کد خبر: ۱۰۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
شفا آنلاین>اجتماعی>در روزهایی که شایعه استعفای علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در شبکه‌های مجازی پیچیده بود وی در سفر به سیستان و بلوچستان مشغول بازدید و دلجویی از خانواده معلم درگذشته‌ای بود که برای نجات جان دانش‌آموزانش از زیر آوار، جان خود را فدا کرد.
به گزارش شفا آنلاین،  وزیر روز پنجشنبه در سفر به خاش با شرکت در مراسم تدفین این معلم با اعضای خانواده «حمیدرضا گنگوزهی» هم دیدار کرد و گفت: «معلم فداکار جان خود را که بزرگترین سرمایه است برای نجات دانش‌آموزان فدا کرد تا زیستن برای دیگران را بیاموزد.»

نخستین روزهای پس از پایان تعطیلات نورزوی، خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که خیلی را در بهت و اندوه فرو برد: «معلم خاشی جان خودش را ازدست داد تا دانش‌آموزانش نجات پیدا کنند «. تنها سه روز از بازگشایی سال جدید در مدارس نگذشته بود که سه دانش‌آموز مدرسه روتک خاش غافل از اینکه تا چند ثانیه دیگر چه سرنوشتی در انتظارشان است مشغول بازی کودکانه‌شان در کنار دیوار سست مدرسه بودند، ناگهان حال و هوای منطقه خاش طوفانی شد.

در همان لحظات حمیدرضا گنگوزهی و عبدالرئوف شهنوازی دو معلم مدرسه روتک خاش متوجه شدند که دیوار فرسوده همجوار مدرسه ممکن است جان بچه‌ها را به خطر اندازد. فریادهای آنها برای دور شدن دانش‌آموزان از کنار دیوارهم فایده نداشت برای همین نزدیک شدند و سه دانش‌آموز را از نزدیکی دیوار دور کردند اما دیوار فرو ریخت و خودشان زیر آوار ماندند. عبدالرئوف شهنوازی پایش زخمی شد و حمید رضا گنگوزهی جانش را از دست داد.

خبری تلخ  که واکنش‌های زیادی  را به دنبال داشت.برخی نوشتند که چرا مدارس کشور هنوز استانداردهای لازم را برای امنیت دانش‌آموزان ندارند و برخی بحث حق و حقوق معلمان را پیش کشیدند که با وجود این همه کمبودها همچنان فداکارانه پای دانش‌آموزانشان می‌ایستند. موضوعی که البته وزیر آموزش و پرورش هم به آن اشاره کرد و گفت: «معلم فداکار جان خود را که بزرگترین سرمایه است برای نجات دانش‌آموزان فدا کرد تا زیستن برای دیگران را بیاموزد. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم کمی از درد و رنج این خانواده کم کنیم.»

او تأکید کرد: «از همان روزی که این حادثه اتفاق افتاد همه مسئولان آموزش و پرورش در استان موظف شدند تا موضوع را به طور جدی بررسی کنند. ما بنا به وظیفه‌ای که داشتیم پنجشنبه صبح درمنطقه حاضر شدیم. با خانواده این معلم دیدار کردیم و متوجه شدیم همسر این معلم فداکار کارشناس علوم تربیتی است و علاقه بسیاری به ادامه راه همسرش دارد. همان جا اعلام کردم که این خانم همکار ما خواهد شد و شرایط استخدام او باید سریعاً انجام شود.»

فانی تأکید کرد: «فرزند کوچک این خانواده بیمار است و وظیفه آموزش و پرورش است تا شرایط لازم برای معالجه این کودک را فراهم کند.»

این قول و قراری بود که وزیر آموزش و پرورش با بازماندگان معلم خاشی گذاشت. معلمی که فارغ‌التحصیل رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد شهرستان خاش بود و از حدود یک سال پیش به صورت خرید خدمت برای آموزش و پرورش کار می‌کرد. آن‌طور که خانواده این معلم می‌گویند 8 ماهی می‌شد که آقای معلم حقوقی دریافت نکرده بود. «عبدالصمد گنگوزهی» برادر این معلم تأکید می‌کند: «این موضوع برای ما تلخ نبوده و فداکاری برادرم بسیار برای ما شیرین است. اما تنها درخواستمان از دولت رسیدگی به وضعیت زندگی خانواده برادرم مخصوصاً بچه مریض اوست».

موضوعی که «طیبه شهنوازی» همسر حمیدرضا گنگوزهی هم به آن اشاره می‌کند و  می‌گوید: «وضعیت مالی خوبی نداریم. اغلب برادر همسرم کمکمان می‌کند و روزگار را می‌گذراندیم. با این حال خوشحالم و افتخار می‌کنم که همسرم درراه کمک به دانش‌آموزان جان خود را فدا کرد. حمید رضا از بین ما رفت اما سه دانش‌آموز نجات پیدا کردند.»او با اشاره به وعده‌های وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: «آقای فانی قول دادند تا من هم معلم شوم. همین‌طور اعلام کردند که هزینه درمان دخترم که دچار بیماری سندرم داون است را پرداخت کنند. انشالله که این وعده‌ها محقق شود.»

شناسایی 71 هزار کودک بازمانده در سیستان و بلوچستان
در ادامه سفر یک روزه وزیر به استان سیستان و بلوچستان، علی اصغر فانی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان شرکت کرد و گفت: «در شاخص‌های آموزشی کشور سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی محروم‌ترین استان‌ها بوده‌اند. امروز در وزارت آموزش و پرورش سیاست پذیرش نیرو برمبنای «بوم برای بوم» است بدین شکل که هر معلم در محل زندگی خود به خدمت مشغول شود تا به این شکل از انتقال و کاهش معلم در برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان جلوگیری به عمل آید.

در گذشته میانگین ماندگاری معلم در یک منطقه به 3 سال می‌رسید چرا که پس از آن معلمان درخواست انتقال داده و به شهر خود می‌رفتند که این اقدام کاهش نیروی انسانی لازم در یک منطقه را منجر می‌شد اما با اجرای طرح بوم برای بوم با استخدام هر معلم برای منطقه خود این مشکل رفع شد.»

وی خاطرنشان کرد: «با توجه به این مقوله در سال 95 برای نخستین بار پیشنهادی به دولت ارائه شد تا بر مبنای این مقوله اعتباری بالغ بر 501 میلیارد تومان برای توسعه پیش دبستانی‌ها در کشور اختصاص یابد که با توجه به اهمیت موضوع قطعاً نمایندگان مجلس نیز به این اعتبار خواهند افزود. هدف این طرح مناطق دو زبانه کشور همچون سیستان و بلوچستان است و بر اساس این طرح کودک درسن 5 سالگی به این مهدها آمده و آموزش‌های لازم را فراگرفته سپس با هم سن‌های خود همبازی می‌شوند تا هنگام ورود به دبستان با مشکل عدم درک زبان فارسی روبه رو نشوند. فانی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح بزرگ تنها در استان سیستان و بلوچستان بالغ بر 71 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به کلاس‌های درس هدایت شده‌اند که این مقوله تحسین جهانیان را برانگیخته است و بسیار خوش آیند است.

30 درصد منابع استانی صرف حاشیه نشینی
استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت: امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حداقل 30 درصد منابع مالی استان صرف حاشیه نشینی از جمله آموزش دانش‌آموزان در این مناطق می‌شود.علی اوسط هاشمی پنجشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب اظهار کرد: اختصاص این مقدار اعتبار در حاشیه شهرهای استان می‌تواند تحول خوبی را در بخش‌های مختلف این مناطق ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات آموزشی مناطق حاشیه نشین استان نیازمند توجه ویژه هستیم تا در سال تحصیلی 96- 95 هیچ مشکل آموزشی در این مناطق نداشته باشیم.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: