها و وزارت بهداشت وجود دارد، در سال‌های گذشته به یاد ندارم و سال گذشته هشت جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شد تا همه موارد مربوط را رصد کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: ما بیشترین تعامل در جهت سیاستگذاری را با وزارت بهداشت داشتیم. البته باید توجه کرد که در جهت کنترل مصارف دچار نقص هستیم و باید این امر را در آینده با قوت بیشتری دنبال کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: