کد خبر: ۱۰۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 08
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >تعرفه‌های پزشکی که باید بر اساس قانون، قبل از آغاز سال جدید تعیین و ابلاغ می‌شد به دلیل اختلاف نظر وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه هنوز اعلام نشده است.
به گزارش شفاآنلاین ،هر سال در اسفند ماه رایزنی‌هایی برای تعیین تعرفه خدمات پزشکی سال جدید آغاز می‌شود و سازمان نظام پزشکی کشور با همکاری شورایعالی بیمه تعرفه تعیین شده را برای تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال می‌کند. اواخر سال گذشته نیز وزارت بهداشت و نظام پزشکی تعرفه‌های خدمات پزشکی سال 95 را با پیشنهاد رشد حدود 20 درصدی و بیمه‌ها نیز رشد تعرفه‌ها را با افزایش حدود پنج تا شش درصدی به شورای عالی بیمه فرستادند تا این شورا درباره قیمت‌گذاری تعرفه‌های خدمات پزشکی تصمیم‌گیری کند و بعد از رایزنی‌های شورای عالی بیمه، تعرفه تعیین شده برای تصویب نهایی به تأیید هیأت وزیران برسد اما با وجود این هنوز شورای عالی بیمه در این باره تصمیم‌گیری نکرده است.

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره تأخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی سال ۹۵، با این توضیح که بر اساس قانون باید وضعیت تعرفه‌های پزشکی قبل از پایان سال تعیین تکلیف شود ولی متأسفانه هنوز این تعرفه‌ها تعیین نشده است ابراز امیداوری کرد که وزارت رفاه نسبت به تصویب تعرفه‌های درمان 95 در همین ماه اقدام کند.

دکتر سید حسن هاشمی با بیان اینکه قرار نیست تا قبل از تصمیم‌گیری شورای عالی بیمه پیشنهادهای ارائه شده اعلام شود گفت: ما از شش ماه قبل با هماهنگی سازمان نظام پزشکی، تعرفه‌ها را برای سال 95 تعیین و به شورای عالی بیمه پیشنهاد دادیم، امیدواریم وزارت تعاون با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در فروردین ماه تعرفه‌ها را در هیأت وزیران به تصویب برساند و برای بخش دولتی و خصوصی تکلیف مشخص شود.

 در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت نیز در نخستین نشست خبری خود در سال جدید با این توضیح که پیشنهادهای خود برای درصد افزایش تعرفه‌ها را به شورای عالی بیمه ارائه کرده‌ایم از اعلام عدد و رقم و درصد افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۵ خودداری کرد، دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌های سازمان نظام پزشکی کشور از اختلاف نظر وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه بر سر تعیین تعرفه‌ها و داستان تکراری مخالفت بیمه‌ها با اعلام تعرفه‌های واقعی خبر داد و گفت: به دلیل مشکل منابع بیمه و قدرت پرداخت سازمان‌های بیمه گر هنوز تعرفه‌های پزشکی و درمانی سال 95 ابلاغ نشده است.

دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌های سازمان نظام پزشکی کشور درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 95 گفت: طبق قانون بر اساس تورم سالانه، تعرفه‌های پزشکی هم هرساله باید افزایش پیدا کند اما با توجه به کمبود منابع مالی بیمه‌ها و مشکل تقویت منابع سازمان‌های بیمه گر هنوز تعرفه‌های پزشکی 95 منتظر تصمیم شورای عالی بیمه و رأی نهایی جلسه هیأت وزیران است.
وی با بیان اینکه ما پیشنهادهایی با سناریوهای متعدد درباره نحوه تأمین منابع لازم و میزان افزایش تعرفه‌ها ارائه داده‌ایم، گفت: دولت تدابیر ویژه‌ای را از لحاظ تأمین منابع و کنترل تورم اتخاذ کرده و وزارت بهداشت نیز تعرفه‌ها را متناسب با رشد تورم و حقوق و دستمزد پیشنهاد داده که امیدواریم در هیأت دولت زودتر به نتیجه برسد. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشوراعلام کرد: عدد و رقم میزان افزایش تعرفه‌ها به شکل پیشنهاد به شورای عالی بیمه فرستاده شده و فعلاً اجازه اعلام درصد‌ها را نداریم.


او با تأکید بر اینکه دولت باید تدابیر ویژه‌ای را برای تأمین منابع در نظر بگیرد و به ادامه روند طرح تحول نظام سلامت و تقویت سازمان‌های بیمه گر و کاهش پرداختی از جیب مردم کمک کند، عنوان کرد: تنها در چنین شرایطی است که تعرفه‌های پزشکی به سمتی پیش می‌رود که هم کیفیت خدمات افزایش پیدا می‌کند و هم اینکه با تقویت سازمان‌های بیمه گر بار مالی زیادی به بیمه‌ها تحمیل نمی‌شود و توان پرداخت خدمات را خواهند داشت.

 وی با اشاره به اینکه تا دو هفته آینده نرخ جدید تعرفه‌های پزشکی سال 95 از سوی هیأت وزیران ابلاغ خواهد شد اظهار داشت: نظام پزشکی کشور و وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم را در هیأت دولت انجام می‌دهند تا هرچه سریع‌تر تعرفه‌ها ابلاغ شود از این‌رو خواهش ما از جامعه پزشکی این است تا زمانی که تعرفه‌های جدید ابلاغ نشده با تعرفه خدمات سرپایی و ویزیت که سال پیش ابلاغ شده بیماران را پذیرش کنند.


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: