کد خبر: ۱۰۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 09
شفا آنلاین>اجتماعی> جامعه پزشکی-همایش ها> به‌واسطه تحول شگرف روش‌ها و امکانات سخت‌افزاری در اجرای آزمون‌های تجربی و به دنبال آن رشد سریع آموخته‌های بشری در بستر تحقیقاتی علوم پایه (ژنتیک، بیوشیمی، بیولوژی سلولی و مولکولی، بیوانفورماتیک و..)، برقراری تعامل بین پژوهش‌های بالینی و تحقیقات پایه اجتناب‌ناپذیر بوده و بسیار سازنده و ضروری به نظر می‌رسد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید بررسی‌ها نشان می‌دهد تحقیقات بین‌رشته‌ای پتانسیل بیشتری برای حل چالش‌های پیش روی علم پزشکی و همچنین کاربردی شدن دارند.

       سیامک زارعی قنواتی، دانشیار چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی ششمین همایش سالیانه تحقیقات چشم‌پزشکی و علوم بینایی ایران از رابطه بالین و علوم پایه در چشم‌پزشکی می‌گوید.

 در ششمین همایش سالیانه تحقیقات چشم‌پزشکی و علوم بینایی ایران چه محورهایی موردتوجه قرار گرفت؟
        ایراویا «تحقیقات چشم‌پزشکی و علوم بینایی ایران» تلاش می‌کند در همایش‌های خود تلفیقی از تحقیقات بالینی و پایه در حیطه چشم‌پزشکی و علوم بینایی را داشته باشد. هدف ما این است که همکارانی که چشم‌پزشک هستند با سایر همکارانی که در علوم پایه فعالیت می‌کنند، مانند ایمونولوژیست‌ها، مهندسی بافت و کسانی که سلول درمانی یا دارورسانی می‌دانند، به یکدیگر معرفی شوند و بتوانند با کارهای یکدیگر آشنایی پیدا کنند تا این افراد بتوانند در آینده به انجام کارهای مشترک بپردازند. تحقیقات بین‌رشته‌ای خیلی ارزشمندتر از تحقیقات تک‌رشته‌ای هستند و عملاً اکثر تحقیقات و مطالعاتی که می‌توانند به حل چالش‌ها و مشکلات علم پزشکی کمک کنند، همین تحقیقات بین‌رشته‌ای هستند.

سپید: این تحقیقات می‌تواند چه تاثیراتی در علم چشم‌پزشکی داشته باشد؟
       چندین سال است که در کشور ما و قطعاً سال‌ها قبل در کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدند که تحقیقات صرف چه در علوم پایه و چه در بالین می‌تواند از نظر تولید علم مفید باشد اما بسیاری از آنها کاربردی نمی‌شوند. هدف از تحقیق در حوزه پزشکی بهبود سلامت مردم است. اگر من تحقیقی انجام دهم، شاید مقاله هم شود، اما اگر بیمار من یا مردم جامعه از آن بهره‌ای نبرند، در دید کلی هدر دادن سرمایه کشور است. بیشترین تحقیقاتی که شانس کاربردی شدن دارند، تحقیقاتی هستند که علاوه بر یک رشته با رشته‌ای دیگر نیز ارتباط برقرار کرده و مشکل را از زاویه‌های مختلف دیده و حل می‌کنند. برای مثال یک مهندس، لنزی را ساخته است که با قرار دادن آن روی دستگاه آیفون می‌توان شبکیه فرد را مشاهده کرد. یعنی یک بحث چشم‌پزشکی به‌علاوه مهندسی. از این دستگاه می‌توان برای بیماری شبکیه ناشی از دیابت در مناطقی که چشم‌پزشک یا متخصص چشم وجود ندارد، استفاده کرد و به‌راحتی عکسی از شبکیه بیمار گرفته و آن را برای یک مرکز استانی یا حتی برای تهران فرستاد تا مورد بررسی متخصص چشم‌پزشکی قرار بگیرد. این‌ها تحقیقاتی است که مردم بلافاصله از نتایج آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

تحقیقات انجام‌شده چه حیطه‌هایی را در دربر می‌گیرد؟
        عمده تحقیقاتی که من مشاهده کرده‌ام، چندین حیطه را در بر می‌گیرند. یکی بحث دارو و دارورسانی است. که کاملاً مرتبط با درمان بیماران است و می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. تمامی روش‌های دارورسانی نوین، نانوتکنولوژی است و در جهان هم چندین سال بیشتر نیست که وارد بحث‌های بالینی شده است. دومین مسئله بحث‌های پیوند رشته چشم‌پزشکی با ایمونولوژی است. عملاً با تلفیق کردن ایمونولوژی با چشم‌پزشکی، بیماری‌های مختلف مانند دژنراسیون ماکولا یا AMD، رتینوپاتی یا بیماری‌های ناشی از مرض قند در چشم یا بیماری‌های سطحی چشم را با دید چندبعدی و چند رشته‌ای که در حال ایجاد است، در آینده می‌توان بسیار بهتر درمان کرد. بسیاری از مقالاتی که در این زمینه‌ها ارائه‌شده است، در اصطلاح در مرزهای دانش قرار دارند، یعنی تحقیقاتی هستند که در دنیا در پیشرفته‌ترین مراکز انجام می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: