کد خبر: ۱۰۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 02
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی امروز در دانشگاه گردی نوروزی در تهران گفت: فکر نمی کردیم، افرادی به خصوص در بیمه ها و در پرداخت اعتبارات طرح تحول سلامت این همه شیشه خرده و سنگریزه پیش پایمان بریزند و اذیتمان کنند.
به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی روز شنبه در اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروز به دیدار همکاران خود در دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاه علوم بهزیستی مستقر در تهران رفت و از همکاران خود خواست، برای خدمت به مردم بیش از پیش تلاش کنند.
وی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،گفت: بعد از آموزش و پرورش، وزارت بهداشت بیشترین تعداد کارکنان را با تنوع مسئولیت و حساسیت کار بر عهده دارد که علاوه بر وظایف محوله اجرای «طرح تحول سلامت» نیز بر دیگر وظایف این وزارتخانه افزوده شده است.
هاشمی با اشاره «مشکلاتی که برخی در اجرای طرح تحول سلامت ایجاد کردند»، گفت: فکر نمی کردیم که این شیشه خرده ها و سنگریزه ها را در اجرای این طرح پیش پایمان بریزند و اذیتمان کنند به خصوص در موضوع بیمه ها و پرداخت ها .
هاشمی با بیان اینکه مطالبات زیادی از بیمه داریم و بخشی از اعتبارات وزارت بهداشت در سال 94 محقق نشد، گفت: بخشی از عدم تحقق مطالبات طبیعی بود به دلیل تغییر قیمت نفت و عدم آزاد شدن منابع دیرتر به نتیجه رسید اما بخش دیگری هم غیر طبیعی بود.

**وزارت بهداشت فقط مسئولیت دارد، پول جای دیگر است
هاشمی عدم یکپارچگی در تولیت و مسئولیت حوزه سلامت را به عنوان یکی از مهمترین چالش های این حوزه مورد اشاره قرار داد و گفت: وزارت بهداشت برنامه ریزی می کند و خدمت را می فروشد در حالی که پول دستش نیست و عدم پرداخت به موقع مطالبات ،بالطبع برای ارائه کنندگان خدمت به خصوص پزشکان جوان و پرستاران نارضایتی ایجاد کرد .
وزیر بهداشت گفت: اگر نیروی انسانی در یک مجموعه ای اعم از تخصصی و اداری رضایتمندی نداشته باشند کارها با انگیزه و خوبی پیش نخواهد رفت و من فکر می کنم کسانی که برای گذراندن طرح تحول سلامت به مناطق دور دست رفتند و در عین حال ممنوع المطب هم شدند، خیلی بزرگواری کردند،چرا که این افراد امور زندگی خود را از طریق همین حقوقی که دولت دولت پرداخت می کند، می گذرانند.

**رشته های علوم بهزیستی مفیدتر از رشته های علوم پزشکی است
وزیر بهداشت در دیدار نوروزی با مجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: رشته های تدریس شده در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مفیدتر از رشته های دیگر سایر دانشگاه های علوم پزشکی است، چرا که کاربردی تر است.
هاشمی گفت: علیرغم وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی در سال 94، دولت توانست در برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور قدم بردارد و امیدواریم بتوانیم فعالیت های خود را در حوزه سلامت با کیفیت بهتری نسبت به سال گذشته ادامه دهیم.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به گروه های آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزود: متاسفانه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی منابع درآمدی کمتری نسبت به سایر دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران دارد به همین دلیل کمتر به چشم می آید.
وی افزود: خطری که این دانشگاه را تهدید می کند این است که افرادی که نمی توانند وارد سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران شوند به این دانشگاه وارد می شوند. بنابراین لازم است در گروه های آموزشی سختگیری های لازم صورت گیرد تا افراد شایسته وارد این دانشگاه شوند.
دکتر هاشمی بر لزوم خروج بخشی از ماموریت های محیطی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سایر وزارتخانه ها مثل سازمان بهزیستی و واگذاری این ماموریت ها به خود دانشگاه تاکید کرد و گفت: لازم است این دانشگاه توانمند شود تا بتواند به صورت سازمانی عمل کند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: لازم است این دانشگاه اندکی از حالت علمی و پژوهشی خارج شود و اجرایی تر فعالیت کند. با توجه به این که این دانشگاه در 6 استان بیمارستان دارد شاید بتوان آنها را به سرمایه گذاری متقاعد کرد.
وزیر بهداشت در ادامه، با بیان اینکه وزارت بهداشت در توسعه نیروی انسانی و فضای فیزیکی صاحب اختیار نیست و در کل نظام، مجلس شورای اسلامی و در دولت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیم گیرنده در این موارد هستند، افزود: امیدواریم آنچه که روزی ابلاغ شده است در قالب قوانین هم تصویب شود و مجریان دولت موظف به اجرای آن باشند.

** دولت روحانی در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصمیم درستی گرفت
وزیر بهداشت در دیدار نوروزی خود با رئیس، اعضای هیات رئیسه، مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اظهار امیدواری کرد که مجموعه دانشگاهیان علوم پزشکی ایران در سال جدید با انرژی مضاعف و روحیه شاداب و پرنشاط بهار را شروع کرده باشند.
وزیر بهداشت گفت: خوشحال هستیم که دانشگاه علوم پزشکی ایران به تدریج موقعیت ممتاز خود را به دست می آورد و در تلاش هستیم اتفاقی که در گذشته برای این دانشگاه افتاد را جبران کنیم و در دولت دکتر روحانی تصمیم درستی در مورد این دانشگاه گرفته شد.
هاشمی یادآور شد: در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران، به رغم همه مشکلاتی که داشتیم به لحاظ اعتبارات و نیز اعضای هیات علمی این دانشگاه، با نگاه مثبت و متفاوت عمل شده است و این باید ادامه یابد.
وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت تسریع در راه اندازی دانشکده دندانپزشکی در این دانشگاه با همکاری شهرداری به لحاظ در نظر گرفتن مکان فیزیکی تاکید کرد.
هاشمی در ادامه با اشاره به سخت بودن امور اجرایی در کشور گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور جوان تر است و امیدواریم با اتفاق نظر و همدلی، مشکلات موجود هرچه سریعتر مرتفع شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه فقط در دوره ای فرد، وزیر یا رئیس دانشگاه می شود، گفت: در کارهای اجرایی، انتظارات و از طرفی فشارها از اکناف زیاد است البته در اداره امور نیز باید جرئت زیادی داشت و تاوان پذیرفتن مسئولیت را داد لذا برخی از تصمیمات را باید انقلابی گرفت و به خدا توکل کرد و امیدواریم با سرعت بیشتری به اهدافمان دست یابیم.
وزیر بهداشت از دانشگاهیان علوم پزشکی ایران خواست امسال را با کارنامه بهتری نسبت به سال قبل به اتمام برسانند.
هاشمی با بیان اینکه در سال گذشته وعده های داده شده به این حوزه به دلایل مختلفی محقق نشد، بدهی بیمه ها به دانشگاهها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در مورد پرداخت با تاخیر به پرسنل را مورد اشاره قرار داد و و اظهار امیدواری کرد که مشکلات موجود برطرف شود.
هاشمی گفت: امسال بنا داریم بخشی از درآمد دانشگاهها را به آموزش و پژوهش اختصاص دهیم و بیشتر به حل مشکلات بخشهای آموزشی توجه کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: