کد خبر: ۱۰۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
روزنامه آمریكایی شیكاگو تریبیون اعلام كرد؛
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>روزنامه آمریكایی «شیكاگو تریبیون» نوشت: پس از لغو تحریم های بین المللی و فدرال در رابطه با برنامه هسته ای ایران، «باراك اوباما» رئیس جمهوری آمریكا از دولت های ایالتی خواست در قوانین محدودد كننده همكاری با ایران بازنگری كنند.
به گزارش شفا آنلاین : این روزنامه افزود: ««'استفان مول' هماهنگ كننده وزارت امور خارجه آمریكا در اجرای توافق هسته ای ایران در تاریخ 8 آوریل (20 فروردین) با ارسال نامه هایی به فرمانداران همه 50 ایالت آمریكا و برخی مقام های محلی از آنها خواست در هر گونه قانونی كه به دنبال جلوگیری و محرومیت سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری ایالتی نظیر صندوق های بازنشستگی از فعالیت اقتصادی با ایران و نیز انعقاد قراردادهای تجاری با این كشور است، تجدید نظر كند. »»
بر اساس این گزارش، تابستان گذشته، «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا به كنگره گفت از ایالت ها خواهد خواست در اجرای توافق هسته ای ایران در رابطه با لغو تحریم های اقتصادی مداخله نكنند.
در نامه «استفان مول» به «بروس رانر» فرماندار ایلینویز آمده است: برخی از ایالت ها، قوانینی را با هدف تشویق ایران به تغییر در رفتارهایش به شیوه ای خاص وضع كرده اند. اگر این مساله در ایالت شما نیز صدق می كند، از شما می خواهم این موضوع را مورد توجه قرار دهید كه آیا اجرای برجام به عنوان تضمین كننده ماهیت كاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نگرانی های اصلی درباره این كشور را در قوانین مربوط به ایالت های شما برطرف می كند یا نه.
نویسنده شیكاگو تریبیون افزود: «جان كربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا تایید كرده كه نامه های مشابهی به فرمانداران 50 ایالت دیگر آمریكا ارسال شده است.
كربی افزود: توافق ایران، دولت آمریكا را متعهد كرده تا ایالت ها و دولت های محلی را به بازنگری در تحریم هایشان در قبال ایران تشویق كنند.
به گفته وی، به عنوان بخشی از برجام، آمریكا متعهد است ایالت ها و دولت های محلی را متوجه تغییرات در سیاست خارجی آمریكا كند كه این امر می تواند بر روی قوانین و مقررات محلی و ایالتی تاثیر بگذارد.
بیش از 24 ایالت آمریكا قوانینی دارند كه مانع انعقاد قراردادهایی با شركت هایی می شوند كه خواهان سرمایه گذاری در برخی از حوزه های اقتصادی ایران از جمله معادن و انرژی هستند.
روزنامه شیكاگو تریبیون ادامه داد: با توجه به این كه بر اساس سیاست جدید آمریكا، بانك های خارجی می توانند در بخش هایی از اقتصاد ایران سرمایه گذاری كنند، هنوز معلوم نیست كه آیا قوانین مربوطه در ایالت ها و تحریم های آنها مغایرتی با قانون اساسی این كشور دارد یا نه.
این روزنامه آمریكایی اضافه كرد: برخی از مدافعان تحریم های آمریكا در سطح ایالتی با این ادله با لغو تحریم های ایران مخالفت می كنند كه چنین تحریم هایی فقط به دلیل برنامه هسته ای ایران نبوده و به دلیل مواردی دیگری اعمال شده اند.
بر اساس گزارش شیكاگو تریبیون، «مارك دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دمكراسی ها در آمریكا و كارشناس تحریم های ایران در این زمینه گفت: این ایالت ها یكی از اركان اصلی طرح تحریم غیر هسته ای ایران محسوب می شوند؛ تحریم هایی كه هدف جلوگیری از رفتارهای غیر قانونی و صندوق های بازنشستگی از وارد شدن در اقتصاد ایران وضع شده اند.
 این اقدام دولت اوباما در حالی است كه پیش از این، 'بیل شوت' دادستان ایالت میشیگان آمریكا با ارسال نامه ای به فرمانداران همه ایالت های آمریكا از آنها خواسته بود همزمان با تلاش اوباما برای لغو تحریم های فدرال به عنوان بخشی از توافق هسته ای ایران، تحریم های اقتصادی ایالات متبوع خود را علیه ایران اجرا یا تمدید كنند.
روزنامه 'یو اس ای تودی' در این باره نوشته بود، شوت و 'اسكات پرویت' دادستان كل ایالت اوكلاهامای آمریكا كه وی نیز در تهیه این نامه نقش داشته است، خطاب به فرمانداران همه 50 ایالت آمریكا گفته بودند توافق بدست آمده بین ایران، آمریكا و پنج قدرت دیگر، نمی تواند ایالت های آمریكا را نسبت به این توافق متعهد كند و این ایالت ها از اختیارات لازم برای اعمال محدودیت هایشان در رابطه با هزینه های ایالتی در ارتباط با ایران و شركت های دارای روابط اقتصادی با این كشور برخوردار هستند.
بر اساس این گزارش، میشیگان یكی از 25 ایالت آمریكاست كه تحریم هایی را علیه ایران وضع كرده كه شركت ها یا افراد را از ارسال مناقصه یا قرارداد برای فعالیت اقتصادی منع می كند.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام كرده بود: نزدیك به 24 ایالت آمریكا تدابیر تنبیهی علیه شركت های فعال در بخش های خاصی از اقتصاد ایران وضع كرده و صندوق های بازنشستگی عمومی را كه میلیاردها دلار دارایی دارند، موظف كرده اند سرمایه های خود را از حساب شركت های یاد شده بیرون بكشند و در برخی مواقع هم این شركت ها را از قراردادهای دولتی كنار می گذارند.
براساس این گزارش، بیش از نیمی از این ایالت ها تنها در صورتی محدودیت و تحریم های خود علیه ایران را ملغی می كنند كه تحریم های دولت فدرال از ایران برداشته شوند.
رویترز گزارش داده بود: دو ایالت 'كانزاس' و 'می سی سی پی' حتی در نظر دارند تحریم های جدیدی علیه تهران وضع كنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: