کد خبر: ۱۰۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 04
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>درست از لحظه بارداری تا زایمان و بعد از آن، اتفاقات ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد که اگر انتظار روبه‌رو شدن با آنها را نداشته باشید، کار برای‌تان سخت می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین، وقتی وبلاگ مادر‌ها را می‌خوانید یا در جمع کسانی که کودک شیرین‌شان را در آغوش گرفته‌اند و البته کنار آدم‌هایی که روزهای سخت گذشته را پشت‌سر گذاشته‌اند و دلتنگی‌ها و حتی غصه‌های گذشته را از یاد برده‌اند می‌نشینید، بیشتر از قبل به مادر شدن فکر می‌کنید. آدم‌هایی که از نظر‌شان داشتن فرزند لذت‌بخش‌ترین اتفاق زندگی است و البته به شما نمی‌خواهند یا فراموش می‌کنند بگویند که دنیای مادرها قرار نیست سراسر لذت باشد، تصویری ایده‌آل از بچه‌دار شدن را برای‌تان مجسم می‌کنند و راز‌هایی که در ادامه برای‌تان فاش می‌کنیم را با شما در میان نمی‌گذارند. ما هم شکی نداریم که مادر شدن می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاق‌های زندگی باشد.

اما این را هم می‌گوییم که درست از لحظه بارداری تا زایمان و بعد از آن، اتفاقات ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد که اگر انتظار روبه‌رو شدن با آنها را نداشته باشید، کار برای‌تان سخت می‌شود. مادرهایی که همیشه از بی‌نظیر بودن احساس در‌آغوش کشیدن کودک برای اولین بار شنیده‌اند یا مدام در گوش‌شان خوانده‌اند که مادری کاری پر‌زحمت اما بدون خستگی است، وقتی در اولین مواجهه با کودک عواطف قوی و هیجان‌های خوشایند سراغ‌شان نمی‌آید احساس عذاب‌وجدان می‌کنند و در روزهایی که از مادری کردن 24ساعته خسته می‌شوند، خود را به‌خاطر این بی‌کفایتی سرزنش می‌کنند. اما ما صاف و پوست کنده به شما می‌گوییم که از لحظه شکل گرفتن فرزندتان در رحم شما، چه احساسات ناخوشایندی ممکن است سراغ‌تان بیاید؛ احساساتی که دلیلی ندارد به‌خاطر آنها خودتان را متهم و حتی محکوم کنید.



قرار نیست دل‌تان غنج برود

بارداری اتفاق شیرینی است؛ کسی در درون شما زندگی می‌کند، اما قرار نیست شما از تک‌تک جنبه‌ها و لحظه‌های این اتفاق شیرین لذت ببرید و عاشقانه آنها را بگذرانید. شما حق دارید گاهی خسته شوید و دل‌تان بخواهد این 9ماه پر از سختی هر چه زودتر تمام شود. همه خانم‌ها بارداری سختی ندارند، اما 9ماه به پیشواز مادر شدن رفتن برای برخی زنان همراه با تهوع‌های آزاردهنده هر روزه، کمردرد، ترس از مرگ جنین و هزار و یک مشکل جسمی ناخوشایند دیگر است. اگر شما هم یکی از مادرانی هستید که این بار را با سختی‌های فراوان حمل می‌کنند، از اینکه گاهی کلافه شوید و دل‌تان برای روزهای قبل از بارداری تنگ شود، عذاب‌وجدان نگیرید.

خسیس بازی نکنید

کوتاه بودن دوران بارداری و البته مدام تغییر سایز دادن در این روزها، وقتی با گرانی بیش از اندازه لباس‌های بارداری همراه می‌شود، خانم‌ها را از خرید این لباس‌ها پشیمان می‌کند. اغلب خانم‌ها سعی می‌کنند تا زمانی که در لباس‌های قبلی‌شان جا می‌شوند، از آنها استفاده کنند، اما این خانم‌ها فراموش می‌کنند که یکی از دلایل اصلی نارضایتی‌شان از ظاهر شکم گنده‌شان، پوشیدن همین لباس‌های نامناسب است.

استفاده از لباس‌های معمولی در دوران بارداری، نه‌تنها شما را به سختی می‌اندازد و آرامش بدنی‌تان را کم می‌کند، بلکه باعث می‌شود هر بار که در آینه نگاه می‌کنید خود را یک فرد چاق و زهوار در رفته و نه یک زن باردار زیبا و آراسته ببینید. اگر نظر ما را می‌خواهید، برای بارداری‌تان کمی هزینه کنید. شما هر ماه سایز عوض نخواهید کرد و قرار نیست یک کمد پر از لباس بارداری بخرید. اولین خریدی که در این ماه‌ها باید انجام دهید انتخاب یک شلوار بارداری مناسب است و بعد هم سراغ پیراهن‌های زیبا و بلوز‌های خوش طرح و رنگ بروید تا خودتان را در این ماه‌ها بیشتر دوست داشته باشید.

از طرف دیگر، از آنجا که ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از بارداری به سایز قبلی‌تان برنگردید، می‌توانید مطمئن باشید که لباس‌های بارداری‌تان چندان هم بلا استفاده نمی‌مانند و می‌توانید تا چند ماه بعد از زایمان از آنها استفاده کنید. اگر بلوز‌های بارداری که می‌خرید جلو دکمه‌دار و جلو باز باشند، بهتر است؛ چراکه در ماه‌های شیردهی هم می‌توانید از آنها استفاده کنید.

حواس‌تان نباشد، می‌ترکید

حتما این را شنیده‌اید که قرار نیست در ماه‌های بارداری به اندازه دو نفر غذا بخورید و خودتان را بترکانید، اما شاید به شما نگفته باشند که بعد از بچه‌دار شدن باید بیشتر از قبل برای برگشتن به وضعیت قبلی تلاش کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، به اندازه و مفید غذا خوردن در دوران بارداری است. قرار نیست به‌خاطر اینکه هوس بستنی دارید هر روز به اندازه همه کالری روزانه‌تان از بستنی خوردن کالری بگیرید.

اگر نمی‌توانید اشتهای‌تان را مدیریت کنید، از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. بعد از زایمان هم قرار نیست بلافاصله از شکم‌بند و گن استفاده کنید اما باید خیلی زود تحرک، ورزش و ازسر گرفتن عادات غذایی مناسب را شروع کنید تا چاقی‌تان مزمن نشود.

از طرف دیگر، بهتر است بدانید که محققان در بررسی‌های مختلف ثابت کرده‌اند مادرانی که در ماه‌های بارداری وزن زیادی اضافه نمی‌کنند، نوزادان سالم‌تری به‌دنیا می‌آورند و زایمان کم‌حاشیه‌تری را هم تجربه می‌کنند. پس مراقب شرایطی که برای خود به‌وجود می‌آورید، باشید تا هم زایمان‌تان سخت نشود و هم جسم خودتان و کودک‌تان آسیب نبیند.

ممکن است کیف‌تان کوک نباشد

یکی از مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین اتفاق‌های زندگی‌تان افتاده؛ خودتان و دیگران انتظار دارید این روزها شاد‌ترین روزهای زندگی‌تان باشد، اما نیست؟ طبیعی است! به شمایی که تا به حال مسوولیت مراقبت از هیچ نوزادی را نداشته‌اید گفته‌اند باید هر دو ساعت یک‌بار به این نوزاد شیر بدهید و با دردهای پس از زایمان پوشکش را بعد از هر بار شیر خوردن عوض کنید. خونریزی و هزار و یک مشکل دیگر دارید و به‌خاطر تغییرات هورمونی حسابی زودرنج شده‌اید. حالا اگر به همه این حالات شب‌بیداری و کم‌خوابی را هم اضافه کنید، طبیعی است که جای کمی برای حسابی لذت بردن می‌ماند. پس خودتان را سرزنش نکنید.

در روزهای اول تنها به سلامت خودتان و نوزادتان فکر کرده و راهی برای رسیدن به آرامش پیدا کنید. از استخدام چند هفته‌ای یک پرستار تمام‌وقت گرفته تا رفتن به خانه مادرتان یا گرفتن مرخصی یک ماهه از طرف همسرتان همه می‌توانند راه‌های خوبی برای بیرون آمدن از این وضعیت باشند. پس به جای اینکه روی ایجاد هیجان‌هایی که دیگران گفته ‌بودند دارند، تمرکز کنید، راه هیجان‌های منفی را برای آمدن به ذهن و زندگی‌تان سد کنید. باور کنید آدم‌ها یا روزهای سخت را زود فراموش می‌کنند یا با به زبان نیاوردن‌شان نمی‌خواهند داغ خود را تازه کنند. پس به خودتان بقبولانید که حتی اگر همه آدم‌ها در این روزها سراسر لذت بوده‌اند، شما به‌خاطر شرایط خاص‌تان ممکن است به اندازه‌ای که گفته‌اند غرق در شادی و آرامش نباشید.



اگر به آینه نگاه کنید شوکه می‌شوید

شاید در این ماه‌ها، مادرهایی را دیده باشید که بعد از چند هفته یا چند ماه بعد از زایمان صاحب شکمی تخت شده‌اند. اما اگر همین مادرها را فردای زایمان ببینید، دیگر از دیدن شکم بزرگ و بدفرم‌تان بعد از خارج شدن نوزاد شوکه نمی‌شوید.

درست است که جنین و جفت اصلی‌ترین دلیل بزرگ بودن شکم در ماه‌های بارداری هستند اما خارج شدن آنها از شکم به معنی یکدفعه تخت شدن شکم شما نخواهد بود. پس بدون شوکه شدن و ترس از همین شکلی ماندن، به خودتان و بدن‌تان برای برگشتن به شرایط قبل فرصت دهید. آثار اتفاقی که 9ماه در بدن شما افتاده،‌ قرار نیست یک شبه محو شود. اگر در گذشته چاق نبوده‌اید، بعد از زایمان هم با رعایت همان سبک زندگی گذشته می‌توانید به وضعیت قبلی برگردید و یادتان نرودکه با کمی اراده، کمک گرفتن از متخصص تغذیه و البته در صورت نیاز روانپزشک و متخصص غدد می‌توانید غول چاقی را به زمین بزنید.

منتظر گذراندن لحظه‌های رویایی نباشید

درست است که در آغوش گرفتن کودک، همان چیزی است که 9ماه انتظارش را می‌کشیدید، اما ماجرای زایمان به سادگی تصویری که دیگران برای‌تان ساخته‌اند، نیست. اگر سزارین کنید، شکی نیست که روز زایمان و فردایش درد خواهید کشید و اگر زایمان طبیعی را انتخاب کنید شاید بیشتر از 15-10ساعت انتظار و درد را تجربه کنید. نمی‌خواهیم شما را بترسانیم‌. ماجرا واقعا آن‌قدر سخت و ترسناک نیست. اما اگر در ذهن‌تان رویابافی کنید و فرایند پیچیده و حتی دردناک زایمان را تنها به شکل لحظه رویایی مادر شدن درنظر بگیرید، کار برای‌تان سخت می‌شود.

آنچه ما برای ایجادش در شما تلاش می‌کنیم، درکی طبیعی است که نه بی‌اندازه سخت و نه بیش از حد آسان است. گذشته از این، هیچ دو نفری در زمینه زایمان شرایط یکسان را تجربه نمی‌کنند و تفاوت‌های جسمی و روانی بر تجربه آدم‌ها تاثیر می‌گذارد. پس به خودتان بقبولانید که زایمان و سختی‌ها و آسانی‌هایش چندان قابل پیش‌بینی نیستند و به جای خوش‌بینی بیش از اندازه و سیاه‌بینی، تنها باید کمی دیگر هم منتظر بمانید و واقعیت را همان‌طور که هست، تجربه کنید. سیب سبز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: