کد خبر: ۱۰۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفاآنلاین:سلامت >جامعه پزشکی >براي اولين بار در تاريخ، وزارت بهداشت صاحب معاونتي با عنوان معاونت اجتماعي شد، حالا اولين معاون اجتماعي وزير بهداشت در اولين مصاحبه خود از اهميت و برنامه‌هاي اين معاونت و آسيبهايي كه با غفلت از اين حوزه رخ داده، مي‌گويد.
به گزارش شفاآنلاین : محمد هادي ايازي، كه پيش از اين در سمت قائم مقام وزير بهداشت در امور مشاركتهاي مردمي فعاليت مي‌كرد، قبل از آن نيز به عنوان معاون اجتماعي در كنار قاليباف شهردار تهران بود و البته در سالهاي دورتر نيز همكار او در نيروي انتظامي بوده است.
حالا او با تصميم وزير بهداشت و موافقت سازمان مديريت اولين معاون اجتماعي وزير بهداشت شده است و در اولين مصاحبه خود را در اين سمت كه به صورت تفصيلي با خبرنگار سلامت ايرنا انجام شد، از اهميت عوامل اجتماعي موثر بر سلامت و غفلتهاي گذشته مي‌گويد.
با هم بخش اول اين گفت‌وگو را مي‌خوانيم:

** چرا معاونت اجتماعي در وزارت بهداشت تشكيل شد؟
ايازي: در دهه 60 كه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي با ادغام حوزه آموزش پزشكي با خدمات سلامت تشكيل شد و در بند 10 قانون تشكيل اين وزارتخانه آمده بود كه بايد سازمان،‌موسسه يا بنيادي در اين مجموعه براي تسهيل و نظارت بر كار خيريه هاي مرتبط با سلامت تشكيل شود اما بعد از 30 سال چنين نهادي تشكيل نشد و عملا خيريه هاي فعال در حوزه سلامت متولي نداشتند.
علت آن نيز اين بود كه در سالهاي اخير مجلس و دولت اين نگاه را داشتند كه سازمان جديد دولتي نبايد تشكيل شود و در هر صورت اين كار مهم روي زمين مانده بود.
انجمن ها سازمانهاي مردم نهاد نقش بسيار مهمي در سلامت مردم دارند، همين الان مثلا انجمن حمايت از بيماران كليوي 170 شعبه در كشور دارد يا انجمن ديابت27 شعبه دارد يا انجمن ام اس با كارهايي كه انجام داده توانسته نزديك به 240 ميليارد تومان به نظام سلامت كمك كند.
همه اين نهادها و انجمن ها از وزارت بهداشت مجوز مي‌گيرند و با توجه به وسعت كار آ‌نها به هر حال ممكن است تخلفاتي هم وجود داشته باشد و بايد جايي باشد كه بر كار آنها نظارت كند.

* و نهادي كه بر كار انجمن ها و سازمانهاي غير دولتي حوزه سلامت نظارت كند، وجود نداشته است؟
ايازي: نه، چنين نهادي نبود تا در زمان مسئوليت دكتر هاشمي در وزارت بهداشت، حوزه قائم مقام وزير بهداشت در امور مشاركتهاي مردمي تشكيل شد اما اين نگراني وجود داشت كه بعد از اتمام اين دوره وزير بعدي اين حوزه را تعطيل كند و به امور ديگري بپردازد چون ساختاري براي پيگيري اين موضوع در وزارت بهداشت ايجاد نشده بود.
يك دهه قبل يك اداره براي نظارت بر سازمانهاي مردم نهاد بوده است كه بعد از آن اين اداره نيز تعطيل و اين كار متوقف شد و عملا وزارت بهداشت خود را درگير اين كار نكرد.

* غير از امور سازمانهاي مردم نهاد چه امور ديگري در معاونت اجتماعي پيگيري مي‌شود؟
ايازي: فعاليت معاونت اجتماعي 5 محور ديگر هم دارد، يك حوزه بسيار مهم ديگر خيرين سلامت و خيريه هايي است كه در حوزه سلامت فعاليت مي‌كنند و در مجموع 600 سازمان مردم نهاد و خيريه در حوزه سلامت فعال هستند كه در گذشته هيچ متولي نداشتند.
حوزه بسيار مهم ديگر عوامل اجتماعي موثر بر سلامت است كه اتفاقا در سالهاي اخير به شدت مورد تاكيد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته است. اين سازمان اعلام كرده كه وزارتخانه هاي بهداشت كشورها حداكثر مي‌توانند 25 درصد سلامت مردم را مديريت كنند، 75 درصد سلامت مردم به عوامل اجتماعي مربوط است كه مديريت آن نيازمند كار بين بخشي در دستگاههاي خارج از وزارت بهداشت است.

* مثل فقر، بيكاري، سواد،‌مسكن،‌آلودگي هاي محيطي؟
ايازي: بله و خيلي موارد ديگر، حوادث ترافيكي، آلودگي هوا، استفاده از سموم و هورمون در ميوه ها،‌توليد ميوه هاي ارگانيك و ... كه در اين حوزه نيز كاري انجام نشده بود و متولي نداشت.

* البته قبلا ستاد عوامل اجتماعي موثر بر سلامت در وزارت بهداشت تشكيل شده بود؟
ايازي: بله، چند سال پيش چنين ستادي تشكيل شد اما فعاليت آن هم خيلي زود متوقف شد و خروجي چنداني نداشت.
محور چهارم فعاليت معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، حوزه«مسئوليت اجتماعي» است، همه بنگاههاي اقتصادي، خودروسازان، بانكها، وزارت نفت، وزارت نيرو و... كه در كشور فعاليت اقتصادي دارند، كارخانه تاسيس مي‌كنند، راه مي‌سازند، نيروگاه يا شهرك مي سازند،‌بايد نسبت به سلامت مردمي كه بعد از فعاليت آنها در يك منطقه جديد تجمع پيدا مي‌كند، يا از خدمات آنها استفاده مي كنند، مسئوليت داشته باشند و خدماتي ارائه كنند،‌اين يعني مسئوليت اجتماعي نهادهاي اقتصادي در قبال سلامت مردم كه اين حوزه نيز تاكنون مغفول مانده و متولي نداشته است.

* چرا وزارت بهداشت مي‌خواهد متولي حوزه مسئوليت اجتماعي باشد؟
ايازي: چون مي‌توانيم از اين فرصت براي ايجاد زيرساختهاي مورد نياز سلامت مردم مثلا ايجاد خانه بهداشت استفاده كنيم. چرا از اين فرصت استفاده نكنيم. مثلا بانكها كه اين قدر شعبات خود را گسترش مي‌دهند و تبليغات مي‌كنند چرا نبايد بخشي از اين هزينه ها را براي سلامت مردم خرج كنند.
محور بسيار مهم بعدي حوزه «فرهنگ سلامت» است،اين با كار معاونت فرهنگي وزارت بهداشت كه در حوزه دانشجويي است، كاملا متفاوت است، فرهنگ سلامت به مقوله سواد سلامت مردم مي‌پردازند‌، يعني اينكه مردم چقدر اطلاعات كافي براي حفظ سلامت خود دارند و چقدر به اين دانسته ها عمل مي‌كنند،‌اين حوزه نيز تاكنون متولي نداشته است و مبحث جديدي است كه ساختاري نداشته است.

*اكنون اين ساختار ايجاد شده است، معاونت اجتماعي چه زير مجموعه‌اي دارد؟
ايازي: بله، براي اين معاونت سه اداره كل و يك ستاد دارد، اداره كل سازمانهاي مردم نهاد، اداره كل خيرين و خيريه هاي سلامت و اداره كل مولفه هاي اجتماعي موثر بر سلامت،‌ البته دبيرخانه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي نيز در معاونت اجتماعي وزارت بهداشت خواهد بود.

* رئيس اين شورا رئيس جمهوري است؟
ايازي: بله و دبير آن وزير بهداشت است.

*سازمان مديريت با تشكيل اين معاونت موافقت كرده است؟
ايازي: بله آقاي دكتر هاشمي و دكتر نوبخت در اين مورد صحبت كرده و توافق كرده اند، از قبل نيز توافق بر اين بود كه وزارت بهداشت 9 معاونت داشته باشد و اكنون با توجه به اهميت و گستردگي حوزه امور اجتماعي موثر بر سلامت، اين معاونت تشكيل شده است، آقاي دكتر نمكي و دكتر واعظ مهدوي نيز در اين مورد نظر موافق دارند و با بسياري از وزرا و معاونين وزراي بهداشت سابق هم كه صحبت كرده‌ايم همگي از اين اتفاق خوشحال هستند.
بخش دوم اين مصاحبه روزهاي آينده منتشر مي‌شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار