کد خبر: ۱۰۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>روز گذشته گروهی از آزمایشگاهیان کشور جمع شدند تا مطالبه‌های خود را این‌بار با صدایی بلند‌تر به وزارت‌بهداشت و مجموعه هیئت وزیران برسانند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید «مشکلات قانون ارتقای بهره‌وری، مخالفت با نامگذاری روزی به نام این صنف و همچنین سختی کار اعضای آزمایشگاه، پایین بودن تعرفه‌ها و تعطیلی بسیاری از خدمات آزمایشگاهی » مجموعه‌ای از اعتراض‌های اعضای صنف آزمایشگاهیان بود که به‌مناسبت زادروز حکیم اسماعیل جرجانی در بیمارستان امام‌خمینی ره بیان شد.

 علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در این برنامه با اشاره به اینکه «امروز اداره آزمایشگاه‌ با بحران روبرو است» بیان کرد: « سال اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها دومین موسسه اقتصاد سلامتی که آسیب دید، موسسه‌های آزمایشگاهی بودند. ما بررسی کردیم که از نظر نیروی انسانی و تامین منابع چه منابعی آسیب دیدند و آزمایشگاه‌ها رتبه دوم را داشتند.» رئیس سازمان نظام پزشکی با پیشتاز دانستن آزمایشگاه‌های کشور در حوزه سلامت بیان کرد: « اگر ما از گفتمان کیفیت در سلامت حرف بزنیم پیش‌قراول‌های آن آزمایشگاه‌ها هستند. آزمایشگاه نمی‌توانند مانند بسیاری از اصناف کم‌فروشی کند. آنها پروتکل درمانی یک نفر را می‌توانند از زمین تا آسمان تغییر دهند.»

        او ادامه داد: « ما تلاش کردیم که ضریب k پاراکلینیک با خدمات سرپایی یکی شود.سال اول اجرای طرح تحول سلامت این موضوع گنجانده نشد، سال بعد از آن هم ضریب k آن پایین‌تر آمد. همگام‌سازی این دو، یک سیاست کلی برای ما است اما برای هیات محترم وزیران دیواری کوتاه‌تر از آزمایشگاهیان نبود.» او با بیان اینکه نمی‌شود با سرکوب تعرفه‌ای کار را جلو برد افزود: «امروز آزمایشگاهیان صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. امسال هم ابهام عمیقی راجع به کار پاراکلینیک‌ها وجود دارد. خوشبختانه در این راستا وزارت بهداشت با ما هم‌عقیده است.» زالی مشکلات آزمایشگاهیان را پیچیده دانست و گفت: « در استان البرز خدمات پاراکلینیک 14 هزار تومان است. این استان پر از خدمات پاراکلینیک و آزمایشگاهی است؛ یعنی این 17 هزار تومان ضریب k فقط روی کاغذ است و در برخی از شهرها پایین‌تر از این حرف‌هاست. بحران اداره آزمایشگاه‌های کشور جدی است. من نمی خواهم خیال افراد را مکدر کنم اما این آسیب‌ها جدی است. اگر آزمایشگاه‌ها تعطیل شوند خدمت در کشورآسیب می‌بینند.»

       زالی اظهار کرد: « در حال حاضر شرایط مطلوب نیست و می‌شود با عدم‌تحقق مطالبات آزمایشگاهیان مسیر طی شده را ادامه داد اما نتیجه تعطیلی آزمایشگاه‌ها، حذف یک خدمت از خدمات کشور، کاهش شاخص‌های بهداشتی و ... است. » او ادامه داد: « من فکر می‌کنم مسئولان و هیئت وزیران یک بار برای همیشه نظراتشان را درباره تعرفه‌ها اعلام کنند. جامعه پزشکی با متانت همواره رفتار کرده‌اند ولی آنها باید با شیب منطقی رشد تعرفه‌ها را اعلام کنند. الان هنوز تعرفه‌ها افزایش نیافته اما از اول امسال آزمایشگاه باید رشد حقوق و دستمزد‌ها را بپردازد. آن کسی که کیت آزمایشگاهی می‌فروشد صبر نمی‌کند که تعرفه اعلام شود و ارزان تر آن را بفروشد.» رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ادامه داد: « هیات وزیران امروز کاری سرنوشت‌ساز برعهده دارد. اگر دلتان برای مردم می‌سوزد بیمه سهم بیشتری بپردازد تا به مردم فشار نیاید. چراکه سرکوب تعرفه اختلال اقتصادی ایجاد می‌کند.»

       او همچنین در ادامه با اشاره به تلاش سازمان نظام پزشکی برای ثبت روز آزمایشگاهیان در تقویم بیان کرد: « ما روز تولد اسماعیل جرجانی یکی از مفاخر کشور را به عنوان روز آزمایشگاهیان ‌خواستیم نام‌گذاری کنیم اما هنوز ثبت نشده است.»

       او همچنین به سختی کار آزمایشگاهیان و عدم تصویب این شغل تحت نام مشاغل سخت اشاره کرد و افزود: « کار کسی که شب با مدفوع و ادرار آلوده کار می‌کند اگر سخت نیست، پس کار چه کسی سخت است؟ این که دیگر هزینه و گرفتاری ندارد. برخی کارها دیگر جنبه توهین به‌خود گرفته‌است.»

چرا بذر ناامیدی و یاس هر سال بیشتر می‌شود؟
       محمد صاحب الزمانی، نماینده جامعه آزمایشگاهیان درشورای عالی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: « حدود 4 ، 5 سال است به‌دنبال ارتقای بهره‌وری همکاران آزمایشگاهی‌ هستیم و در رابطه با کیت و تجهیزات مشکل داریم.» او ادامه داد: « برخی در ایران خود را علامه می‌دانند. مگر می‌شود فردی که متخصص قلب،چشم و ... است همه چیز را بداند و درباره آزمایشگاهیان تصمیم بگیرند. چرا اینقدر بذر ناامیدی و یاس هر سال بیشتر می‌شود. برای من سوال است که اگر مشکلی وجود دارد چرا آقایان آن را اعلام نمی‌کنند.» صاحب‌زمانی پیشنهاد داد:
       « باید گروه بزرگی با حضور متخصصان آزمایشگاهی تشکیل شود تا از همه اطلاعات استفاده کند و در مورد موضوعات مختلف نظراتشان را بگویند.»

       او همچنین خبر داد: « پایان سال همکاران ما وام گرفتند تا حقوق و پاداش نیروهای خود را پرداختند. هر بار آزمایشگاهیان خواستند تجمع کنند، ما نگذاشتیم. اما امسال دیگر آزمایشگاهیان ساکت نخواهند نشست. »
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
اینجانب برای احقاق حق برای تسهیلات پرسنلی جلوی دکتر ظریفی ومحمود کریمی وصاحب الزمانی ایستادم وتاوان آن را ولی اما استاد زالی بدون شما ویک دست صدا ندارد. در اواخر خدمت صد ها پرسنل بعد از واگذاری مجبور به ترک آزمایشگاه دولتی گردیدند وچون قانونی به اجبار پذیرش واستخدام کارشناس وکاردان وارشد وپی اچ دی تک رشته ای بدلیل عدم پرداخت مناسب حاضر به استخدام نمی باشند در جامعه پزشکی آواره میشوند. ومجبور هستند که در بخشها ی غیر مرتب بکار گمارده شوند الحمدا...این صفحه باز شد. امید وارم که مسدود نشود این ها را می نویسم چون جنابعالی مورد اعتماد طبقه خود هستی واز حقوق آنها دفاع میفرمائید.... برای خدا هم از پرسنل واجبار بکار گیری پرسنل در دو بخش هم مقاومت کنید وبخشنامه اجرایی صادر فرمائید. بمن حق بدهید که بعضا تند صحبت کردم ..آخه حضرت علی (ع) می فرماید حق گرفتنی است واگر از امت من زن وبچه اش در خانه گرسنه ماند شمشیر نکشد از امت من نیست. تلفن من در خدمت شماست با یک اس مس در خدمت هستم تا از رنجی که برده ایم باز بگويم تا اگر همه مشگلات حل نگردد مشکلات ومعضلات این پرسنل راه حل قانونی ومتناسب شخصیت علمی این قشر زحمتکش فراهم گردد. با برخورد حذف فیزیکی کار درست نمی شود انتقاد بر تحلیل علمی وکاربردی این انتقادات در کلان سیاسی واجتماعی تاثیر دارد این نباشد که صداها خاموش شود راه حل است. راه گفتگو بهترین دیپلماسی صنفی است. این نباشد که شما زحمت نمی کشید وحق الزحمت بدون زحمت دریافت میکنید که عقل سلیم این را نمی گوید آزمایشکاه ها یک ویراژعلمی گسترده ای یافته است وهر روز مدیکال تکنولوژی در رشته های گوناگون نیاز به های تکنولوژی تک رشته ای تقسیم گردیده است. وجنرال منیجر خواست خودرا می طلبد این شکی نیست از نانو تکنولوژی تا بیماریهای ایمنولوژیک پزشک منتظر جواب آزمایش میماند که حرف آخر را بزند از پیوند اعضاء تا تولید پیوند بافت از نشخیص باسیل هانس وکخ ومراعات طول درمان وانتریت های روده ای... آمیبی تا میکروبی تا درمان لوسمی وکانسر ها جامعه پزشکی مدیون تشخيص است پرسنل تک رشته ای وکارشناس ارشد هم سهم بسزائی دارند که پرداخت کفاف زندگی را نمی دهد ومجبور به ترک شغل مورد علاقه اشان میگردد. ویا دلسرد وناامید از زندگی روزمره درمان درد اجتماعی کحاست ؟این مشگل پایه ای است تا این نارضاهتی ها بر طرف نگردد در بهداشت ودرمان به ریل اصلی بر نمیکردد. کنترل لوکومتیو در این مقطع دست جنابعالی است امید ها قطع شده است. ومنتظر درمان از سوی جنابعالی هستیم.( موفق باشید)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: