کد خبر: ۱۰۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 03
شفا آنلاین>اجتماعی>ناامنی‌های خاورمیانه و کشورهای همسایه موجب رشد گردشگری داخلی شد
به گزارش شفا آنلاین،ناامنی‌های خاورمیانه از جمله بمب‌گذاری‌های پیاپی در کشور ترکیه و تهدیدهای مکرر داعش به ادامه دار بودن این حملات در این کشور که همواره یکی از مقاصد گردشگری نوروزی ایرانیان بود باعث شد تا بسیاری از مردم ترجیح بدهند به جای سفر به ترکیه به سیر و سفر داخل کشور بپردازندتا جایی که نوروز امسال ظرفیت هتل‌های منطقه آزاد کیش صد درصد پر شد.

همچنین آمارهای اقتصادی دولت از افزایش استقبال ایرانیان از سفرهای داخلی و جایگزین شدن کیش و قشم به جای مقاصد خارجی همچون استانبول و آنتالیا خبر می‌دهد. براساس آمار موجود سفر به ‌کیش 11 درصد و آمار مسافران به قشم 9 درصد رشد داشته است.

«مرتضی موحد رحمانی» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم این مسأله را در گفت‌و‌گو با «ایران» تأیید کرد و گفت: «علاوه بر مناطق آزاد امسال شاهد حضور گسترده گردشگران در شهرهای مختلف بودیم.» رحمانی همچنین از قرار گرفتن سه استان خراسان جنوبی، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در فهرست 10 استان پر اقامت نوروز کشور برای نخستین بار خبر داد و آن را از جمله نشانه‌های تحقق توزیع مکانی گردشگری در کشور دانست. او همچنین درباره پر شدن هتل‌های کیش توسط مردمی که هر سال به کشورهای منطقه سفر می‌کردند گفت: «شعار امسال ما این بود که جهانگردی را در نوروز از ایرانگردی شروع کنید و حضور مردم در سفرهای داخلی بخش عمده‌ای از اهداف این شعار را تحقق بخشید.»
او از رونق گردشگری داخلی در مناطق آزاد و در شهرهای مختلف خبر داد و گفت: «گردشگری داخلی در نوروز امسال، 4 درصد افزایش داشت که این نشان می‌دهد علاوه بر توسعه سفرهای کشوری، تعریف رویکرد سفرهای منطقه‌ای در سال 94 بر حضور مردم در استانهای مختلف (مقاصد جدید و همجوار) درافزایش گردشگران نوروز 95 تأثیر گذاشت.»
در سال گذشته استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان به عنوان منطقه یک گردشگری و همچنین استان‌های همجوار آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان به عنوان منطقه دو گردشگری به مسافران معرفی شد.
او همچنین از تعریف هفت منطقه گردشگری تلفیقی در سال جدید خبر داد و گفت: «برای این مناطق سفرهای یک تا چهار روزه تعریف شده است. در مجموع500 مقصد گردشگری معرفی می‌شود.»
او درباره حضور گردشگران خارجی در ایران در نوروز95 هم گفت: «اطلاعات کلی و دقیق تا پایان فروردین استخراج می‌شود اما شواهد از حضور پررنگ گردشگران آسیایی و اروپایی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.»
ناامنی‌های خاورمیانه هتل‌های کیش را پُر کرد
رئیس جامعه هتلداران کیش با اشاره به اینکه در هفته نخست تعطیلات نوروزی بیش از یکصد هزار مسافر وارد جزیره کیش شدند، از تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی هتل‌های کیش خبر داد و گفت: به دلیل ناامنی‌ در خاورمیانه، گردشگران ترجیح می‌دهند به جای سفرهای خارجی به کیش سفر کنند.
مسیح‌الله صفا، رئیس جامعه هتلداران جزیره کیش در مورد آمادگی جزیره کیش برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی گفت: کیش از تمام ظرفیت‌های خود برای میزبانی شایسته استفاده کرده است، 51 هتل جزیره کیش با ظرفیت پنج هزار و 200 اتاق و 13 هزار و 300 تخت از میهمانان نوروزی پذیرایی کردند.
صفا در مورد درجه‌بندی هتل‌های موجود گفت: از هتل‌های موجود 6 هتل پنج ستاره، 12 هتل چهار ستاره، 13 هتل سه ستاره و باقی هتل‌ها دو ستاره هستند و 41 هتل نیز در حال ساخت داریم. صفا در مورد افزایش قیمت هتل‌ها در نوروز امسال گفت: در سال 93 از هتلداران خواستیم که با افزایش بی‌رویه قیمت هتل، مسافران کیش را از انتخاب این جزیره به عنوان مقصد دوباره گردشگری منصرف نکنند که خوشبختانه سال 94 به دلیل رعایت از سوی بسیاری از هتل‌ها نوروز خوب و پر گردشگری را برای جزیره داشتیم که سفر حدود 215 هزار گردشگر نشان از این موفقیت داشت.

او با یادآوری اینکه سال گذشته 96 درصد هتل‌ها در ایام نوروز پر بود، گفت: امسال با توجه به افزایش مسافران و ورود بیش از یکصد هزار مسافر به کیش در روزهای نخست تعطیلات، ضریب اشغال هتل‌ها 100 درصد گزارش شده است.

استفاده ۱۳ میلیون نفر- روز از مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هم از استفاده ۱۳ میلیون نفر - روز از مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان خبر داد و گفت: استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی پذیرای بیشترین مسافران نوروزی در مراکز اسکان فرهنگیان بودند. فرشید سیاری گفت: بر اساس آخرین آمار تا پایان ۱۲ فروردین ۹۵، ۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۸۹۱ نفر در قالب یک میلیون و ۷۳ هزار و ۳۸۱ خانوار در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان پذیرش شده‌اند. بر اساس آمار تاکنون ۱۳ میلیون و ۴۴ هزار و ۱۰۰ نفرـ روز از ستادهای اسکان نوروزی فرهنگیان استفاده کرده‌اند. او گفت: بیشترین آمار به ترتیب به استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و هرمزگان اختصاص داشت.

رشد 15 درصدی آمار بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از کاخ موزه‌های تهران
آمار بازدیدکنندگان از کاخ موزه‌های تهران در تعطیلات نوروز 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش یافت.

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: 9 کاخ مجموعه گلستان در ایام نوروز فعال بود، به طور میانگین 4 تا 6 هزار نفر در روز‌های نخست تعطیلات از کاخ گلستان بازدید کردند و آمار در روز چهارم فروردین به 50 هزار نفر رسید.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: